Her endte rekordforsøket

De kom ikke bare til Oslo, men mye lenger. Holdt det til verdensrekord?

Fornøyde, men slitne gutter etter en lang tur.
Fornøyde, men slitne gutter etter en lang tur.

De siste dagene har du kunnet følge rekordforsøket til Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil her på Broom.

De to bestemte seg for å finne ut om det er mulig å kjøre en helt vanlig Ford Mondeo stasjonsvogn fra Murmansk til Oslo - eller helst enda lengre på én tank diesel. Og aller helst så langt at det ble verdensrekord av det...

Turen ble tøffere enn ventet og uforutsette ting dukket opp, men de to kompisene jobbedt utrettelig mot målet på nye kilometer med minst mulig forbruk.

Passerer Oslo

Fortsetter til Sverige...
Fortsetter til Sverige...

- Vi passerer Oslo nå, men har fortsatt diesel igjen - så vi forsetter videre sørover, sa Knut da jeg ringte han i går kveld.

- Okei, hvor setter dere kurs da?

- Vi drar tilbake mot Sverige. Du skjønner vi kunne jo ikke stoppe og kjøpe med oss ”kvota” - det var jo litt ergerlig - så nå setter vi kursen mot Svinesund – sier Knut og ler.

- Dessuten er det mindre trafikk der en nedover E18, legger han til litt mer alvorlig. Ringer deg opp når bilen stopper, avslutter han.

Tiden går. Først en halvtime, så en time. Greit at de ikke kjører så fort, men det er da ikke sååå langt til Svinesund – om de i det hele tatt kommer dit – tenker jeg – og venter utålmodig både en og to halvtimer til...

Les også:Ford Granada - en klassiker i to generasjoner

Endelig diesel-tom

Stopp. Henrik bryter forseglingen til tanklokket under oppsyn av svensk politi (Foto: Privat)
Stopp. Henrik bryter forseglingen til tanklokket under oppsyn av svensk politi (Foto: Privat)

Endelig ringer telefonen:

- Nå stoppet Mondeoen!

- Det var jaggu på tide, hadde jeg nær sagt... Hvor langt kom dere?

- Uddevalla.

- Hæ???

Til Uddevalla i Sverige.

Rekord?

- Jøye meg, så langt! Ikke rart dette tok tid... Gratulerer! Hva sier kilometer telleren?

- 2161,5 kilometer siden vi fylte sist gang og tanken ble plombert i Murmansk.

- Og hva sier kjørecomputeren om dieselforbruket?

- Tja - si det du. Ser ut som den har fått en eller annen ”bug” underveis. Det er derfor du har fått litt dårlig på dette oppdatering underveis¿ Den har mer eller mindre stått på 0,36 siden vi forlot Murmansk.

Etter litt hektisk trykking på min kalkulator så finner jeg ut at 2161,5 km delt på 70 liter diesel gir et forbruk på 0,308 l/mil.

-Ikke ny verdensrekord altså?

- Nei, det ser ikke slik ut, dessverre. Vi må hjem å finregne på forbrukstallene – men nei det ble ikke rekord denne gangen. Men du verden for en fantastisk tur! Både morsom, overraskende, krevende og veldig lærerik

- Litt Skuffet?

- Nei egentlig ikke. Litt ergerlig og ikke klare rekorden så klart. Vi har jo satset litt og lagt lista høyt.

2161,5 km på én tank. NB: På Ford starter tripp-telleren på null etter å ha nådd 2000.  (Foto: Privat)
2161,5 km på én tank. NB: På Ford starter tripp-telleren på null etter å ha nådd 2000. (Foto: Privat)

Her glapp det:

- Hvor gikk det galt?

- De første 30 milene var jo i haug med grus og pukk. Mye andre og tredje gir og en fart på mellom 20 og 40 km/t var alt annet enn gunstig. Så forsatte vi i 100 mil med øs pøs regnvær, som heller ikke er gunstig. På slutten derimot på dagen i går med MYE trafikk så må vi ha kjørt rimelig bra. Vi gav aldri opp men gav alt - inntil siste dråpe var forbrent. Det at kjørecomputeren heller ikke var samarbeidsvillig hjalp jo heller ikke...

- Vi visste rett og slett ikke hvordan vi lå an. Men veien ut fra Murmansk må ta det meste av skylden.

- Visste du forresten at grensen mellom Russalnd og Norge er den grensen i verden som representerer størst forskjell i levestandard, spør Henrik

- Vi sjekket hver eneste sving og hvert kryss og bakketopp på forhand i hele Sverige og Finland. Russland er fortsatt et lukket land og det var vanskelig å skaffe god informasjon. Vi måtte derfor stole på kartet – en tykk rød strek betyr jo normalt god vei – eller i alle fall en vei med fast dekke... Slik var det ikke, slår Knut bombastisk fast.

Les mer om den dramatiske starten her:

Terningkast syv?

Jeg utfordrer gutta til å gi terningkast et på turen som helhet, der begge helst ville gitt syv eller åtte – men etter diskusjoner går de til nød med på en sterk sekser. Det tyder altså på at de har hatt det veldig bra underveis, selv om de er slitne nå.

På resultatet – altså forbruk kombinert med antall kjørte kilometer gir Knut en firer og Henrik en femmer. Vi har kjørt på 0,28 på trening, forklarer Knut sin firer med, mens Hensrik synes Murmansk – Uddevalla på én tank er verdt en femmer.

Prøver de igjen?

Vi kan tenke oss å prøve igjen for dette har vi lært mye av sier  Henrik og Knut
Vi kan tenke oss å prøve igjen for dette har vi lært mye av sier Henrik og Knut

- Spørsmålet er uunngåelig. Kommer dere til å prøve igjen?

- Dette har vi lært veldig mye av, og vi må innrømme at det hadde væt gøy å prøve igjen. I pent vær, på god vei om med en kjørecomputer som gir korrekt ”sekundering” underveis – da klarer vi det, kommer det enstemmig fra de to. Vi må bare få disponere en passende bil.

- Hva nå?

- Nå fyller vi tanken og kjører hjem: Det er jo ikke så langt... Og denne gangen blåser de i forbruket!

I morgen skal bilen leveres tilbake til Ford, matpakker smøres og de er tilbake til hverdag og jobb, men med en unik opplevelse bak seg.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Ford Transit Connect Sport - tøffeste gutten i gata


Vi gratulerer med suveren innsats! 2161,5 km på én tank - det står det respekt av!