Saabs rekonstruksjon henger i en tynn tråd, dermed rykker konkursspøkelset mye nærmere. (Foto: Dorothea Tuch/Ap)
Saabs rekonstruksjon henger i en tynn tråd, dermed rykker konkursspøkelset mye nærmere. (Foto: Dorothea Tuch/Ap)

Saab anker avvisning av gjeldsforhandlinger

Men nå renner tiden ut for en mulig redningsaksjon.

Ifølge tingretten i Vänersborg torsdag er lovens krav ikke oppfylt. Dommer Gunnar Krantz sier at en beslutning om restrukturering ikke kan tas om det ikke er god grunn til å anta at den kan lykkes. Det skiver siste.no

Det kriserammede Saab søkte om restrukturering mandag i et nytt forsøk på å unngå konkurs, og håpet de skulle få ro og fred i opp til tre måneder for å finne en løsning. I en pressemelding sier Saab at kjennelsen blir anket.

En restrukturering innebærer at bedriften ville fått beskyttelse mot kreditorenes krav mens den forhandlet om reduksjoner i gjelda og ventet på forventet ny finansiering fra de kinesiske investorene Pang Da og Youngman.

Krantz sier at Saab i sin søknad ikke har godtgjort at pengene er på vei. Siden investeringene først må godkjennes av kinesiske myndigheter, mener han det hersker stor usikkerhet om hvorvidt pengene overhodet kommer. Han understreker at det var en tung beslutning å ta.

Skuffede ansatte

Disse arbeiderne får ikke lønn (Foto: Saab/ANB/arkiv)
Disse arbeiderne får ikke lønn (Foto: Saab/ANB/arkiv)

Saabs største fagforening, IF Metall, beklager kjennelsen. De mente at en restrukturering kunne være en god løsning.

«Hvis det ikke er mulig å finne en annen løsning, eller hvis ikke selskapet selv erklærer seg konkurs, må vi selv gjøre det i løpet av dagene som kommer,» sier IF Metall-lederen Stefan Löfven i en pressemelding.

Også de andre fagforeningene, Unionen og Sveriges ingenjörer, sier at de nå trolig må begjære selskapet konkurs for å sikre de 3.700 ansattes august-lønning fra statens lønnsgarantiordning.

Samtidig er det en vanskelig beslutning å begjære sin egen arbeidsgiver konkurs, men fagforeningene mener de må handle raskt.

– Det er beklagelig at man ikke har kunnet få til en restrukturering. Alle halmstrå er borte, så det er vel trolig denne veien vi må gå, sier Camilla Frankelius, som er forhandlingsleder i Sveriges ingenjörer.

Næringsminister Maud Olofsson er overrasket over kjennelsen, men statsminister Fredrik Reinfeldt har tidligere gjort det klart at regjeringen ikke vil trå til for å holde Saab i live.

Ingen nye biler

Saabs bilproduksjon i Trollhättan har, med unntak av et par uker i juni, stått helt stille siden april. Det skyldes at underleverandørene sluttet å levere varer fordi Saab ikke hadde betalt regningene.

For en uke siden meldte fabrikken om et nettotap på over 1.700 milliarder kroner i første halvår, og at de hittil i år bare har solgt 13.000 biler.

Fabrikken ble reddet fra konkurs av den nederlandske sportsbilprodusenten Spyker i 2010, men uten kontanter og svakt salg, var det ikke lenger penger til å betale underleverandørene.

Spyker-Saab[1]
Spyker-Saab[1]

Antall fordringshavere i Saab Automobiles restruktureringsplan er anslagsvis 1.500. I tillegg kommer et hundretall hos datterselskapene Saab Automobile Powertrain og Saab Automobile Tools.

Ingen penger - ingen produksjon

Ifølge konsernsjef Victor Muller skylder Saab underleverandørene rundt 1.150 milliarder kroner, i tillegg til de ansattes lønninger for august.

Den svenske advokaten og konkurseksperten Rolf Åbjörnsson mente at Saabs restruktureringsplaner ikke holdt mål og anbefalte retten å avslå søknaden.

– Hvordan skal Saab kunne lykkes når selskapet verken har penger eller produksjon? De har ingenting annet enn drømmer, og det holder ikke juridisk, sier han.

Saab
Saab

Del med Facebookvennene dine

Les også:

Saab håper å unngå konkurs

Fagorganiserte gir Saab mer tid

Nye krav mot Saab

Saabs konkurskamp - Den svenske bilprodusenten Saab Automobil ble overtatt av det amerikanske General Motors-konsernet i 2000. Men GM greide ikke å drive datterselskapet lønnsomt. - I februar 2009 opplyste kriserammede GM at de ville selge Saab. Over 20 mulige kjøpere meldte sin interesse. - 16. juni 2009 ble det kjent at GM hadde inngått en intensjonsavtale om å selge Saab til investorgruppen Koenigsegg Group. Kinesiske Beijing Automotive Industry Holdings skulle gå inn som deleier i investorgruppen for å sikre finansieringen. Men 24. november gjorde Koenigsegg det klart at oppkjøpet ikke ble noe av. - I desember 2009 besluttet GM å innlede avviklingen av Saab etter at ingen av budene ble funnet gode nok. Men etter nyttår ble det kjent at det var inngått en avtale med nederlandske Spyker, som overtok Saab 23. februar 2010. - Spyker (senere Swedish Automobile) inngikk i mai i år en omfattende avtale med det kinesiske selskapet Pang Da Automobile som skal distribuere biler i Kina og investere i selskapet. - I juli inngikk Saab en samarbeidsavtale med Pang Da og et annet kinesisk selskap, Youngman, som skal gi Saab ytterligere investeringer. - Saab har hatt problemer med å betale lønn til de ansatte og regninger fra underleverandører, som på sin side har stanset sine leveranser.

- Den svenske bilprodusenten Saab Automobil ble overtatt av det amerikanske General Motors-konsernet i 2000. Men GM greide ikke å drive datterselskapet lønnsomt.

- I februar 2009 opplyste kriserammede GM at de ville selge Saab. Over 20 mulige kjøpere meldte sin interesse.

- 16. juni 2009 ble det kjent at GM hadde inngått en intensjonsavtale om å selge Saab til investorgruppen Koenigsegg Group. Kinesiske Beijing Automotive Industry Holdings skulle gå inn som deleier i investorgruppen for å sikre finansieringen. Men 24. november gjorde Koenigsegg det klart at oppkjøpet ikke ble noe av.

- I desember 2009 besluttet GM å innlede avviklingen av Saab etter at ingen av budene ble funnet gode nok. Men etter nyttår ble det kjent at det var inngått en avtale med nederlandske Spyker, som overtok Saab 23. februar 2010.

- Spyker (senere Swedish Automobile) inngikk i mai i år en omfattende avtale med det kinesiske selskapet Pang Da Automobile som skal distribuere biler i Kina og investere i selskapet.

- I juli inngikk Saab en samarbeidsavtale med Pang Da og et annet kinesisk selskap, Youngman, som skal gi Saab ytterligere investeringer.

- Saab har hatt problemer med å betale lønn til de ansatte og regninger fra underleverandører, som på sin side har stanset sine leveranser.

Flere bil og motorsaker fra siste.no finner du her:

Les også: Vår test av nye Saab 9-5 her: