ekstra tilbud (Foto: Faksimile)
ekstra tilbud (Foto: Faksimile)

Lokker med supertilbud – kan ikke bevise førprisen

Selskapet International Trade Service har vært i Forbrukerombudets søkelys siden 2007.

Ifølge et spesialtilbud kan Motors lesere få en kjøkkenmaskin til 1/6 av den «opprinnelige» prisen. Problemet er bare at firmaet International Trade Service AS (ITS) ikke kan dokumentere at kjøkkenmaskinen som tilbys for 990 kr noensinne har hatt en førpris på 5890 kr, slik de hevder i sitt «Ekstratilbud til leserne av Motor».

Dette er ikke første gang TV 2 hjelper deg omtaler firmaet.

Les mer om ITS: Er disse virkelig i verdensklasse?

I Forbrukerombudets søkelys

ITS driver nettbutikken Nettpris.eu og holder til i Farsund. Det eies og drives av ekteparet Svein Bjarne og Laila Johanne Eri Nesbø.

De fikk god omtale i Dagens Næringsliv i 2006, men har vært i Forbrukerombudets søkelys siden 2007.

Fjernet aldri førprisene slik de lovet

Allerede i februar 2008 svarte daglig leder, Svein Bjarne Nesbø, følgende på et brev fra Forbrukerombudet: «Når det gjelder våre førpriser på vår webside er det en ren forglemmelse at det fortsatt står oppført førpriser der».

Snart fire år senere har Nesbø tydeligvis ennå glemt å fjerne førprisene fra nettbutikken Nettpris.eu. Når TV 2 hjelper deg ber ham om å dokumentere førprisen på blant annet kjøkkenmaskinen, svarer han pr. e-post:

«Vi kan dessverre ikke fremlegge dokumentasjon som viser at maskinene har kostet 5890 kroner; da dette er sensitiv informasjon med kundeopplysninger som vi ikke kan utlevere til TV 2 hjelper deg.»

Les også: «Kokaindrikken» ble solgt i Norge

Risikerer tvangsmulkt på flere hundre tusen

I tillegg mener Nesbø at vi ikke har noen grunn til å omtale firmaet hans: «Vi mener det blir feil å publisere en artikkel om våre førpriser når du ikke har noen dokumentasjon på om vi kan dokumentere eller ikke».

Dette til tross for at ITS siden 2007 aldri har klart å dokumentere sine førpriser til forbrukermyndighetene.

– Hvis de fortsetter med sin villedende markedsføring vil vi se på saken igjen, og da kan sanksjoner bli aktuelt. Det kan dreie seg om forbudsvedtak med tvangsmulkt på noen hundre tusen kroner, sier fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet.

Les også: Odd ble sjokkert over prisen på Expert

Ikke flere spesialtilbud til leserne

Redaktør Svein Ola Hope i Motor sier at de selvsagt ikke går god for produktene som annonseres i bladet, og vil ikke lenger trykke annonser med spesialtilbud til sine lesere.

– Alle annonser i Motor er jo rettet mot Motors lesere. Men for å unngå enhver mistanke om at vi skal gå god for annonserte varer, har jeg bedt annonseavdelingen om at bruk av «Tilbud til Motors lesere» og liknende blir avvist, sier Hope.

Les også: Dette er grunnen til at brødet på butikken er så dyrt

Skulle annonsere i flere ukeblader

Det er Egmont Hjemmet Mortensen AS som utgir bladet Motor, og International Trade Service skulle egentlig ha lignende tilbud i flere magasiner denne høsten.

Forbrukerombudet mener ikke at Motor eller Egmont Hjemmet Mortensen har gjort noen bevisste feil i saken, men oppfordrer dem til å tenke seg om.

– Det kan være vanskelig å avdekke misvisende markedsføring, men samtidig bør de ta stilling til hva de vil viderebringe til sine medlemmer, sier Jo Torkel Gjedrem.

Framtidige annonser stoppet

Når vi kontakter Merete Simonsen, direktør for salg og marked i Egmont Hjemmet Mortensen, sier hun at de nå har stoppet alt samarbeid med International Trade Service AS inntil de kan dokumentere sine førpriser overfor Forbrukerombudet.

– Annonsøren ønsket opprinnelig dette bilaget i Familien uke 41, Norsk Ukeblad nr. 42 og Hjemmet nr. 43, men disse innrykkene er stoppet av oss. De har også bestilt bilag i Vi Menn nr. 37. Dette var dessverre for sent å stoppe, sier Simonsen.

Les også: Dette er tredje året Egmont feirer Donalds 60-årsdag

Upopulære i Sverige

International Trade Service AS har søsterselskap i både Sverige og Tyskland - ITS Postorder AB og International Trade Service Germany GmbH.

I Sverige får selskapet hard medfart på en forbrukerdrevet omdømmeside, les mer her.

TV 2 hjelper deg har bedt daglig leder Svein Bjarne Nesbø om et intervju i saken, men han ønsker ikke å kommentere kritikken.

Se også: Prisforskjellen mellom disse soverommene er på 86.000 kr

Les også: Det er store forskjeller mellom antrekkene til Christoffer (6)

Vi oppdaterte artikkelen kort tid etter at den ble publisert. Tittelen ble endret fra «Lokker med luretilbud – kan ikke bevise førprisen», til «Lokker med supertilbud – kan ikke bevise førprisen». Vi kan ikke bevise at dette er et luretilbud, men TV 2 har etter gjentatte forespørsler aldri fått dokumentasjon på at kjøkkenmaskinen kostet 5890 kr før. Forbrukerombudet har også siden 2007 bedt om tilsvarende dokumentasjon på andre førpriser uten å få det. I tillegg til overskriften endret vi på en mellomtittel i brødteksten fra «Lyver til Forbrukerombudet» til «Fjernet aldri førprisene slik de lovet».

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter