Matt brun er hypermoderne, og står fint til det beige skinninteriøret. Men Ronny har fått mange kommentarer etter at han lakkerte om bilen fra rødt og til denne uvanlige fargen. Foto: Privat
Matt brun er hypermoderne, og står fint til det beige skinninteriøret. Men Ronny har fått mange kommentarer etter at han lakkerte om bilen fra rødt og til denne uvanlige fargen. Foto: Privat

Lamborghini Countach replika: Er dette Norges tøffeste etterligning?

Vekker like mye oppmerksomhet for en tredjedel av prisen, slår eieren fast.

Hvem har ikke drømt om å ha en klassisk Lamborghini Countach, og skifte seg opp og ned gjennom girene mens man hører den herlige lyden bak seteryggene, før man parkerer stille og rolig - helt inntil en annen bil på førersiden, før man lar den ikoniske døren gå ubesværet rett opp i luften slik at man likevel kan gå uhindret ut av bilen.

Bare fordi man kan. Og fordi det er "the real thing", og ikke en hvilken som helst annen bil med tvilsomt ombygde dørhengsler og litt småflau finish.

Det gjorde også Ronny Håbet fra Molde. Og han realiserte drømmen - selv om det riktignok ikke var helt "the real thing" likevel.

Ukjent opphav

- Jeg kom over denne bilen for et par år siden, og falt for fristelsen til å kjøpe den. Da var den rød, men ellers i samme stand som nå. Og jeg fant fort ut at den vekket akkurat like mye oppmerksomhet langs veien som en ekte Countach ville gjort - og det til en tredjedel av prisen, sier han fornøyd.

Les også: Ferrari-replika a´la Miami Vice selges i Vestfold

Nå har han hatt moro med den lenge nok til at det frister med forandring, og Lambo-kopien er dermed lagt ut på Finn.no. 300.000 kroner vil han ha for bilen - hvilket er et par familiebiler billigere enn en original Countach, men samtidig en pen slump penger for noe som ingen egentlig helt vet hva er.

Ikke Ronny selv, heller.

Se annonsen her:

Slik så bilen ut da Ronny kjøpte den for et par år siden. Her er det lite - om noe - som avslører at det ikke er ekte vare vi ser på. Men registrering er i beste fall en utfordring, innrømmer han. Foto: Privat
Slik så bilen ut da Ronny kjøpte den for et par år siden. Her er det lite - om noe - som avslører at det ikke er ekte vare vi ser på. Men registrering er i beste fall en utfordring, innrømmer han. Foto: Privat

- Dermed er det kanskje ikke så rart at det ikke har vært så mange henvendelser på annonsen så langt, kun noen useriøse mailer som jeg ikke har brydd meg om å svare på, sier han.

- Men noe vet du vel om den?

Alle detaljer stemmer

- Tja, det er en eksakt kopi av en Countach. Alle mål stemmer, alle detaljer som lykter, emblemer, felger og så videre er korrekte. Også inni er den i grunnen temmelig korrekt - de har brukt noen brytere og slikt fra Fiat, og det var vel i grunnen slike komponenter som ble brukt også i de originale Countachene, sier Ronny.

Men det er altså en kopi. Den er ikke bygget på noe som kan gjenkjennes som chassiset fra en annen bil, men på en egen rørramme. Motoren er en klassisk Chevrolet 350 V8, altså på 5,7 liters volum, og den manuelle girkassen skal komme fra en Porsche.

- Jeg har hørt hva slags Porsche den kom fra, men har glemt det. Slike biler er ikke min greie, ler Ronny, som for svært mange vil være kjent som en av profilene bak nettstedet og begrepet "Moldestuket".

Gir enorm oppmerksomhet

Der er det klassiske amerikanere som er "greia", selv om de fleste også er entusiaster nok til å ha et våkent øye for andre spesielle ting. Og siden Ronny også jobber som bilselger, og dermed har enkel tilgang til prøveskilter, er det heller ikke noe stort problem å ha en uregistrert bil som hobbybil, for en sjelden kjøretur.

