Etter lang stillhet, har produksjonen så smått kommet i gang hos Saab i Trollhättan igjen. Men nå er det igjen stopp. (Foto: Scanpix)
Etter lang stillhet, har produksjonen så smått kommet i gang hos Saab i Trollhättan igjen. Men nå er det igjen stopp. (Foto: Scanpix)

Saab: Nytt framstøt i siste sekund

Regjeringen kan bli redningen - men det haster.

Kinesiske myndigheter på lokalt nivå har gitt selskapene Youngman og Pang Da klarsignal om at de kan gå inn som deleiere i Saab. Nå starter en kamp mot klokka for å få grønt lys fra Beijing for milliardhandelen. Det skriver siste.no

Ifølge Youngmans toppsjef Rachel Pang har Den nasjonale utviklings- og reformkommisjonen i byen Hangzhou gitt sin godkjennelse.

Onsdag regner hun med å få den samme godkjennelsen på provinsnivå, og deretter gjenstår kun en aksept fra sentrale myndigheter i hovedstaden Beijing, opplyser hun til Svenska Dagbladet.

- Full oversikt

Sjefen for Saabs forretningsutvikling, Martin Larsson, har håp om at selskapet vil få den kapitalinnsprøytingen det trenger.

- Vi har full oversikt over prosessen og er så overbevist som man kan bli, om at det blir ja til slutt, sier han til TTELA.

Saab skylder i dag 6,9 milliarder svenske kroner. Hvis handelen godkjennes, betyr det et tilskudd på 2,2 milliarder.

Les også¨: Saab anker avvisning av gjeldsforhandlinger

Konkurs?

Samtidig begynner en kamp mot klokka, for i Sverige henger konkurstrusselen over bilprodusenten. De ansatte kan mandag begjære selskapet konkurs ettersom det ikke har fått betalt lønn i tide. Normalt pleier det å ta en måned å få den aktuelle godkjennelsen av myndighetene i Beijing.

Saabs toppsjef Victor Muller går også tilbake på en uttalelse fredag om at det finnes penger til de ansattes lønninger, men at de ikke er blitt betalt ut på grunn av gjeld til leverandører. I et innlegg på Saab-bloggen Inside Saab skriver han at pengene han refererte til ikke finnes og aldri har gjort det innen Saab Automobile.

Uttalelsen skapte mistanke om at selskapet har brutt svensk lov når det gjelder opplysningsplikten.

Flere bil og motorsaker fra siste.no finner du her:

Les også: Over og ut for Saab?