Denne bilen mener alvor   og har ingen respekt for en gang Bugatti Veyron.
Denne bilen mener alvor og har ingen respekt for en gang Bugatti Veyron.

Lotus Hennessey Venom GT: Denne skremmer vannet av Bugatti Veyron

Amerikansk-tunet Lotus viser akselerasjon som river. SE VIDEO

Hva skjer når britisk eleganse og kjørepresisjon (les: Lotus) blandes med rå muskelkraft og en stor porsjon galskap fra USA (les: Tuningselskapet Hennessey)?

Jo, du kan få en ganske giftig blanding - og dermed er navnet Lotus Hennessey Venom GT ganske så passende.

Den alldeles vanvittige bilen yter 1.200 hk, som gir 1.155 NM dreiemoment, på en bil som veier omtrent like mye som girkula på bilen din. Ytelsene står i stil til de imponerende tallene.

0-200 mph (321,8 km/t) går unna så raskt at en "vanlig" Bugatti Veyron 16.4 forsvinner i støvskyen bak. På helt ubegripelige 15,9 sekunder er det gjort - og det er nesten åtte sekunder mindre enn Veyron 16.4 trenger på samme øvelse.

Toppfarten til den modifiserte Lotusen skal være 443 km/t - mens den offisielle verdensrekorden fremdeles tilhører Veyron Super Sport - med 431,7 km/t.

Lotus Hennessey Venom GT.
Lotus Hennessey Venom GT.

Juterbart understell

Kreftene blir fordelt fra en seks trinns girkasse, der førstegir tåler godt over 100 km/t.

Det er naturligvis brukt karbon for å minske vekten - og totalt veier Venom GT kun 1.220 kg. Ikke verst med tanke på at det brukes en ikke akkurat lettvekt V8-motor som kraftkilde.

Men tro ikke at praktiske hensyn ikke er ivaretatt. Her snakker vi nemlig om justerbart understell, som gir deg muligheten til å heve bilen seks centimeter. Dermed kommer du ut og inn av oppkjørselen og over fartshumper uten problemer.

Ikke gratis

Prisen? Ja, den er "hyggelige" 950.000 dollar. Men du må naturligvis beregne et ørlite bidrag til staten også - for her snakker vi ikke akkurat historiens mest miljøvennlige doning.

Slik ser det ut bak rattet i Veyron 16.4-killeren.
Slik ser det ut bak rattet i Veyron 16.4-killeren.

På ekstrautstyrslista står forøvrig muligheten til å få rattet på høyre side. Det skulle vel egentlig bare mangle...

I videoklippet under ser du litt av hvilke aksellerasjon som kan tilbys i denne gule super-Lotuse:

http://www.youtube.com/watch?v=3jzwsPeANzQ&feature=player_embedded