- Men jeg har ikke kjørt så veldig mye med den. Det blir nesten litt for mye av det gode med all oppmerksomheten, innrømmer han.

En av æressakene for gutta i
En av æressakene for gutta i

- For en eventuell kjøper blir jo et sentralt spørsmål her er om man kan ha noe håp om at bilen kan registreres noen gang?

Usikkert om den kan registreres

- Jeg har snakket med de som kan slikt hos Amcar, og de mener at det kan være mulig dersom man tar bilen til Sverige og får den registrert der først. Jeg har ikke jobbet mer med det, men det er nok uansett en del jobb med det før man kan få det til, sier han.

- I annonsen er den oppgitt som 1980-modell, henger det sammen med noen registrert byggedato?

- Nei, det ble nok satt litt på "slump" - når eller hvor den ble bygget vet jeg ikke, men den er importert fra Tyskland i sin tid, og chassisnummeret er registrert på det norske tollkortet som følger bilen, sier han.

Les også: Corolla med V8 - hva tror du Biltilsynet ville sagt?

- Er det et chassisnummer som stammer fra noen annen bil, eller tyder det på at dette er en registrert "replika-produsent" med egne, unike chassisnumre?

Populær bil å bygge replika av

- Det virker som at det er et unikt chassisnummer, ja, uten at jeg vet om det er en hjemmebygget bil eller om den stammer fra en "serie" fra en eller annen liten produsent. Men det er det sikkert mulig å finne ut av, kan hende at dokumentasjonen også inneholder mer opplysninger. Jeg har ikke bladd så mye i de papirene, unnskylder han.

Slike små serier fra frittstående produsenter har i hvertfall eksistert. Den vi husker best ble brukt i en amerikansk film fra rundt 1990, der hele plottet var en ung manns slit og motgang etter å ha kjøpt en slik Countach-replika av en forførende vakker selgerinne.

I filmen - som vi ikke husker navnet på - het bilen "Trovare", men om den het det også i virkeligheten aner vi ikke.

Med spoilere, skjermbreddere og alle mål eksakt som på originalen ser replikaen ut akkurat som en LP400S eller senere originalbil. Og med en Chevrolet V8 er den enkel å skru på og svært pålitelig, forsikrer eieren. Foto: Privat
Med spoilere, skjermbreddere og alle mål eksakt som på originalen ser replikaen ut akkurat som en LP400S eller senere originalbil. Og med en Chevrolet V8 er den enkel å skru på og svært pålitelig, forsikrer eieren. Foto: Privat

Noen replikaer finnes også i Norge. Undertegnede husker at én kom inn via grenseovergangen i Ørje en gang på 90-tallet, og figurerte med prøveskilter på veiene i Indre Østfold en kort stund etterpå. Den bilen var rød, og skulle visstnok ha Chevrolet V8 - og det kan meget vel ha vært den samme bilen som Ronny nå har.

Har lyst på (ekte) Murcielago

- Jeg har aldri sett noen andre i Norge som har vært så eksakte kopier som denne her. Men jeg vet om to andre, hvorav én har VW-motor og den andre har Audi-motor. De er imidlertid åpenbart bygd på chassis av eksisterende biler, og har dermed noen tilpasninger som blir feil i forhold til originalen. Blant annet er de omtrent en halvmeter for smale, forteller han.

Del med Facebook-vennene dine!

- Hva blir det nå?

- Jeg vet ikke, men jeg har vurdert å ta inn en Murcielago fra USA. Men da er jeg avhengig av å få solgt denne først, for det blir en dyr bil. Da snakker vi om borti en million selv om bilen ikke skal registreres før om noen år, sier Ronny Håbet, og bekrefter dermed at oppmerksomheten han har opplevd med Countach-replikaen nok ikke bare har vært plagsom likevel...

Les også: Her er ekte vare - hvis du er klar for å bla opp...