Høyere og mer markert grill, samt lave hovedlys. Det er hovedelementene i Fords nye
Høyere og mer markert grill, samt lave hovedlys. Det er hovedelementene i Fords nye "familie ansikt", som avsløres med Evos Concept på Frankfurt utstillingen om få uker. Foto: Ford

Ford i fremtiden: Slik vil bilene se ut i årene som kommer

Er dette utgangspunktet for din neste familiebil?

Det har gått noen år siden Fords nåværende designfilosofi ble lansert. "Kinetic design", ble det kalt, og etter hvert har det gitt samtlige modeller i Ford-familien en familielikhet som man ikke hadde vært i nærheten av tidligere.

Nå er det tid for neste trinn.

"Ford Evos Concept" heter konseptbilen som vi ser på bildene. Den er sentral, kanskje ikke først og fremst fordi den bærer bud om en konkret, kommende modell, men mer fordi den viser essensen i det som skal bli Ford-konsernets formspråk i konsernets personbiler, flerbruksbiler og crossover-SUV´er i årene som kommer – uansett hvor i verden den aktuelle Forden er produsert.

Les også: Denne Audien finnes vel egentlig ikke?

Ett ansikt – over hele verden

For Ford fortsetter å tenke globalt også når det gjelder design, hvilket ble sett på som en vanskelig om ikke umulig oppgave av mange i bransjen. Erfaringene viser at smak og behag kanskje ikke er så lokalt betinget som man tidligere har trodd.

– Den nye generasjonen av kunder rundt om i verden har høyere forventninger til et mer premium formspråk på alle produkter – uavhengig av pris, sier Fords øverste sjef for design og kreativt arbeid, J Mays, om den grunnleggende utfordringen bak designretningen.

Firedørsbilen Evos Concept får noen av de største bildørene vi noen gang har sett. Akkurat den detaljen kommer nok ikke på den nye standard-Focusen du har tenkt å kjøpe neste år, men bilens generelle design røper hvor Ford er på vei i årene som kommer. Foto: Ford
Firedørsbilen Evos Concept får noen av de største bildørene vi noen gang har sett. Akkurat den detaljen kommer nok ikke på den nye standard-Focusen du har tenkt å kjøpe neste år, men bilens generelle design røper hvor Ford er på vei i årene som kommer. Foto: Ford

Grunntrekkene i dagens "kinetic design" er beholdt i den nye designfilosofien. Designsjef Martin Smith definerer utfordringen som å tilføre "mer premiumfølelse", uten at det kanskje er så enkelt å finne en løsning på hvordan man gjør dét, samtidig som det tekniske i konstruksjonen naturligvis også skal tas et skritt eller to videre under skallet.

Mer kinetikk – pluss premiumfølelse

Når det gjelder utseendet har man dog en relativt konkret rettesnor: Mens mange konkurrenter har etterlignet Fords kinetic-designspråk, og lagt til enda mer, vil nå Fords designere heller gå for en enklere tilnærming uten å miste særpreget, heter det i en pressemelding fra Ford.

Les også: Hm, en lekker Subaru – hvem har de kopiert?

Hva ligger da i den nye designretningen?

Ikke overraskende skal profilen fortsette å utstråle sportslighet og kjøreglede. Det påpekes også at konseptbilen Evos bruker "presise grafiske virkemidler" gjennom de lave front- og baklysene, noe som antyder at også det blir en gjennomgående trend i de kommende designene.

Viktig ansiktsløftning

Det kanskje viktigste elementet for å skape en identitet er bilens grill, eller "Ford-ansiktet". Trapesformen er beholdt, men den er flyttet høyere opp for å gi et mer markert inntrykk.

De første produksjonsmodellene som er utviklet etter den nye designfilosofien vil debutere allerede neste år. Men Evos-konseptet gir også en pekepinn om ny teknologi som nok ligger opptil flere år fram i tid:

Slik ser det ut inne i Evos Concept. Mye high tech som nok ikke kommer på markedet på noen år ennå, men enkelte design-detaljer også herfra vil du sikkert se i produksjons-Forder om ikke lenge. Foto: Ford
Slik ser det ut inne i Evos Concept. Mye high tech som nok ikke kommer på markedet på noen år ennå, men enkelte design-detaljer også herfra vil du sikkert se i produksjons-Forder om ikke lenge. Foto: Ford

Ved hjelp av "intelligent teknologi" vil bilen kunne linke seg opp mot teknologien hjemme hos sjåføren, for å få mest mulig bakgrunnskunnskap om den som tar plass bak rattet. Når sjåføren gjør sine favorittinnstillinger skal bilen ved hjelp av dem – og i tillegg det den "lærer" om sjåførens kjørestil og evner bak rattet – kunne tilpasse seg på best mulig måte.

Mye ny teknologi er på gang

Bilen skal også på eget initiativ kunne justere blant annet chassisinnstillinger underveis, basert på kartinformasjon og værdata ut fra GPS-posisjoner, og også hjelpe sjåføren med å prioritere inntrykk ved eksempelvis til enhver tid å fremheve instrumenter med viktig informasjon, og kanskje slukke de som ikke er interessante i øyeblikket.

Del med Facebook-vennene dine!

– Vi ønsket med Ford Evos Concept å gi klar beskjed om hvilken retning Fords produktutvikling tar, med kjøretøy som er morsomme å kjøre, som har en sterk premium-appell, og som rett og slett er flotte å se på. De første fruktene av denne visjonen vil være klar allerede om fire til seks måneder, sier J Mays.

Hva synes du? Er dette lovende takter fra Ford? Diskuter i kommentarfeltet under!

Les også: Designforslag: Slik bør Mad Max-Forden se ut i 2012