Jan Erik gleder seg stort til Broom festivalen braker løs på Exporama Senteret 15. og 16. oktober. Her finner du all den nødvendige informasjonen. (Foto: Vegard Johnsen)
Jan Erik gleder seg stort til Broom festivalen braker løs på Exporama Senteret 15. og 16. oktober. Her finner du all den nødvendige informasjonen. (Foto: Vegard Johnsen)

Toyota Hilux: Broom-Larssen elsker denne bilen

Lurer du på hva Broom-redaksjonen kjører privat? Her får du svaret!

Broom-forumet er det nye møtestedet for alle landets bilinteresserte.

Her kan man stille spørsmål, utveksle erfaringer - og ikke minst få hjelp av de mange bilkyndige bidragsyterne våre.

En av de mest aktive kaller seg Broomlebassen. Denne uka har han gitt en utfordring til Broom-redaksjonen - her kan du lese hva det handler om:





Broomlebassen:

Heisann, jeg er over gjennomsnittlig bilinteressert. Leser det meste jeg kommer over rundt emnet bil, abonnerer på flere bilblader og har et greit oppslagsverk på 80+ bilbøker av ymse slag. Jeg er også fascinert av hva mortorjournalister o.l. kjører privat og hvorfor? For her opplever man mye rart, alt fra billige vrak (rent framkomstmiddel), via ordinære biler - til entusiastene som har en eller flere veteranbiler + "vinter/familiebilen".

Jeg kommer derfor med en oppfordring til Broom-redaksjonen, om å fortelle oss nettlesere hva dere selv kjører og hvorfor dere valgte akkurat denne bilen/bilene!

Vet ikke om andre her på forumet deler denne interessen, eller synes dette kunne være morsom lesning?Kom gjerne med deres synspunkter...Hilsen Broomlebassen



Designeren:

Slenger meg på denne Broomlebassen, dette vil jeg også ha. Disse menneskene kjører langt flere biler enn mannen i gata, derfor hadde dette vært interessant lesing. Kom igjen nå Broom redaksjon!



ach:

Enig



Knut Skogstad / broom.no:

Klart vi skal gjøre det!

Jeg (eller strengt tatt kona og jeg) har en 2009 Ford S-Max med 140-hesteren og automat. Kjøpte den i fjor da vi fikk barn nummer to - det forklarer også mye om hvorfor akkurat denne.

Vi har en storebror på to år i tillegg, det betyr et ganske ekstremt plassbehov, med enten tvillingvogn eller to vogner. Det er utrolig mye som skal være med, enten vi skal på ferie eller bare en kjapp helgetur. S-Maxen er perfekt til dette formålet. En av oss sitter også komfortabelt mellom barnesetene i baksetet - det avverger mye potensielt trøbbel : )

Har hatt sans for denne bilen helt siden den kom, og slet med å finne noen flerbruksbil jeg hadde mer lyst på.

Den siste morobilen min var en Mercedes SL, nærmere bestemt en 1972 350. Har også hatt ur-Saab-cabrioleten, veldig morsom bil med 175-hesters turboen. Har veldig sans for cabriolet og skal garantert ha det igjen.

Har ellers hatt en ganske god blanding biler opp gjennom årene. Alt fra Citroën BX 4x4, Honda Accord, Ford Scorpio 2,4, Audi A4 Quattro og Toyota Camry 4x4 - til Mazda 323 GTI og VW Golf GTI (det er forresten den eneste bilen jeg har kjøpt helt ny).

Er selvfølgelig godt i gang med å planlegge hva det skal bli når tvillingvogna er solgt og vi ikke lenger trenger riktig så mye plass. Håper det da blir to biler: En rommelig familiebil og en morsom bil nummer to. Har allerede brukt mange kveldstimer på finn.no på leting etter de perfekte kandidatene - men det vet ikke kona noe om ennå : )

LES TESTEN: Denne S-Maxen er en sparebøsse

Benny Christensen / broom.no:

Jeg har aldri helt forstått de som kjøper seg en bil og har den i 6 – 7 år. Det hadde jeg aldri klart. Privatbiler er for meg noe som kommer og går, omtrent som en slags masse i konstant bevegelse. På vei inn i garasjen – og på vei ut igjen. Nesten som en slags elv som renner forbi¿

Det er nok grunnen til at antall biler som har vært innom mine garasjedører for lengst har passer 100 i antall.

