Nissan Leaf: Nå er bilene på vei til norske kunder
Vi er trolig først i Norge, hevder Ferdinand Motor i Bergen.
Før helgen klappet den båten til kai, som bragte med seg det som ifølge selger Finn Erik Hylland hos Ferdinand Motor i Bergen trolig er landets første Nissan Leaf kundebiler. Mandag ble de to bilene hentet til forretningen, og demonstrasjonsbilen har allerede vært ute på sine første kjøreturer med mulige kunder bak rattet.
- Det har vært stor forhåndsinteresse for denne, bekrefter Hylland.
Tidfestingen for levering av de første Nissan Leaf i Norge har vært noe ullen, men de siste ryktene sier nå at det offisielle Nissan-apparatet starter salget nå i september, og vil kunne levere de første bilene til norske kjøpere i løpet av siste kvartal i år.
Solgt til Østlandet
- For noen er det svært viktig å være blant de første som får en bil, og én av de to vi fikk nå er faktisk solgt til en kunde på Østlandet. Den går herfra i morgen, og vil bli levert til kunden i Oslo-området allerede før helgen, sier Hylland entusiastisk.
Han forteller at Ferdinand Motor, som er kjent som forhandler av spesielle og eksklusive biler, henter inn sine Nissan Leaf fra flere forskjellige markeder. Både USA, der Leaf allerede er solgt i stort antall, men også fra kontinentet, der den på enkelte markeder har vært i salg siden tidlig i sommer.
Les også: Amerikanske Leaf visnet før tiden
- Har dere flere som er klare for levering for de som ikke kan vente?
- Du kan selvsagt få kjøpe demobilen vår, men vil vi gjerne beholde den selv en stund til, i hvertfall. Men vi har ytterligere to biler i bestilling, som kommer i løpet av en måneds tid, sier Hylland, som regner med fortsatt interesse for disse bilene en stund fremover.
Mye elektrisk på plakaten
I det hele tatt merker han stor interesse for biler med alternative drivkilder. Både Tesla og Fisker står også på menyen, og Nissan Leaf er et adskillig mer "folkelig" tilbud innenfor denne genren.
- Dere var også tidlig ute med Chevrolet Volt, hva skjer der?
- Den bilen kjøpte faktisk Bergheim av oss for å ha som demobil. Vi avventer litt med å ta inn flere, og vurderer å ta en slik bil til Sverige for å få foretatt en CO-måling på den, som kan brukes som gunnlag for å fastsette avgiften, forteller Hylland.