Denne sender minnene tilbbake til Østblokk tiden. Lada Classic er en ekte klassisker. Her 2107 varianten med firkantlykter
Denne sender minnene tilbbake til Østblokk tiden. Lada Classic er en ekte klassisker. Her 2107 varianten med firkantlykter

En billegende takker for seg

Alle kjenner den, men ingen ville eie den. Snart er den historie

Vi snakker om bilen som ble et symbol for Øst-Europa den gang våre naboer i øst var kjent som Sovjet – den lille og firkantede Ladaen.

Etter 41 år stanser nå fabrikken AvtoVAZ i Togliatti produksjonen - på disse årene har fabrikken rukket å gjøre ferdig nærmere 17 millioner slike klassikere. Det skriver siste.no

Basert på Fiat

22. april 1970 så den aller første Lada 2101 dagens lys. Kjært barn har mange navn, og bilen er kjent som både Classic, 1200, 1200S og 1300, og var basert på Fiats 124-modell 1966-utgave.

Bilene var ganske like, men unntakene var blant annet en modifisert motor, forskjellige dempere og andre små endringer for å være tilpasset de klimatiske forholdene i Russland.

Bilen ble raskt en «hit» i Østblokken, og ble faktisk så populær at fabrikken i Togliatti ikke klarte å etterkomme etterspørselen raskt nok. Dermed ble det ventelister på over ett år før stolte borgere fikk levert bilene.

Firkantet lykter

Etterfølgeren til 2101 var Lada Riva, som ble laget i tre varianter – 2105 (i 1980), 2107 (i 1982) og 2104 (1984). Med Riva kom også de firkantene lyktene vi kjenner, i tillegg til at det ble gjort forbedringer både på motor og andre ting.

Lada Riva har en lang rekke med modeller som strekker seg fra Riva Signet, Riva 1200, Riva 1300, Riva 1500 og Riva 1600.

Både 2107 og 2104 er fortsatt i produksjon, og det er altså disse bilene som får nådestøtet når vi runder 2012.

Silhuett

I Norge ble Classic-modellen aldri så populær som for eksempel i Danmark (femte mest solgte i 1982), og på 1990-tallet stoppet det helt opp da bil-avgiftene ble endret og de ble dyrere.

Ladaene kjempet mot en annen gammel russisk traver som vi kjenner fra Østblokk-tiden, Moskvitch. Den hostet ut sin siste eksos i 2006, etter at fabrikken gikk konkurs i 2002.

Men selv om Classic nå blir historie lever Lada i beste velgående. De produserer fortsatt en rekke modeller, og det er også en helt ny modell på vei inn i silhuetten – Lada 2116 som kalles, ja – Silhouette. Kanskje dukker den opp akkurat i det Classic forsvinner bak horisonten.

Flere bil og motorsaker fra siste.no finner du her:

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Taxi-Frank har både Ferrari og Lada