Akkurat nå her jeg en Mitsubishi Pajero stasjonsvogn. Behovet for en litt stor og barsk SUV meldte seg. En bil jeg ikke behøver å være livredd for, som kan frakte sykler, ski og som jeg kan kjøre helt inn på hytta. Når jeg gjorde det med min forrige bil – en senket Audi med altfor stor hjul - lå det igjen plastikk for flere tusen kroner på de siste hundre meterne. Hver gang, det ble litt dyrt i lengden¿ Pajeroen er til tross for at den er 10 år gammel og gått 200.000 km. trofast som en gammel elghund.

I tillegg har jeg en liten guttebil – en 1992-modell Porsche 911 – eller 964 om du vil - som jeg synes er veldig fin. En C2 coupe. Firehjulstrekk er juks og cabriolet og targa ser jo ikke bra ut¿

Porschen er litt forsiktig oppgradert med større hjul, senkesett, sportseksos og bitte-litt veldig diskré styling – som nesten ikke syns. I tillegg har den fått nødvendige tekniske oppdateringer og er i tipp topp stand. En bil jeg er skikkelig glad i det også.

Allikevel vurderer jeg nå å selge begge bilene. Kanskje kunne en Porsche Cayenne vært noe? Da dekker jeg jo både SUV-behovet og Porsche-suget i en og samme bil. Så kunne jeg kjøpe meg en rallybil i tillegg – en Fiat 131 Abarth kanskje? Det er nemlig noe av det tøffeste jeg vet om!

Min bedre halvdel Jorunn kjører en 2008 Volvo V50, en bil som også er helt prima, men som vi allikevel lurer på å selge. Hva som kommer i stedet for den vet jeg ikke helt, men Både Lexus CT200h og Mini Countryman har vært nevnt. Hva det blir vet vi ikke helt enda.

Bennys første prøvetur med Countryman endte på et jorde... Les mer her:

Vegard Johnsen / broom.no:

Heisann! Klart vi skal svare på det. broom.no hadde jo en sak på meg for ikke lenge siden, da jeg ble ansatt. Der listet jeg opp alle bilene mine - som totalt er 29 stk.

Jeg hadde imidlertid helt glemt en av bilene på den lista, nemlig en MB SLK 2000-modell. Sølvfarget, 200 med bensinmotor. Morsom bil, men som dessverre fort ble litt for liten for en kar på 190 cm. Vi rakk ikke å ha den så lenge, og det var nok grunnen til at den ble glemt i farten.

Men lista over bilene (+ noen bilder) og saken på meg da jeg begynte i drømmejobben finner dere her:

http://www.tv2.no/un...ar-3496527.html

I har jeg (eller vi, kona er også bilinteressert) to BMW 5-serier. En 2000-modell E39 (som jeg mener er BMWs mest vellykkede modell noen gang!) og en 2008-modell E61 - begge 520, men den ene med bensin (150 hk) og den andre med diesel (177 hk).

Det er jo ikke de raskeste eller dyreste bilene i gata, men det er likevel biler som passer meg fint mtp kjøreegenskaper, plass, utstyr osv. Hadde jeg bare hatt ubegrenset med midler - da altså!

Fordi Katharina skal pendle til høsten, må vi (dessverre) bytte E39-en med en litt mer økonomisk bil. Derfor er den akkurat nå til salgs:

http://www.finn.no/f...nnkode=29791055

Men jeg er altså ikke trofast mot noe merke, selv om vi akkurat nå har to BMW-er. Her skal ingenting være uprøvd - så lenge banken stiller velvillig opp

Forresten, Broomlebassen, du er jo en aktiv leser på broom.no, som også virker som du har mye kunnskap. Det liker vi! Hvilken bil kjører du?

