Lanseringsrekord: 89 nye biler debuterer i Frankfurt

Broom fortsetter å gi deg høydepunktene - saken oppdateres!

Norgesfavoritten Toyota Avensis er avduket i faceliftet utgave i Frankfurt, en facelift som det har vært store forventninger til. Forandringene er forholdsvis diskrete, men hever ikke desto mindre blant annet interiøret et hakk i kvalitetsfølelse.
Norgesfavoritten Toyota Avensis er avduket i faceliftet utgave i Frankfurt, en facelift som det har vært store forventninger til. Forandringene er forholdsvis diskrete, men hever ikke desto mindre blant annet interiøret et hakk i kvalitetsfølelse.

I dag har publikum sluppet inn på de 235.000 kvadratmeterne med gulvflate som utgjør messeområdet i Frankfurt - kvadratmetere som bugner av mer eller mindre lekre, men likevel interessante nyheter for oss bilinteresserte.

Broom har fulgt showet på avstand under pressedagene, og en del av høydepunktene finner du i denne saken.

Enkelte opplever at den saken begynner å bli tung å laste ned, dermed fortsetter vi å oppdatere dere om noen av høydepunktene her:

Del med Facebook-vennene dine!

Alpina / BMW

Alpina BMW B6 Bi-Turbo Convertible
Alpina BMW B6 Bi-Turbo Convertible

Selv om man har mye penger klarer man ikke å kjøre to biler på én gang. Og mange har opplevd å plutselig få lyst til å kjøre sportslig når de var ute med cabrioleten, eller å føle trang til friskluft i håret når de har vært ute med sportsbilen.

Alpinas nye B6 Bi-turbo convertible gjør at de nå slipper å velge. Denne har alt - både all luksus man forventer fra en BMW 6-serie, cabriolet, og ikke minst en rampete motor og tilsvarende obsternasig hjuloppheng. Aluminiums-V8´en produserer 507 hester, og leverer 700 newtonmeter mellom 3.000 og 4.750 omdreininger. Nok til å overdøve fuglekvitteret...

Les også: Alpina B5 Touring - stasjonsvogn for de med dårlig tid

Cadillac

Cadillac Ciel Concept
Cadillac Ciel Concept

Cadillac har stadig planer om å satse på nytt i Europa, og denne gangen også å lykkes. For virkelig å sette seg i respekt har de tatt med seg den siste konseptbilen Ciel, som premierevises for et europeisk publikum, etter at den hadde sin verdenspremiere på det fasjonable bilshowet på Pebble Beach, California, for kort tid siden.

Ciel vil garantert trekke skuelystne. Den firedørs, fireseters cabrioleten med "selvmordsdører" uten midtstolpe er designet med myke linjer, og forener Cadillacs moderne, skarpe formspråk med hint fra merkets 109-årige historie. Eneste luksusbil med like kompromissløst design i Europa er Rolls-Royce, og det er kanskje i den klassen Ciel ville kommet dersom den ble bygget.

Den vil høyst sannsynlig aldri bli noe mer enn et konsept, selv om 3,6 liters twinturbo V6 hybrid-løsningen under panseret høres overraskende virkelighetsnær ut.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Nye Cadillac XTS skal hamle opp med BMW og Audi

Fisker

2013 Fisker Surf
2013 Fisker Surf

Ikke før er produksjonen av sedanen Fisker Karma i gang før en ny bil presenteres. Surf er en stasjonsvogn basert på førstnevnte, og bilen skal være i salg som årsmodell 2013.

Noen vil mene "stasjonsvogn" er et litt uærbødig begrep - for her er det ikke transport av potetsekker, vareprøver eller verktøykassa som man har tenkt på. Tvert imot skal Surf gi ekstra plass til aktive familier som ikke vil gi avkall på luksusen i Karma, og designet er da også egnet til virkelig å gjøre et "statement" når bilen parkeres ved golfklubben eller ridesenteret.

En kommende stasjonsvogn var med i planene allerede da Karma ble utviklet, dermed har ikke Surf bydd på store utfordringer i planleggingsfasen. Teknisk skal den også være identisk med sin sedan-bror.

