En Mercedes E 63 T AMG koster 264.000 kroner mer i Danmark enn i Norge. Når det gjelder bilavgifter er danskene helt klart Europa mestere.
En Mercedes E 63 T AMG koster 264.000 kroner mer i Danmark enn i Norge. Når det gjelder bilavgifter er danskene helt klart Europa mestere.

Danskene vinner kampen - om de dyreste bilene i Europa

Glem fotball - er det noe danskene virkelig kan, så er det å betale bilavgifter.

I kveld er det landskamp, og Drillos menn skal igjen bryne seg på et mannskap bestående av ytterst selvsikre danske drænge. Det er liksom ikke måte på hvor mye man har fått til av fotball-relatert suksess nede på sandbankene i Kattegat, og mang en danske føler seg generelt uovervinnelig.

Men har de noen grunn til det?

Fotball-messig får vi svaret i kveld. Ellers er nok ikke bildet så ensidig, blendende positivt som danskenes selvfølelse kan antyde.

Danske avgifter - en molbo-historie?

Og når det gjelder bil, har de rett og slett grunn til å gremmes. Hvordan de har klart å få enda høyere bilavgifter enn de norske er det nesten ikke mulig å forstå - det må ligge en skikkelig molbo-historie til grunn for dette, skulle man tro.

De er muligens gode i fotball, men å få et levelig nivå på bilavgiftene har ikke danskene klart. Takket være åtteren under panseret koster denne Mercedes E 63 T AMG over 10 prosent mer i Danmark enn i Norge.
De er muligens gode i fotball, men å få et levelig nivå på bilavgiftene har ikke danskene klart. Takket være åtteren under panseret koster denne Mercedes E 63 T AMG over 10 prosent mer i Danmark enn i Norge.

For danskene protesterer. De er "chockeret", de "ryster på hovedet" og fordømmer avgiftsnivået i utvetydige ordelag.

Tilsynelatende uten at det nytter.

Les også: Disse vinner dansk kvalitetsundersøkelse

"Mindre sikre og mer forurensende biler er resultatet av Europas høyeste avgifter på biler - men vi ligger også øverst når det gjelder andre utgifter til bilhold", konstaterte ErhvervsBladet for noen dager siden, etter å ha intervjuet den danske forbrukerorganisasjonen FDMs administrerende direktør Thomas Møller Thomsen:

Velkjente argumenter

- Avgiftene er til skade både for trafikksikkerheten og for miljøet. Konsekvensen er at danskene kjører i eldre biler som hverken sikkerhetsmessig eller miljømessig har samme teknologi som nye biler. Og mye av det utstyret som kunne forbedre sikkerheten i nye biler blir belagt med så høye avgifter at det ikke får noen utbredelse i Danmark, sier han.

Lyder det kjent?

Stort sett alle danske argumenter man finner i debattinnlegg og artikler på nettet kjenner vi igjen fra debatten her hjemme. Forskjellen er altså at danskene har et enda tøffere utgangspunkt enn oss. Det er nok en del av årsaken til at danskene kjøper mindre biler med mindre motor enn vi gjør, selv om norsk klima, avstander og ren topografi også gjør at vi prioriterer bil høyere.

Ford Focus er ikke akkurat noen kjempebil, men likevel stor nok til at den er dyrere i Danmark enn den er i Norge. Den billigste Trend-modellen koster nesten 30.000 kroner mer i Danmark enn i Norge.
Ford Focus er ikke akkurat noen kjempebil, men likevel stor nok til at den er dyrere i Danmark enn den er i Norge. Den billigste Trend-modellen koster nesten 30.000 kroner mer i Danmark enn i Norge.

Hvordan det enn går i kveld kan du altså trøste deg med at danskene generelt må ut med enda mer penger enn deg for å skaffe seg maken til bilen din.

Svindyr AMG-Mercedes

Er du dansk, og helt avhengig av å kjøre en Mercedes E 63 T AMG, må du ut med 2.303.000 danske, ifølge Mercedes-Benz offisielle prislister. I skrivende stund tilsvarer det drøyt 2.378.000 norske kroner.

På den norske importørens nettsider finner vi bilen til 2.113.700 kroner i prislisten. Det er 264.000 kroner billigere enn i Danmark - eller over 10 prosent billigere.

Les også: Danske la ut i skisporet - med Ford Mondeo

Forholdet er det samme også for relativt kompakte familiebiler. Ford i Danmark oppgir startpris på Focus Trend til 251.400 danske, tilsvarende ca. 259.600 norske, mens Ford i Norge lover deg en Focus Trend fra 230.700 kroner.

Billigere på de minste

Det er først når det blir knøttlite og grønt - på alle måter - at danskene har mer flyt enn oss når det gjelder bil. Ford Ka kan for øvrig minne om en fotball - uten at vi legger noe mer i dét.
Det er først når det blir knøttlite og grønt - på alle måter - at danskene har mer flyt enn oss når det gjelder bil. Ford Ka kan for øvrig minne om en fotball - uten at vi legger noe mer i dét.

Riktignok er ikke dette bildet helt ensidig, heller. Beveger vi oss ned på småbil-nivå, kan danskene kjøre avgårde fra butikken med en kliss ny Ford Ka etter å ha lagt igjen 99.990 danske, eller 103.250 norske kroner. For den samme Ka´en i Trend-utgave må vi ut med - eh, 136.000 kroner.

Altså omtrent en tredel mer enn danskene.

Del med Facebook-vennene dine!

Ok, så vant vi ikke den sammenligningen. Ikke helt, i hvertfall.

Men vi tar dem i kveld. God kamp!

Les også: "Bunkie" Knudsen - eneste danske i bilhistorien?