Den beste stasjonsvogna? Les testen på BMW 520D her:

Tore Robert Klerud / broom.no:

Oj, dette kan ta litt tid. Jeg gjør som Knut og deler opp i morobiler og bruksbiler.

For å ta det siste først, så har jeg gjennom årene pendlet mellom Audi og Mercedes, med et snusfornuftig lite mellomspill i form av en av de få grunnings-grå 1994 Opel Comboene som ble solgt i forbindelse med lanseringen. El-anlegget i den lille raringen tok fyr etter et par år, ellers hadde jeg kanskje hatt den ennå. Det er den simpleste bilen jeg har hatt, men den var morsom på sitt vis.

Bruksbilene ellers ble dyrere og dyrere opp til et visst punkt. Den "fineste" bilen jeg har hatt var en den gang fem år gammel 1998 Mercedes E 300 TDT Avantgarde, varebilregistrert, men med svært mye utstyr, som både var herlig å kjøre, gikk meget godt og som var en drøm å eie - lave servicekostnader og jeg fikk omlakkert den gratis to ganger og skiftet ut halve bilen på grunn av den berømte rusten disse bilene slet med.

Solgte den og gikk over til å kjøre 15.000-kronersbiler da jeg etablerte meg som freelancer og kjøpte slektsgården ganske nøyaktig et halvt år før finanskrisen. Økonomisk katastrofal timing, dermed ser det ut til at jeg kommer til å kjøre billigbil i mange år ennå. Bruksbilen i dag er en 1992 Cadillac Seville STS som jeg snublet over til ekstremt lav pris med ødelagt motor i fjor, og som jeg har kostet på litt for å få i gang igjen. Rett og slett en gammel drømmebil som jeg ikke klarte å takke nei til. Ikke mest økonomisk å kjøre, kanskje, men vanvittig god å kjøre, billige deler, snittforbruk på 1,07 liter per mil og ikke en eneste rustflekk etter 20 år føles ganske greit.

Ellers bærer garasjen min preg av at jeg fra jeg var liten har vært litt glad i amerikanere. Den første drømmebilen min, en 1980 Corvette, kjøpte jeg som nedslitt vrak i 1994, og den var ferdig restaurert i 1999 (i den grad en slik bil blir "ferdig" noen gang, finishen på en del reprodeler er ikke bedre enn at man alltid irriterer seg over ett eller annet). Den har kostet meg så mye penger at den aldri vil bli solgt, men brukes svært lite - tildels også som følge av at jeg har hatt nok annet å bruke penger på de siste årene.

Corvetten fikk etterhvert også følge av noen flere amerikanere. Noen har kommet og noen gått, i dag har jeg en 1976 Cadillac Eldorado convertible og en 1977 Chevrolet Caprice stasjonsvogn på skilter som heller ikke brukes mye. Sistnevnte er litt morsom, i og med at den visstnok er en av de første bilene som ble solgt av Bergheim i Norge, og jeg kjøpte den fra den første eierens sønn - med i underkant av 100.000 kilometer på telleren. Den har vært gateparkert i Oslo i drøyt 30 år før jeg kjøpte den, og bærer dermed preg av det utvendig, men er kjernefrisk under skallet, og skal etter planen bli strøken å se på også etterhvert.

Ellers har jeg ramlet over noen prosjekter av biler jeg alltid har ønsket å eie, som jeg har slått til på for å sikre meg dem mens de er billige å kjøpe. Planen er så å restaurere dem etterhvert som jeg får råd og mulighet til det. Beholdningen av slike objekter er i korte trekk slik:

- 1980 Cadillac Fleetwood Brougham d´Elegance (flyttegodsbil med lav kilometer, men rådebank)

- 1986 Mercedes 500 SE (toeiers, norsksolgt lavkilometer-bil med morsom millionær-historie og mindre rust enn normalt)

- 1961 Sunbeam Alpine Series II (totalt restaureringsobjekt, kjøpt tilbake av nostalgiske grunner da den var eid av min onkel fra 70-tallet til for noen år siden)