Les også: Fisker Karma - nå er produksjonen i gang

Ford

Ford Focus ST
Ford Focus ST

Nyhetene står i kø hos Ford. Konseptbilen Evos, som er utstillingsvindu for fremtidig designfilosofi og mye interessant teknikk, har vi omtalt tidligere her på Broom. I tillegg har man mye å by på, spesielt for de litt gass-glade Ford-entusiastene:

Hissigproppen Focus ST lanseres i "global" femdørs- og stasjonsvognutgave. Med en tolitersmotor på 250 hester og 360 newtonmeter moment er det liten grunn til å frykte at bilene vil gjøre skam på den stolte ST-tradisjonen. Sammenlignet med forrige, europeiske Focus ST er både forbruk og utslipp redusert med hele 20 prosent.

Ford Fiesta ST Concept (Foto: Photos by Neil Turner, © Neil Turner)
Ford Fiesta ST Concept (Foto: Photos by Neil Turner, © Neil Turner)

I tillegg vises en konseptbil som vi tipper at ikke er så langt unna produksjon, nemlig en Fiesta ST. Også dette betegnes som en global versjon, pyntet med spoilere, emblemer og iøyenfallende detaljer, og med en 180 hesters 1,6-liter under panseret. Den skal kombinere gode tall som 0-100 på under 7 sekunder og utslipp under 140 gram per kilometer.

Ford feirer også teknologiske fremskritt ved å vise en ny motor som blir tilgjengelig i Focus, C-Max og B-Max fra neste år. Det er en tresylindret, 1-liters EcoBoost-motor som vil bli levert med enten 100 eller 120 hestekrefters effekt. Dette tilsvarer effekten fra en tradisjonell 1,6-litersmotor, samtidig er utslippet så lavt som 115 gram per kilometer for den "snilleste".

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Evos Concept - slik blir Fords fremtidige design

Kia

2012 Kia Rio i 3-dørsversjon.
2012 Kia Rio i 3-dørsversjon.

Mens vi i Norge helst vil ha så mange dører som mulig i bilene våre, uansett hvor små de er, er markedet for todørsversjoner også stort nedover i Europa. Derfor er det en ørliten begivenhet for Kia når de i Frankfurt trekker teppet av 3-dørsversjonen av Kia Rio. Modellen er ventet å stå for opp mot 25 prosent av Rio-salget, og minner ikke rent lite om Audi A3 - spesielt bak.

Ti utvendige farger, noen av dem ganske iøyenfallende, skal sammen med bilens lave taklinje og sportslige fremtoning attrahere et ungt publikum. Motorer og det meste annet er for øvrig identisk med 5-dørsversjonens spesifikasjoner, en bil som oppgis å ha slått noenlunde godt an etter at den ble introdusert for kort tid siden.

Les også: Picanto blir en av Norges billigste biler

Lamborghini

Lamborghini Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale
Lamborghini Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale

Synes du en Gallardo blir litt tam, er det godt nytt å skue i Frankfurt. Der presenteres nemlig Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale, som er en gateversjon basert på bilen som benyttes i Lamborghini Blancpain Super Trofeo-serien.

Bilen kjennetegnes av en enorm spoiler som gir bilen tre ganger så høyt marktrykk som en "vanlig" Gallardo LP560-4, og den er med 1.340 kilo hele 70 kilo lettere, hvilket gjør at hver enkelt av hestene i V10-motoren kun har 2,35 kilo vekt å dra på. Vil du ha en er det nok lurt å ringe ganske kvikt, spesialmodellen skal produseres kun i 150 eksemplarer.

Les også: Gallardo på norsk vinterføre? Tja, hvorfor ikke?

Mazda

Mazda CX-5
Mazda CX-5

Den teknologi-stinne crossover-SUVen CX-5 er Mazdas trekkplaster i år, og bilen bør ha alle muligheter til å trekke et interessert publikum. Den går rett inn i en bilklasse som ikke minst her i Norge er blitt en folkefavoritt, og konkurrentene er mange - ASX, Qashqai, XV, Tiguan og Kuga er jo navn som har blitt godt kjent på rekordtid.

De fleste kommentatorer er enige om at Mazda de siste årene har gjenoppdaget konseptet "kjøreglede", og det er grunn til å tro at CX-5 er en artig bil å kjøre selv om designet kanskje mangler litt av dynamikken fra storebror CX-7. Den har på den annen side blitt litt glemt i Norge, men kan kanskje få et oppsving når nykommeren begynner å trekke folk til butikkene.

