Hengersak I_edited 1
Hengersak I_edited 1

Hi-Tech Aeroequis: Klarer du å se hva dette er?

Den er 5,7 tonn og helt unik - likevel strekker den ikke til. Les hvorfor:

Martin Hjerkind har lagt ut sin høyst spesielle Hi-Tech Aeroequis hestehenger for salg.

Høyst spesiell fordi dette er veldig langt fra en standard hestehenger. Hør bare her: Den er på ubeskjedne 5,7 tonn, har to soverom, slide out stue, bad, varme i gulvet, sentralstøvsuger, har plass til fire hester – og er godkjent av biltilsynet. I 2005, da den var ny, var prisen den nette sum av 1,35 millioner kroner.

Nå får du både henger og bil for 650 000 kroner, pluss omregistrering.

17 meter lang

– Dette er en sjelden mulighet. Biltilsynet ikke er jo så glad i store amerikanske ting, og avgiftene er dessuten lite gunstige på slike hengere. Derfor er sånne semihengere svært uvanlige her til lands, forteller Hjerkind.

Hengeren selges enten sammen med bilen som i dag brukes til å dra den, nemlig en Dodge RAM med 5,9 liters dieselmotor. Bilen og henger måler omkring 17 meter til sammen – altså helt i nærheten av et fullvoksent vogntog.

Hengersak II
Hengersak II

– Hvorfor skal dette selges?

– Vogna er rett og slett for liten. Det er plass til fire islandsfester, men jeg trenger å frakte 10–15 om gangen. Derfor blir det litt trangt, forteller Hjerkind.

For liten altså. Ja, alt er jo relativt.

Trenger å modnes

– Hvordan har responsen vært så langt?

– Den har vært ganske bra. Det er veldig mange som klikker på annonsen, så spørs det vel om ikke tanken på å kjøre rundt i denne ekvipasjen må modnes litt før de gjør alvor av en handel. Det er jo ikke småtteri, humrer Hjerkind.

Vi har full forståelse med de som vurderer annonsen både lenge og vel før de bestemmer seg for å kjøpe og kjøre rundt med en slik henger. Det er neppe et prosjekt for nybegynnere.

– Hvordan er det å kjøre med en sånn koloss bak?

– Det går fint det. Selv har jeg lappen for vogntog, så jeg tenker ikke så mye på det. Bilen er såpass sterk, med et dreiemoment på rundt 1000 NM, at den delen ikke er noe problem. Utfordringen kan rett og slett være at den kjører så lett at du glemmer hengeren. Jeg sitter forresten i bilen nå, med hengeren bak, fordi det skal EU-godkjennes, forteller Hjerkind.

Det er denne kraftpakken som drar hengeren. I følge eieren går det overraskende lett - men så har da også bilen angivelig et dreiemoment på rundt 1 000 NM...
Det er denne kraftpakken som drar hengeren. I følge eieren går det overraskende lett - men så har da også bilen angivelig et dreiemoment på rundt 1 000 NM...

Bil i stedet for hest

Et lite råd på veien til potensielle kjøpere har han likevel: Det er lurt å planlegge kryss og svinger godt. Kommer du først skeivt ut, kan det være noe problematisk å komme på rett kjøl igjen. Dessuten kan bratte vinterveier by på litt problemer.

– Men stort sett går det veldig bra, siden bilen er så sterk og har 4x4. Kjettinger sikrer framkommeligheten når det kniper som verst, sier Hjerkind.

Han tror også at mange som vurderer å kjøpe hengeren kan være interessert i å bygge den om til å frakte bil i steder for hest.

– Vanligvis blir slike hengere brukt av deltakere på billøp. Det er fort gjort å bygge om, sier han.

Forbruket er dessuten ikke så verst på den digre amerikanske pickupen. Igjen, relativt sett. 1999-modellen skal klare seg med 1,2 liter på mila uten henger, og under 2 liter selv med hengeren på plass.

Se hele annonsen her

Campinvogn interiør
Campinvogn interiør

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: – Hvor stor båt kan vi dra på henger?