Hyundai har sluppet de første offisielle bildene av modellen som skal ta over etter dagens i30, som har vært Hyundais største suksess i Europa så langt. Den nye debuterer på Frankfurt utstillingen om få dager.
Hyundai har sluppet de første offisielle bildene av modellen som skal ta over etter dagens i30, som har vært Hyundais største suksess i Europa så langt. Den nye debuterer på Frankfurt utstillingen om få dager.

Hyundai i30: Slik blir den nye kompakt-favoritten

Andre generasjon debuterer på utstillingen i Frankfurt.

Det er på mange måter en liten begivenhet når andre generasjon i30 nå kommer på markedet. Forrige i30 var nemlig den første Hyundaien med modellbetegnelse med i-prefikset, og den markerte på svært mange måter en ny start for den koreanske produsentens satsing i Europa da den kom i 2007, og banet seg vei inn i "Golf-klassen".

Og for en ny start det ble. i30 har solgt bedre og bedre for hvert år, i fjor ble 115.000 biler solgt i Europa, en solid rekordnotering for en individuell Hyundai-modell. Når eksisterende i30 nå har sunget seg frem til siste vers har man rundet 350.000 biler totalt, og dermed er det en tung bør som legges på den nye bilens skuldre.

Også på innsiden løftes designet noen hakk, og familielikheten med eksempelvis nye i40 går igjen også her. Hyundai er i ferd med å få en klar identitet - så blir det spennende å se om ergonomien følger opp.
Også på innsiden løftes designet noen hakk, og familielikheten med eksempelvis nye i40 går igjen også her. Hyundai er i ferd med å få en klar identitet - så blir det spennende å se om ergonomien følger opp.

Klare familietrekk fra i40

Men som bildene viser bør den ha markerte nok skuldre - og andre designtrekk - til å skride noenlunde optimistisk til verks. Familielikheten med nylig introduserte i40 er påtagelig, og som sin forgjenger er denne også designet i Europa, nærmere bestemt på Hyundais utviklingsavdeling i Rüsselsheim, for å falle best mulig i smak på vårt kontinent.

Les også: Særpreg frister, men tør jeg satse på en Alfa 147?

Den flytende linjen langs hele bilens sider, som følger både for- og bakhjulsåpningene og ender opp i baklysene, er sammen med den nå etablerte Hyundai-grillen de mest markerte trekkene som gir bilen særpreg.

Ifølge Hyundais visepresident Allan Rushforth er det de unge og fremadstormende massene som ventes å flokke seg rundt nye i30 i salgslokalene - i enda sterkere grad enn de gjorde rundt den forrige modellen.

Nye i30 blir enda mer markert i linjeføringen og i enkelte detaljer enn forgjengeren. Dette skal få de unge og fremadstormende til å snu seg etter bilen - og smile begeistret.
Nye i30 blir enda mer markert i linjeføringen og i enkelte detaljer enn forgjengeren. Dette skal få de unge og fremadstormende til å snu seg etter bilen - og smile begeistret.

Bygger merkevaren Hyundai

Rushforth påpeker at den nye bilen bygger videre på det den utgående har etablert, og venter at den vil bidra til å styrke både oppmerksomheten rundt brandet og Hyundais posisjon i markedet generelt.

Del med Facebook-vennene dine!

Omfattende programmer for service, garantier og veihjelp de første fem årene av bilens levetid oppgis i pressemeldingen å være en av kvalitetene rundt selve bilen som skal posisjonere den i forhold til konkurrentene. Mer om både det og om selve bilen vet vi trolig så snart presenningen er trukket av den nye hatchback-modellen i Frankfurt.

Les også: ix35 - favoritt-SUV for de som vil snobbe ned