- 1975 Lincoln Continental Mark IV "Lipstick and white luxury group" (rustfri Californiabil med diverse andre "issues" etter 90 år gammel eierinne på 130 cm med dårlig syn og trang garasje)

- 1987 Audi 100 CC 2,2 (kjøpt i et anfall av nostalgi da jeg hadde nøyaktig maken i ungdommen, og denne var sjeldent hel og fin)

- 1964 Cadillac Fleetwood Eldorado convertible (kjøpt fra et dødsbo som prosjekt, blir for dyr for meg og er i ferd med å selges)

- 1981 Porsche 928 S (importert fra Sverige og venter på en service og norsk registrering. Grom lyd og nydelig å kjøre)

- 1977 Ford Granada 3,0 LS coupe (meget dårlig objekt, men restene av en bil jeg var mye sjåfør på for en kamerat da jeg var ung)

- 1977 Lincoln Continental Town Car (tatt i bytte på en Mercedes jeg slet med å bli kvitt, uten at jeg egentlig hadde planlagt å kjøpe en slik. Men den er tøff, og den eneste rette årsmodellen med den nye, fine grillen og det gamle, fine dashboardet)

- 1986 Porsche 944 N/A (kjøpt etter motorras for hyggelig pris, og tanken er å bruke den som vinterbil som avlastning for STS´en)

- Halvparten av en 1983 Mercedes 230 E, kjøpt sammen med en kamerat fra første eiers familie - en tidligere norsk diplomat som kjøpte den ny i Tyskland. Bilen har kun gått 103.000 kilometer, og er nå under kosmetisk restaurering på grunn av garasjebulker, et par rustangrep og en tidligere mangelfullt utbedret skade på en bakskjerm.

Skulle jeg ramle ned i en gryte med penger, ville jeg trolig handlet meg en Alfa 159 stasjonsvogn, en 08- Cadillac CTS sport wagon eller en BMW E60 stasjonsvogn. Alle tre er biler jeg synes er utrolig flotte å se på. Alfa og BMW har jeg ikke noe omfattende forhold til fra før, men jeg har kjørt forrige utgave av Cadillacen, og det ga mersmak. Kunne også tenkt meg en Jaguar XJ fra ca 1995 til ca 1998, da de ble litt høyere og mer firkantet, og mistet litt av det myke "katte-preget" i linjene. Var sjåfør på en slik XJR i et bryllup en gang, og det var en herlig bil. MVH Tore

LES OGSÅ: Cadillac XTS skal hamle opp med BMW og Audi

Knut Skogstad/broom.no:

Vi tipper det er noen som lurer på hva Jan Erik kjører også? Akkurat nå er han ute og tester bil (og vil ikke si hva det er), derfor har vi ringt ham for å få vite hva som står i Larssen-garasjen akkurat nå:

- Jo, der står det tre biler. En 2009 Toyota Hi Lux Arctic Truck som heter Rødtøff. Hele bygda her kjenner den. Jeg elsker den bilen! Bygget etter alle islandske, kunstneriske regler, en unik kombinasjon av tøft utseende og ekstreme bruksegenskaper. Jeg har hatt en sterkt fascinasjon for Arctic Truck-ombyggingene helt siden de etablerte seg i Norge for mange år siden.

Så har vi kjærestebilen vår, en 2007-modell Mazda MX-5. Kona og jeg snakket lenge om at vi skulle kjøpe oss rød roadster med sort skinninteriør når ungene flyttet hjemmefra. Men det ble for lenge å vente for meg, he he. Derfor sto den i garasjen med hvit sløyfe rundt da vi feiret vår 20-års kjærestedag. Jeg kan knapt tenke meg noen biler som gir mer kjøreglede for en oppnåelig pris. Vet at dette også er favoritten til veldig mange biljournalister. Du kan gå fra en Porsche eller for den saks skyld en Ferrari og tilbake til MX-5en og tenke "hmmmm, den gjør jo mye av det samme, men til en helt annen pris".

Til slutt har vi en Suzuki Swift som kona bruker mest. Jeg har hatt et nært forhold til Suzuki helt siden min første bil, en SJ413, den klassiske Suzuki-jeepen. Har også hatt Swift Sport, i praksis en liten GTI - veldig morsom bil.

