LINSER: Inneholder mye proteiner og fiber. Smaker godt i gryteretter, supper og salater. (Foto: MatPrat/)
LINSER: Inneholder mye proteiner og fiber. Smaker godt i gryteretter, supper og salater. (Foto: MatPrat/)

Bokser, glass og flasker

  • Hermetiske tomater og tomatpuré: basis for tomatsauser og tomatsuppe (eksterne linker til Matprat). Også fint å bruke i gryteretter.
  • Pastasaus for dager med ekstra dårlig tid.
  • Maisbokser.
  • Hermetiske eller tørre linser og kikerter: Kalles med et samlebegrep for belgvekster, og er noe vi anbefales å spise mer av. De tørkede variantene er rimelige å kjøpe, men legg merke til at tørkede bønner og erter må bløtlegges over natten. Disse matvarene er protein- og fiberrike og smaker godt i gryteretter, supper og salater. Hummus lages av kikerter, og egner seg godt som grønnsaksdip eller ved siden av middagen. Ønsker du å prøve en smakfull rett med kikerter, kan du prøve denne gryten med tomater og kyllingfilet.
  • Tunfisk i vann: magert og proteinrikt. Godt i salater og på brødskiven. Oppskrift på egg- og tunfisksandwich (ekstern link til Maprat).
  • Makrell i tomat: Godt pålegg rikt på omega-3 fettsyrer.
  • Karripasta: krydderbase for supper og gryter.
  • Sennep og ketsjup: som tilbehør eller i sauser.
  • Tabascosaus
  • Soyasaus
  • Eddik
  • Rapsolje til steking
  • Olivenolje til salater
  • Lettere kokosmelk (6% fett): egner seg i asiatiske gryter og supper.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok