Audi S6/S7/S8: Se Audis nye muskelbiler

V8-motor med biturbo blir "hjertet" i alle sammen. Se bildene av S6, S7 og S8!

Snakk om Kinderegg-effekt, her slipper Audi bilder av tre godsaker på en gang (egentlig fire, siden S6 også kommer som Avant). Bilene skal vises på messen i Frankfurt om noen dager, men de offisielle bildene er altså ute allerede.

Det er så en kan få vann i munnen av mindre, for her snakker vi om tre skikkelige godbiter. Hjertet hos alle tre er en herlig 4-liters V8-motor med biturbo, Audis velkjente Quattro firehjulsdrift og en syv- (S6/S7) eller åttetrinns (S8) automatkasse.

Ja, og alle blir sperret på 250 km/t – uten at det er i nærheten av å hente ut potensialet hva gjelder toppfart ...

LES OGSÅ: Audi RS7: Her skjuler det seg et skikkelig råskinn

Størst og raskest

Audi S8 er størst og kjappest i S-familien. Hvis du passer på at du sjekker prisen på melk hos ALLE butikkene i området før du handler, så har du en god grunn til å bruke litt mer tid på handleturen. Bare et lite tips.
Audi S8 er størst og kjappest i S-familien. Hvis du passer på at du sjekker prisen på melk hos ALLE butikkene i området før du handler, så har du en god grunn til å bruke litt mer tid på handleturen. Bare et lite tips.

I S6 (avant og sedan) og S7 er motoren identisk, her snakker vi 420 hk og et dreiemoment på 550 NM, som er tilgjengelig mellom 1500 og 5300 omdreininger.

Kombinert med Quattro og syv trinns girkasse – sørger kraftkilden for en 0–100 km/t-tid på 4,8 sekunder for S6, og 4,9 for S7.

Selv om både S6 og S7 har råsterke motorer under panseret, så må naturligvis digre S8 få enda mer pulver. Litt justeringer her og der, dytter effekten opp med ikke ubetydelige 100 hk, til 520.

Med en slik effekt blir størstemann også førstemann – i alle fall ut av lyskrysset. 100 km/t er unnagjort på lynraske 4,2 sekunder – til tross for at bilen veier et par hårstrå under to tonn.

Dette er mulig gjennom et dreiemoment på hyggelige 650 NM – som er tilgjengelig mellom 1700 og 5500 omdreininger.

Tips dine Facebook-venner

"Gjerrig" på drivstoff

A6 ser sint ut i utgangspunktet - S6 blir med diskret styling enda mer aggressiv.
A6 ser sint ut i utgangspunktet - S6 blir med diskret styling enda mer aggressiv.

Alle V8-motorene kan også fungere ypperlig med bare halvparten av sylindrene i aktivitet.

Miljø og forbrukshensyn gjør at S-bilene bare brukes fire sylindre ved "normal" kjøring. Dette kombineres med den velkjente start/stop-teknologien, og sikrer et forbruk på 0,97 (S6), 0,98 (S7) og 1,02 (S8).

Sammenlignet med for eksempel V10-motoren i forrige versjon av S6 er forbruket kuttet med imponerende 25 prosent. For S8 er gevinsten på 23 prosent.

Vi ser fram til å bruke lavt forbruk og miljø som kjøpsargument for slike biler, men innser at dette nok er noen år unna enda.

Pris? Ikke spør om det da ...

Familiebilen du drømmer om? S6 Avant har i alle fall god plass. Og sammenlignet med forrige generasjon av S6 er forbruket dessuten blir 25 prosent lavere.
Familiebilen du drømmer om? S6 Avant har i alle fall god plass. Og sammenlignet med forrige generasjon av S6 er forbruket dessuten blir 25 prosent lavere.

Men det er ikke bare fart og forbruk som er viktig – det skal også gå an å stoppe. Derfor er det mulig å bestille keramiske bremser.

Interiøret er i typisk S-stil, med ordentlige sportsstoler, børstet aluminium og små S-logoer her og der. Til sammen gir det en passelig blanding av sportslig og elegant miljø. Audi kan dette med interiør.

Utvendig blir det selvsagt også diskret men gjenkjennelig styling, slik vi er blitt vant med fra Audi.

Felgene kommer i størrelsen 19" eller 20".

Klar for å kjøpe? Det er trolig fordi du ikke vet prisen enda. Det gjør ikke vi heller, men så snart vi får dem, skal vi love å formidle videre. Men hvorfor drepe drømmen med det som for de fleste vil bli heller urealistiske prislapper?

Bilene er ventet på markedet tidlig neste år.

S7 er knippets designperle, ikke alle er enige om hvor lekker hekken er, men at den skiller seg ut er det ingen tvil om.
S7 er knippets designperle, ikke alle er enige om hvor lekker hekken er, men at den skiller seg ut er det ingen tvil om.

LES OGSÅ: RS6: Slik blir den nye super-stasjonsvogna

S6 avant skrått forfra
S6 avant skrått forfra
Her er hemmeligheten bak prestasjonene i Audis nye S modeller: En råsterk 4 liters V8 motor med biturbo. Her skremmes det fram 420 og, hold deg fast, 520 hk!
Her er hemmeligheten bak prestasjonene i Audis nye S modeller: En råsterk 4 liters V8 motor med biturbo. Her skremmes det fram 420 og, hold deg fast, 520 hk!
S6 skrått forfra
S6 skrått forfra
S6 skrått bakfra
S6 skrått bakfra
S6 interiør
S6 interiør
S6 avant rett fra siden
S6 avant rett fra siden
S6 avant interiør
S6 avant interiør
S7 skrått forfra
S7 skrått forfra
S7 skrått bakfra
S7 skrått bakfra
S7 interiør II
S7 interiør II
S8 skrått forfra
S8 skrått forfra
S8 skrått bakfra
S8 skrått bakfra