Les også: Nye CX-5 skal utfordre folke-SUVene

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz F125! Concept
Mercedes-Benz F125! Concept

Et 125-årsjubileum i bilbransjen forbigås ikke i stillhet. Som en av de første som runder en slik milepæl setter Daimler AG standarden, og for å vise hva de tenker om fremtiden har de avduket konseptbilen "F125!" til årets utstilling. F´en står nok ikke for "feiring" - men kan meget vel bety både "future" og "fuel cell".

Man understreker nemlig at denne bilen peker lenger frem enn de fleste konseptbiler normalt gjør - på den andre siden av år 2025, for å være nøyaktig. Null-utslipp er viktig, og man poengterer at man mener hydrogendrift er veien å gå - her i kombinasjon med elektrisk plug in-teknologi. Det skal kunne gi oss muligheten til å kjøre store luksusbiler også i fremtiden.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: CLS shooting brake - denne blir klassens lekreste

Ssangyong

Ssangyong XIV Concept
Ssangyong XIV Concept

Konseptet XIV skal være et bevis på hva den indiske bilprodusentens designere kan hvis de vil. Navnet er ikke ment som en fancy måte å skrive 14 på, men står i stedet for "eXciting user Interface Vehicle". Det er store ord.

Konseptbilen er dog ikke laget bare for at man skal briske seg, men den er en forløper for det som skal bli Ssangyongs nye crossover-modell i det såkalte B-segmentet. Der begynner det allerede å bli trangt om plassen, men Ssangyong mener alvor, og ordet "premium" er nevnt i pressemeldingen. Det forplikter, selv om det ikke nevnes når vi vil få se noe til bilen på veien.

Les også: Er det lurt å kjøpe en Ssangyong Kyron?

Skoda

Skoda Mission L Concept
Skoda Mission L Concept

Tsjekkerne er på offensiven, og viser en konseptbil med det mystisk klingende navnet "Mission L". Det er en firedørs sedan, en meget renlinjet og lekker sådan, som skal være svært nær produksjonsmodellen som kommer i løpet av neste år. Skjønt sedan og sedan, også denne har den "skjulte" liftback-løsningen som vi nå er blitt vant med å forvente fra den kanten.

Bilen kommer altså på markedet i løpet av neste år, som Skodas sjette modell på menyen.

Den skal markedsføres i Europa, Russland og Kina, og vil bli et viktig verktøy for å heve det globale årlige salget for Skoda til 1,5 millioner enheter før 2018. Det går sikkert ikke lang tid før vi får høre mer om denne - i mellomtiden skal også Skoda lansere en egen kompaktbil på det indiske markedet.

Les også: Superb Cross - "Norgesfavoritten" som ikke selges her

Suzuki

2012 Suzuki Swift Sport
2012 Suzuki Swift Sport

Vi er vant med en vilter tass som toppmodell i Swift-serien, og nye Swift Sport har trukket et interessant publikum i Frankfurt. Den tar opp arven etter den forrige Sport-versjonen, men bygger nå på nye Swift som ble introdusert i fjor. Allerede i løpet av oktober kommer bilen i salg på enkelte markeder, men England - og trolig Europa for øvrig - må vente til etter nyttår.

Både spoilerkitet og chassis-innstillingene er optimalisert for best mulig kjøreegenskaper når det begynner å gå unna, og nye Swift Sport skal gi en enda litt skarpere kjøreopplevelse enn den gamle. Det hjelper også motoren til med, det er i utgangspunktet samme som før, men med fintunet VVT-system og andre forandringer er effekten hevet fra 92 til 100 kilowatt.

Les også: Nye Suzuki Swift - nyere enn den ser ut til

Toyota

2012 Toyota Avensis
2012 Toyota Avensis

En av de nyhetene som har vært imøtesett med størst interesse fra Norge, er avdukingen av nye Toyota Avensis. Skjønt "nye", her var det kjent at det kun var snakk om en facelift, og når bilen nå er avduket er det åpenbart at man ikke har våget å tukle for mye med en bil som allerede selger som bare det.

Forandringene utvendig ligger først og fremst i fronten og akterspeilet. Lysene er forandret i alle retninger, grillen har fått et mer markert preg, og det er gjort justeringer her og der for å følge opp den nye look´en. Interiørt er det i første rekke dashboardet og midtkonsollen som er forandret for å forbedre ergonomien, og for å styrke premiumfølelsen med hensyn til "touch and feel".

Les også: Avensis - godt eller dårlig design?

Del med Facebook-vennene dine!

Saken oppdateres - følg med!