MB ML
MB ML

Førsteinntrykk 2012 Mercedes ML: Denne bilen blir "helt riktig"

Broom-Vegard er blant de første som kjører bilen i Tyskland - her er førsteinntrykket.

Noen dager i en journalists liv er bedre enn andre. Dette er en slik dag for Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen, forstår vi, etter å ha snakket noen ord med ham på telefon i ettermiddag.

Han er i Tyskland for å se på og prøvekjøre nye Mercedes ML, som en av de første journalistene som får prøve bilen på hjemmebane.

- Hvordan har du det? Hvordan er bilen?

- Hallo Tore. Joda, her er det helt strålende. Solskinn og greier, sier Vegard.

Kjempebil - som forventet

- Joda, men bilen...?

- Det er en kjempebil. Men det hadde jeg jo egentlig forventet, også.

Les også: Nykomlingen blir lettere og mer sporty

- Ja, vi har sett interiørbilder som viser et flottere interiør enn forgjengeren, og noen litt maskerte eksteriørbilder som kunne tyde på at den ikke er like oppsiktsvekkende ny på utsiden. Hvordan er den i virkeligheten?

- Jo, interiøret er flott, ingen tvil om det. Og utseendet er veldig "riktig" oppgradert i forhold til den gamle. Man ser jo slektskapet, og det skal man gjøre på en Mercedes, sier Vegard.

Klart "ny" også utenpå

- Men likevel, vil man legge "godt nok" merke til at det faktisk er den nye typen når man ser den i trafikken?

- Ja, det tror jeg. LED-lampene gir fronten et nytt uttrykk, og også bak har man løftet designet merkbart, sier han.

Vegard på plass bak rattet i nye Mercedes ML
Vegard på plass bak rattet i nye Mercedes ML

Etter å ha ventet litt på bilene på morgenen, fikk han plass bak rattet i en skikkelig versting som han har rukket å klokke inn mange mil bak rattet på når vi ringer på ettermiddagen. En ML 350 bensin med 306 hestekrefter, som har gjort inntrykk.

Autobahn-debut i 210

- En fantastisk bil å kjøre, ikke minst fordi den er nedlesset med utstyr også - med både anti-krenging og alt som er. Jeg debuterte faktisk som sjåfør på Autobahn i dag, og den var helt rolig og stabil da vi passerte 210 kilometer i timen, sier han.

- Såpass. Jeg går ut fra at det var en strekning på Autobahn der det fortsatt er fri fartsgrense?

- Selvsagt, ellers hadde jeg jo aldri sagt det, ler vår mann i alpene.

Les også: Her er et annet Broom-trekløver på Autobahn...

For det er dit han er på vei - viser det seg etter en rundspørring blant journalistene i bilen.

Store forventninger til norsk volummodell

- Jeg aner faktisk ikke helt hvor vi er, men vi startet fra et testanlegg som Mercedes har like utenfor München, og skal til et hotell i Kitzbühel i Østerrike, unnskylder han seg.

Bilen har vært mer interessant enn geografien.

- Nå skal vi dessuten straks ut og kjøre den på en skikkelig offroad-bane. Bilen ser jo liksom ikke akkurat ut som en typisk offroader, men jeg har en liten mistanke om at dette kan bli mye morsommere enn man kanskje skulle tro, sier Vegard hemmelighetsfullt, og lover å formidle disse inntrykkene også om ikke lenge.

- Har du sett noe til noen modeller som blir mer aktuelle i Norge?

Del med Facebook-vennene dine!

- Ikke ennå, men jeg er booket på den som blir volumselgeren i morgen. ML 250 med dieselmotor og litt over 200 hester skal prises til rundt 820.000 kroner, og da blir den rundt 100.000 billigere enn den forrige innstegsmodellen. Det er en bil jeg virkelig er spent på, sier Vegard, og lover å komme tilbake med mer informasjon og inntrykk når han er tilbake i Norge igjen.

Les også: Alternativer - her er Norges dyreste brukt-SUVer