SER DEG: Facebook får kritikk for å hente inn informasjon etter at du har logget deg av nettsamfunnet. (Foto: JUSTIN SULLIVAN, © js/pr)
SER DEG: Facebook får kritikk for å hente inn informasjon etter at du har logget deg av nettsamfunnet. (Foto: JUSTIN SULLIVAN, © js/pr)

Hevder Facebook ser deg, selv om du logger ut

Facebook samler inn informasjon om hvilke nettsteder du besøker også etter at du har logget ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den australske bloggeren Nik Cubrulovic kritiserer Facebook for å samle inn data om brukernes nettaktiviteter også etter at de har logget ut av det populære nettsamfunnet.

– Selv om du er logget ut, kan Facebook fortsatt følge med på hvilke sider du besøker, skriver Cubrolovic.

LES OGSÅ: Tyske myndigheter til krig mot Facebook

Cookies

Overvåkningen gjøres gjennom såkalte cookies, som er små filer nettsteder plasserer på brukerens datamaskin når man besøker dem. Noen av disse filene slettes ikke selv om brukeren logger ut.

Cookies-filene fra Facebook fortsetter ifølge Cubrolovic å sende informasjon når man besøker nettsteder tilknyttet Facebook, slik som nettsteder med Facebooks «Liker-knapp», eller en slik knapp som den under.

LES OGSÅ: Facebook kartlegger enda mer av deg - blir kritisert for overvåking

– Ikke det Logg ut betyr

– Facebook har fått mye kritikk for personverninnstillingene den siste tiden. Det at nettstedet får tilsendt informasjon om brukernes aktivitet også etter at man har logget ut er urovekkende for mange. Dette er ikke det «Logg ut» betyr, sier Cubrolovic.

Cubrolovic skriver at da han undersøkte dette fant han ni forskjellige cookies som sendte informasjon tilbake til Facebook etter at han hadde logget ut av nettsamfunnet.

LES OGSÅ: Hackere truer Facebook

Slettes med en gang

Facebook bekrefter at de får tilsendt denne informasjonen, men bedyrer at den slettes med en gang. Årsaken til at den sendes skal være at det øker sikkerheten og brukervennligheten når man skal logge inn på nettsamfunnet, i følge Wall Street Journal.

En talsperson for Facebook forsikrer også at slik informasjon ikke blir brukt til segmentering eller i forbindelse med reklame.