SOFAFELLEN: Anette og Sigurd la på seg mange kilo etter at de ble sammen. (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
SOFAFELLEN: Anette og Sigurd la på seg mange kilo etter at de ble sammen. (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

Slik fikk de av seg 15 kosekilo

Samboerskap ender ofte med noen kilo ekstra. Sjekk hvordan Sigurd og Anette fant formen igjen!

Se TV 2 Sporty på Sumo eller TV 2 klokken 19.00 søndag

Anette Myhra og Sigurd Wiik fant kjærligheten for tre år siden. Som så mange andre gikk de i den klassiske samboerfellen der de har prioritert å kose seg fremfor å trene.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Sigurd har lagt på seg 25 kilo etter at han møtte Anette.

LES OGSÅ: Så fetende er lørdagskosen

– Det er i sofaen vi får slappet av før vi legger oss og skal begynne på en ny dag dagen etter, sier Sigurd til TV2 Sporty.

Endringene
Sammen med TV 2 Sporty ønsket paret å gjøre noe med kosekiloene som har kommet snikende siden de traff hverandre.

De har fått hjelp av TV 2 Sporty-ekspert Anne Marte H. Sneve som til daglig jobber som personlig trener på SATS.

LES OGSÅ: Ble inspirert av Sporty - gikk ned 14 kilo

I løpet av åtte uker gjorde paret endringer i livet sitt som de kan leve med. Paret spiser nå mindre snop, mindre porsjoner og mer grønt.

Anette hadde som mål å få mer energi og overskudd i hverdagen. Sigurds overordnede mål var å gå ned i vekt, og han har derfor også hatt fokus på å spise magert og grovt.

Gjennom medlemskap i TV 2 Sporty har de fått måltidstips som har hjulpet dem til et sunnere kosthold.

Mer hverdagsaktivitet
Samboerparet har en ganske ulik arbeidshverdag. Mens Sigurd sitter på kontor, jobber Anette i barnehage og får dermed beveget seg mye.

For å få mer bevegelse i hverdagen, begynte Sigurd å gå til jobben flere dager i uken. Antall skritt per dag økte da fra 4000 som var utgangspunktet, til ca. 15.000 skritt per dag!

LES OGSÅ: Her er ferdigmaten du bør unngå

Anette hadde et gjennomsnitt på 20.000 skritt per dag, og har nå økt dette til å få et gjennomsnitt på 22.000 skritt.

I helgen går familien tur, og de fokuserer også på mer lek med sønnen Leon. På den måten har de fått lagt inn ekstra bevegelse i løpet av uken.

LES OGSÅ: Sjekk ut nye TV 2 Sporty

Trening
Sigurd og Anette startet også med trening, både sammen med Anne Marte og på egen hånd.

Dette har vært Sigurds opplegg:

  • En til to timer med personlig trener i uken
  • Veiing/måling med Anne Marte hver uken
  • 1 økt på SATS i helgen
  • Trening minst to dager i uken på jobb

Her er Anettes treningsopplegg:

  • En saltime i uken (step/zumba etc.)
  • En PT-time i uken


Resultater: Sigurd har gått ned 11 kilo. Anette har oppnådd målet om å få mer energi og har gått ned 4 kilo.

Backet hverandre opp
En annen rutine som er endret, er søvnen. Nå legger de seg tidligere.

– Mer søvn påvirker stresshormonene positivt og gjør forbrenningen bedre og fettlagringen mindre, forklarer Sneve.

LES OGSÅ: Derfor blir du i bedre form med nok søvn

– Hva annet har vært viktig for at Sigurd og Anette har lyktes?

– De har hatt en god dose motivasjon, engasjement og villighet til å gjøre en forandring. I tillegg har de backet hverandre opp.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!