Lyst på klassiker til sommeren? Det er nå du skal slå til på noen av de mange objektene som er til salgs for beskjedne summer   som denne første generasjons Sciroccoen, som er nysolgt i Norge. Foto: Finn.no
Lyst på klassiker til sommeren? Det er nå du skal slå til på noen av de mange objektene som er til salgs for beskjedne summer som denne første generasjons Sciroccoen, som er nysolgt i Norge. Foto: Finn.no

DU kan ta plass bak dette klassiske rattet til sommeren!

Høstjakta på prosjektbiler er i gang - sjekk ut våre fem favoritter!

Vi skriver september, og det er ikke til å komme fra at det går mot høst. Nettene blir lange, og kulda har satt inn. Og for den nevenyttige venter et halvår med hobbykvelder som kan benyttes til å jobbe på noe som kanskje allerede kan nytes til våren.

Har du tom garasje er det nå du skal passe på. Tilbudet av prosjektbiler er stort for øyeblikket, og prisene behøver ikke være avskrekkende.

I hvertfall ikke hvis du holder deg til det vi kan kalle "ferske og påtroppende veteraner", altså biler som var ansett som bruksbiler for bare noen få år siden. Også der er det nemlig mye å velge mellom, og vi har forsøkt å finne noen billige slike som samtidig er uvanlige nok til at det er gøy å ta vare på dem.

Hva synes du? Har du kanskje forslag til andre kupp foran en vinter i garasjen? Da hører vi gjerne om det i kommentarfeltet under!

Del med Facebook-vennene dine!

1980 Fiat 132 2000 Automatic

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Inngangen til 80-tallet må sies å ha vært slutten på italienernes første storhetstid i Norge, selv om Ritmo snart skulle gi dem et siste blaff i de rimeligere klassene. Italiensk luksusbil var det imidlertid svært få som kjøpte, og enda færre har blitt bevart. Her er en av dem - og til en så lav pris at du nesten ikke kan tape noe på den.

Se annonsen her:

132 var relativt kompakt, men en påkostet bil med lange aner. Dette er den siste årsmodellen som ble hetende 132, året etter ble den avløst av Argenta - som strengt tatt var enda en facelift av en aldrende konstruksjon.

Rusten knekket nok de fleste. Tilhold i nord uten saltede veier, to eiere og beskjedne 178.000 kilometer har nok bidratt til å redde denne, som fremdeles skal være i god bruksstand, og EU-godkjent frem til neste år. Gir du denne et nytt liv får du en fet bil ikke mange har maken til. Og du får grenseløs kred blant de italofile...

Les også: Nå er også Argenta blitt veteranbil

1985 Saab 900 Turbo

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Joda, det er nok 99 Turbo som er den helt store klassikeren. Men de er vanskelige å finne - i hvertfall til 12.000 kroner, nesten uten rust. Vi spår at denne også kommer til å bli riktig morsom å eie en dag, i den grad den ikke allerede er det.

Se annonsen her:

Mye jobb er allerede gjort med den, og det som gjenstår virker overkommelig - i hvertfall de punktene som må til for å få den på veien. Det øvrige, som air condition, elvinduer og cruise controlen kan jo utmerket vel tas på litt sikt.

Den sorte fargen er liksom også helt riktig på en gammel, klassisk Saab Turbo. Og vi håper, som selgeren i Stavanger, at den ikke ender som delebil, men kommer tilbake på veien igjen.

Les også: Se de lystige reklamene fra Saabs storhetstid

1972 Mazda 616

Faksimile: Veteranborsen.no
Faksimile: Veteranborsen.no

Dette er i grunnen så nostalgisk som det bare kan bli for oss som var barn på 70-tallet. Disse krydde det av - og gjerne i akkurat denne fargen.

Se annonsen her:

Det var også denne generasjonen japanske familiebiler som opparbeidet japanerne rykte for å ruste noe helt infernalsk. Ikke minst derfor er det like overraskende hver gang man treffer på en slik, som ikke bare har overlevd, men som ikke ser ut til å være morken i kantene. Det må selvsagt sjekkes nøye, men ut fra bildet kan det virke som at denne bilen er "hel ved".

Del med Facebook-vennene dine!

Kanskje har du barndomsminner fra en slik, eller også setter du pris på å ha en bil ikke alle har maken til. Uansett er det langt mellom sjansene, spesielt når bilen oppgis å være i "god bruksstand" og med garantert kilometerstand på 180.000.

Les også: Dette var drømme-coupeen for 80-tallsungdommen

1977 Volkswagen Scirocco

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Disse ble det ikke solgt mange av, i hvertfall ikke nye gjennom det norske forhandlerapparatet. Men dette skal være en av de første som ble solgt nye her i landet, og det gjør den spesielt morsom å ta vare på.

Se annonsen her:

Bilen var bygget for å være et sportsligere alternativ til Golf, og er adskillig sjeldnere. Dessuten har den den samme 110 hesters motoren som Golf GTI. Prøv å finne en komplett og restaurerbar Golf GTI type 1 til denne prisen!

At "blant annet" hele gulvet må skiftes gjør selvsagt at dette er et prosjekt først og fremst for den som har bæretillatelse på sveiseapparat. Men som i tilfellet med Mazdaen over gjelder at det her er langt mellom sjansene, spesielt dersom den norske historien og de gamle, ærverdige CC-skiltene er noe som tiltaler deg.

Les også: Scirocco - gjentok suksessen etter 16 år

1976 Ford Gran Torino Wagon

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Vi sa at dette skulle handle om bruksbiler fra noen tiår tilbake, og det fantes også amerikanere i den kategorien. Store stasjonsvogner var populære blant de som hadde råd til både å kjøpe dem og holde dem med bensin, og mange av dem har holdt ut i trafikken helt frem til nylig - i temmelig slitt forfatning, riktignok.

Her er et eksempel på en modell som likevel ikke var så veldig vanlig. Dessuten oppgis den å ha hatt kun 3 eiere, og det kan forklare at den tross alt ser forholdsvis hel ut. Mye tyder på at det allerede er gjort mye jobb med karosseriet her, slik at du slipper den helt store sveisejobben.

Se annonsen her:

Komplett bil, lite rust og "lett objekt" høres lovende ut, og resultatet etter en vinter i garasjen kan bli en både anvendelig og komfortabel veteranbil. Det er i hvertfall ikke til å komme fra at det er "mye bil for pengene".

Les også: Ole kjøpte etterfølgeren LTD II ny i 1977