Årets Bil 2012: Her er kandidatene
35 modeller kjemper om den gjeve prisen. Se hvilke!
Den årlige kåringen er både prestisjefylt og viktig. Nå er listen over kandidater satt opp – totalt 35 modeller kjemper om å smykke seg med den flotte tittelen. Se listen over kandidater nederst i saken.
Juryen som avgjør hvem som vinner består av motorjournalister fra hele Europa – og antallet representanter fra hvert enkelt land baseres på størrelsen av landets bilmarked eller bilproduksjon.
LES OGSÅ: Nissan Leaf er Årets Bil 2011
Det er ingen kategorier eller klasser i denne kåringen, målet er ganske enkelt å finne det beste bilkjøpet blant alle deltakende bilmodeller.
Selve avsløringen av vinneren skjer i forbindelse med Geneve-utstillingen 5. mars – men før den tid skal feltet slankes, slik at vi 9. januar sitter igjen med syv finalister.
Må være nye modeller
Det ligger noen faste kriterier til grunn for å kunne være med i en slik kåring. Bilen skal være relativt folkelig, hvilket innebærer at det skal ligge til grunn et forventet salg på minst 5.000 biler per år.
I tillegg må alle bilene være helt nye, det kan ikke være oppgraderte/facelift-versjoner av allerede eksisterende modeller.
Det siste kravet er at bilene må være introdusert i minst fem europeiske land innen årets slutt.
Hvem tror du vinner? Skriv i kommentarfeltet nederst i artikkelen.
LES OGSÅ: Årets Bil 2010 gikk til Volkswagen
To merker har tre kandidater
I fjor stakk Nissan Leaf av med seieren. Det var første gang en elbil fikk den æren – og andre gang at Nissan stakk av med prisen. Det klarte samme bragd med Micra i 1993.
Noen merker skiller seg ut med tre kandidater. Mercedes har nemlig både B-klasse, ML og SLK blant de 35, mens Volkswagen har Beetle, Jetta og Up.
Peugeot har også to gode kandidater, med 508 og verdens første diesel-hybridbil, 3008 HYbrid4. Kanskje det er hybridbilen sin tur i denne gangen?
For øvrig har for eksempel Hyundai en spennende kandidat med sin i40, mens Opel håper Ampera kan bli den andre elbilen som stikker av med seieren.
Fiat har vunnet mest
Årets Bil-kåringen i Europa har pågått siden 1964, og det var Rover 2000 som fikk æren av å vinne i oppstartsåret. Siden har alt fra Porsche 928 til Fiat 128 fått den samme prisen.
Fiat har for øvrig vunnet hele ni ganger (1967,1970,1972,1984,1989,1995,1996,2004 og 2008), og er med det mestvinnende. På andreplass kommer Renault (6 titler) og Ford (5 titler).
Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har prøvekjørt flere av kandidatene.
– Hvem tror du vil stikke av med seieren?
– Det er jo ikke alltid det er de modellene en forventer på forhånd som faktisk vinner – og vinneren blir ikke alltid noen storselger heller. Men det er selvsagt prestisje i dette. Jeg tror faktisk Hyundai i40 kan være en het kandidat. En flott ny modell, som på mange måter representerer den framgangen biler fra Korea opplever.
Han tror også at Peugeot har en god kandidat med sin 3008 dieselhybrid.
– I disse miljøverntider er nok slike framskritt viktig. Ellers er det jo verdt å merke seg at det som blir Årets Bil i Europa, ikke nødvendigvis faller i smak i Norge. Ta for eksempel Opel Insignia som vant i 2009 – men som av en eller annen grunn ikke har truffet blink her hjemme, sier Vegard.
LES OGSÅ: TEST: Hyundai i40 SW: Kan ikke oversees
Her er den komplette lista over kandidatene:
Audi A6
Audi Q3
BMW 1-serien
BMW 6-serien
Chevrolet Aveo
Chevrolet Orlando
Citroën DS4
Citroën DS5
Fiat Panda
Ford Focus
Honda Civic
Hyundai i40
Hyundai Veloster
Kia Picanto
Kia Rio
Lancia Ypsilon
Lexus GS
Mazda CX-5
Mercedes B-klass
Mercedes ML
Mercedes SLK
Opel Ampera (Chevrolet Volt)
Opel Zafira Tourer
Peugeot 508 and
Peugeot 3008 HYbrid4
Porsche 911 (991)
Ranger Rover Evoque
Renault Kangoo Z.E.
Renault Fluence Z.E
SsangYong Korando
Toyota Verso S/Subaru Trezia
Toyota Yaris
Volkswagen Beetle,
Volkswagen Jetta
Volkswagen Up
Her er den komplette lista over vinnerne:
1964 Rover 2000
1965 Austin 1800
1966 Renault 16
1967 Fiat 124
1968 NSU Ro80
1969 Peugeot 504
1970 Fiat 128
1971 Citroën GS
1972 Fiat 127
1973 Audi 80
1974 Mercedes 450 S
1975 Citroën CX
1976 Simca 1307–1508
1977 Rover 3500
1978 Porsche 928
1979 Simca-Chrysler Horizon
1980 Lancia Delta
1981 Ford Escort
1982 Renault 9
1983 Audi 100
1984 Fiat Uno
1985 Opel Kadett
1986 Ford Scorpio
1987 Opel Omega
1988 Peugeot 405
1989 Fiat Tipo
1990 Citroën XM
1991 Renault Clio
1992 Volkswagen Golf
1993 Nissan Micra
1994 Ford Mondeo
1995 Fiat Punto
1996 Fiat Bravo/Brava
1997 Renault Scenic
1998 Alfa Romeo 156
1999 Ford Focus
2000 Toyota Yaris
2001 Alfa Romeo 147
2002 Peugeot 307
2003 Renault Mégane
2004 Fiat Panda
2005 Toyota Prius II
2006 Renault Clio
2007 Ford S-Max
2008 Fiat 500
2009 Opel Insignia
2010 Volkswagen Polo
2011 Nissan Leaf