Saab (Foto: DADO RUVIC/Reuters)
Saab (Foto: DADO RUVIC/Reuters)

Saab begjært konkurs av de ansatte

Bilfabrikken kan slås konkurs av sine egne.

Det har i lang tid vært usikre tider for Saab. Nå ser det ut til at usikkerheten går mot slutten – sammen med bilmerkets historie.

Det var Saabs egne ansatte som i dag klokken 13 leverte konkurssøknaden.

Det bekrefter begge fagforbundene – Unionen og Ledarna – i hver sin pressemelding. Grunnen er manglende utbetaling av lønn.

– Det er en situasjon som ingen av medlemmene ønsker seg. Vi vil mest av alt fortsette å jobbe for selskapet vi er stolte av og ønsker å være lojale mot, sier de i den samme pressemeldingen.

Tålmodigheten slutt

Men tålmodigheten er tydeligvis slutt både for arbeideren i fabrikken og for administrasjonen.

– Vi er selvfølgelig veldig lei oss for at vi er tvunget til å ta denne avgjørelsen. Men situasjonen er ikke holdbar og grensen for det rimelige er passert. Vårt oppdrag nå er å drive inn våre medlemmers lønnskrav, sier forbundsjurist Andreas Olsson i Ledarna.

Saab ble i forrige uke nektet konkursbeskyttelse av tingretten, en avgjørelse som ble anket til lagmannsretten mandag.

Saab skylder i dag 6,9 milliarder svenske kroner.

Vi har vært i kontakt med Gunilla Gustavs, i Saabs informasjonsavdeling:

– Kommer Saab til å gå konkurs nå?

– Nei. Det verken håper jeg eller tror jeg sier hun. Vi håper fortsatt på en rekonstruksjon av selskapet. Det vil gi oss tid til å finansiere videre drift.

Håper på Kina-hjelp

Illustrasjon: Ole-Martin Lundefaret
Illustrasjon: Ole-Martin Lundefaret

– Men to fagforbund har innlevert konkurssøknad?

– Vi vil anke tingsrettens beslutning i denne saken. Dessuten har vi kinesiske partnere som har frisk kapital å tilføre selskapet, sier hun videre.

– Det trengs bare litt mer tid. Kinesiske myndigheter må godkjenne dette først. Vi jobber nå i første omgang med en kortsiktig løsning. Når dette går i orden så får vi både til og kapital til å jobbe langsiktig igjen.

Forsiktig optimist

– Slik som situasjonen er så haster dette. Hvor lang tid vil en slik godkjenning ta?

– Vi håper på en rask løsning. Den svenske regjeringen hjelper oss med dette nå. Når dette går i orden så får vi den tiden vi trenger til å komme i gang igjen, sier Gustavs.

– Så du er fortsatt optimist på Saabs vegne?

– Ja, absolutt. Forsiktig optimist – må jeg få legge til.... Jeg har stor tro på Saab som produkt og vi er mange ansatte her som vil gjøre alt for å få selskapet opp og fram igjen, avslutter Gustavs.

Tror det "går rette veien"...

Vi har også vært i kontakt med Asle Røyl i Saab Norge:

- Hva er din kommentar til det som skjer rundt Saab akkurat nå?

- Det kan jeg dessverre ikke kommentere. Fordi det skjer fryktelig mye rundt Saab akkurat nå. Det er spennende, så klart. Men jeg tror at det - tross alt – kommer til å ”gå veien” for Saab som bilmerke, sier Røyl.

Les testen av Saabs siste bil 9-5 her:

(Artikkelen fortsetter under bildet:)

Saab 9-5
Saab 9-5

- Vi begynner jo å bli vant med dette

Dette er trist, men på ingen måte uventet, bekrefter Morten Haavi, nestleder i Saab Turbo Club of Norway.

Førstkommende helg arrangerer Saab Turbo Club of Norway sitt landstreff på Elverum, og lørdag er høydepunktet banekjøring og utstilling på Vålerbanen. Opptakten kunne vært bedre enn dette, innrømmer nestlederen.

- Hvor uventet er det?

- Hehe, nei, vi begynner jo å bli vant med dette nå, så uventet kan vi vel ikke påstå at det er. Men det er selvsagt trist likevel, sier han.

Morten Haavi
Morten Haavi

Klubben har rundt 700 medlemmer med interesse for de turbo-utstyrte Saab-modellene, som i praksis vil si de fleste av de moderne modellene. I mai neste år fyller klubben 10 år, og entusiasmen er stor blant medlemmene.

Men ikke stor nok til at de alene makter å holde Saab utenfor skifteretten, selvsagt.

- Hvor var det egentlig det gikk galt med Saab?

- Det blir jo veldig subjektivt ut fra hvem du spør, men jeg mener vel det var manglende satsing på Saab, og samkjøringen med de øvrige merkene i perioden med GM-eierskap som er skyld i dette. Saabs særpreg ble borte, konstaterer han.

Blir nok gravøl...

Nå tør han ikke ha særlig forhåpninger om at den gamle svenske stoltheten lar seg redde flere ganger, men forbereder seg på at helgens landstreff i klubben også kan bli et gravøl for bilmerket de er så glade i.

- Det står visstnok kinesiske investorer klare til å spytte inn penger, bare noen formaliteter kommer i orden. Men ut fra din erfaring med GM-perioden vurderer du kanskje ikke kinesisk eierskap som noe heldigere for å sikre Saabs særpreg?

- Penger er jo penger, uansett om de er kinesiske eller russiske. Nå har vi nye 9-5, som er en bil Saab har utviklet helt selv, og det er også en ny 9-3 i kjømda som kan bli veldig interessant dersom den noen gang får lov til å bli ferdig utviklet. Så utgangspunktet for Saab-særpreget er mye bedre nå enn det var under GM – HVIS det da ikke allerede er for sent, avslutter Haavi.

Del med dine Facebook-venner