Høytalerne som lager gromlyden er nøye plassert inne i Ford Sierraen.
Høytalerne som lager gromlyden er nøye plassert inne i Ford Sierraen.

Ford Sierra: Lydmaskin på hjul

Sånn bygger norgesmesterne bilstereo.

Først rensker de bilene for alt innvendig. Hele interiøret må bygges om. Bilene kles innvendig med asfaltmatter, for å få bedre akustikk. Alt er rettet inn mot lydkvalitet, isolasjon og sikkerhet. Det skriver tk.no

– Målet er å få det til å høres som om du er på en ordentlig konsert, sier Jonny Børset og Jahn Nergård i Rindal som er norgesmestere i bilstereo.

Å bygge om en bil tar 2.000 – 3.000 arbeidstimer. Før konkurranser får de en CD de kan trene på. Den er lik for alle.

Lite miljø

Børset og Nergård har tilhold i Autoverkstedet i Rindal sentrum. De leier lokaler av Rindal kommune.

– Vi leier billig, men så er dette også et samlingssted for mange ungdommer. Vi sitter her og drikker kaffe, diskuterer biler og andre aktuelle temaer, sier Jonny.

Jonny Børset (til venstre) med sin Ford Sierra og Jahn Nergård med sin Golf 2 foran Autoverkstedet.
Jonny Børset (til venstre) med sin Ford Sierra og Jahn Nergård med sin Golf 2 foran Autoverkstedet.

Jonny begynte å bygge allerede i 1992. Da hadde interessen vært der siden i 16-årsalderen. Han leste i blader og brosjyrer om bilstereo, og det fanget interessen. Han har alltid vært interessert i musikk.

Det lokale miljøet er ikke stort. I tillegg til disse to, driver Edvin Landsem fra Rindal, og Per Egil Heggset fra Surnadal aktivt.

I toppen

De konkurrerer aktivt. Det kan være opp til ti konkurranser på en sesong. Man må ha deltatt i minst to for å være kvalifisert til NM-finalen. Det er flere klasser, og Jonny og Jahn konkurrerer ikke mot hverandre.

– Jeg har vært Norgesmester åtte ganger. Det er ikke så viktig. Det er som med annen idrett. Stor stas med det samme. Så roer det seg. Premien er ikke viktig. Det beste er å utvikle ting, sier Jonny.

Han har deltatt flere ganger i Europa, i Sveits, Danmark, Østerrike og Nederland. Beste plassering ble nummer fem. Da deltok 24 nasjoner med 250 biler. I hans klasse var det 25 deltakere.

Jahn har foreløpig kun konkurrert i Norge.

Strøkent

Jonny har en Ford Sierra. Jahn har en Golf II. Bilene ligner ikke på andre biler. Utvendig skinner de. Innvendig er alt strøkent. Ikke et støvgrann. Alt som er montert, er montert med stil.

Bagasjerommet på Golf-en. Lekkert?
Bagasjerommet på Golf-en. Lekkert?

I Jonnys Ford Sierra er en diskanten montert i et speilhus. Høytalerne oppå dashbordet gir mellomtonene. I døra er det montert midtbass. I baksetet en DSP, eller Digital Sound Prosessor. Når bakluka åpnes, kommer to basshøytalere og tre forsterkere til syne.

Jahns Golf II har et gjennomført design. Han har diskanten og mellomtone montert i dashbordet. Midtbassen er montert under. I bagasjerommet har bilen DSP og to forsterkere. Neonlys lyssetter installasjonene i begge bilene.

Flere bil og motorsaker fra tk.no finner du her:

Les også: Dette er morgendagens Volvo