Større skurtresker enn Ketil Langseth sin har du trolig aldri sett. (Foto:  Tom Gustavsen rb.no / ANB )
Større skurtresker enn Ketil Langseth sin har du trolig aldri sett. (Foto: Tom Gustavsen rb.no / ANB )

Denne jafser i seg 150 tonn korn om dagen

En av Norges største skurtreskere - trenger 30-40 liter diesel i timen.

Bak spakene i kjempeskurtreskeren Claas Lexion 630 Montana er Ketil Langseth (51) fra Minnesund i Eidsvoll sjefen over alle sjefer. I alle fall i kornåkeren, skriver rb.no

Og i høst skal 51-åringen tilbringe over 150 timer i det som er en av Romerikes største skurtreskere.

Da snakker vi altså om en rugg som veier 15 tonn tom, og 22 tonn fullastet. Skjærebordet med et vingespenn på 7,5 meter jafser i seg 100–150 tonn korn i løpet av en arbeidsdag, samtidig som motoren på 300 hestekrefter sluker 30–40 liter diesel i timen.

Skynder seg sakte

Men enorme dimensjoner og en pris på mellom to og tre millioner kroner til tross; fort går skurtreskeren ikke.

På jordet cruiser giganten framover i en hastighet på mellom fem og seks kilometer i timen, mens den på veien kan komme opp i svimlende 20 kilometer i timen.

– Vi må søke disposisjon hvert år for å få lov til å kjøre langs veien, i tillegg til at det kreves følgebiler og varsellamper. Den er jo tross alt 3,96 meter bred uten skjærebordet, forteller Langseth om nyinvesteringen.

Enorme dekk

Sammen med Amund og Elling Sandholt driver Langseth Eidsvoll Landbruk AS. De byttet ut den forrige treskeren foran årets høst.

I den moderne førerhytta på monstretreskeren har Ketil Langseth full kontroll  (Foto:  Tom Gustavsen, rb.no / ANB)
I den moderne førerhytta på monstretreskeren har Ketil Langseth full kontroll (Foto: Tom Gustavsen, rb.no / ANB)

– Er det prestisje blant bøndene å ha størst tresker?

– Den gamle var like stor, men det er ikke om å gjøre å ha den største treskeren. Egentlig kunne vi tenkt oss en mindre og lettere, for ikke å synke så mye ned i jorda, men da hadde vi ikke rukket over alt, sier Langseth.

For å unngå at den nye treskeren skal synke har karene utstyrt den med ekstra brede hjul. Dekkbredden på forhjulene er en meter og fem centimeter! En annen fordel er firehjulstrekk.

Håper på godvær

Langseth innrømmer at han liker følelsen av å være konge på kornåkeren, der han sitter høyt hevet over bakken i den topp moderne førerhytta.

– Man er litt sjef når man sitter oppi der, ja, humrer han.

– Hva tenker du på når du kjører i time etter time?

– Det er så mye å følge med på i en så stor maskin, at man ikke rekker å tenke på stort annet enn akkurat det man driver med, forteller Langseth.

Med ny tresker og 3.000 mål jorder som gjenstår å kjøres, har eidsvollingen nå kun ett ønske de neste ukene: Oppholdsvær.

Flere bil og motorsaker fra rb.no finner du her:

Les også: Big Bud 16-V 747: Verdens største traktor