Pickup med det lille ekstra - les testen av "vanlig" Hi Lux her:

- Hva annet har du hatt?

- Hvor mye tid har vi? He he. Jeg har hatt veldig mange biler opp gjennom årene, blant annet veldig mange Bobler, helt fra originale til Porsche-stylete. Daihatsu Rocky pickup med bensinmotor er kanskje en av de særeste? Også hatt mange Golfer, Peugeot 205 GTI, Smart, mange Hondaer, fra Jazz, via CR-V til Accord Euro R. Volvo V50, S60 og V60 - skal vi stoppe der kanskje?

- Joda, snart. Men hva er den kjedeligste bilen du har hatt???

- Mitsubishi Space Star! Kjøpte den etter å ha eid en skikkelig problembil, alt jeg ville var å ha en bil som ikke gikk i stykker. Men det gikk ikke mange måneder før jeg var så lei av den at jeg bare måtte bytte. Jeg har jo som motto å forsøke å se det beste i enhver bil, men her slet jeg!

- Hva er framtidsplanene?

- Jeg tror Rødtøff skal få baksete! Da blir den en fullkommen familiebil. Som Boble-mann er jeg spent på nye Beetle, også på nye Swift Sport. Og skulle jeg være skikkelig gær'n: Lexus LS600 Hybrid, jeg har fulgt prisbildet på den en stund. Fantastisk bil med enorme doser luksus og komfort - og firehjulstrekk.

- Hva er sjansen for at du kjøper en sånn?

- Får en snekker hjem til oss i morgen og skal i gang med å bygge ni og en halv meter carport. Jeg har alltid ment at bildrømmer er til for å realiseres, så man vet jo aldri. Hi, hi!

Del med Facebook-vennene dine



Broomlebassen:

"Forresten, Broomlebassen, du er jo en aktiv leser på broom.no, som også virker som du har mye kunnskap. Det liker vi! Hvilken bil kjører du?"

Heisann, du jeg har nylig solgt to av bilene mine (2006 Saab 9-3 SportCombi og en 1994 Subaru Impreza Stv, kjøpt som vinter-leketøy). Nå sitter jeg igjen med en 2006 Subaru Forester 2,0 X 69 med nesten alt av utstyr (mangler el.sete og navigasjon), selvsagt med manuell kasse (pga høy/lavserie). Bor landlig med heller dårlig veistandard, kombinert med mye nattarbeid er jeg avhengig av å komme fram uansett vær og føreforhold..

Hva annet jeg kommer til å handle vites ikke enda, så finn.no tråles natt og dag i jakten på bil nummer to. Jeg er åpen for det meste, og jeg lurer på å kjøpe veteranbil denne gangen..er blitt fryktelig sugen på en Saab Sonett III. Jeg vet rett og slett ikke, for trangen etter V8 er økende, og da står 1977-78 Pontiac Trans Am øverst på ønskelista.

Jeg kan like godt ende opp med en 20.000 kroners bil som en til 200.000 kr. - jeg vet aldri hva det blir! Men det er jo halve moroa med å handle bil så lenge man ikke er fastlåst på ett eller to merker. Hilsen Broomlebassen

Topp 5: De kuleste Saabene - her finner du også Sonett





Broomlebassen:

Dette er en bil jeg har hatt mange runder med meg selv om jeg skal kjøpe eller ei:

http://www.finn.no/f...nnkode=29518416

Det klør i fingre og lommebok...



Vegard Johnsen/broom.no:

Fabrikkkjører for Volvo og Broom-sjåfør, Tommy Rustad, er vant til å suse gjennom STCC-løypene i en råtass av en Volvo C30. Vi ringte for å høre hva han hadde i garasjen hjemme - og da vi fikk tak i han satt han selvsagt bak rattet.

- Jasså, så dere vil vite hvilken bil jeg kjører privat, dere altså?

- Jepp, og du som er selveste Broom-sjåføren er nok mange nysgjerrig på hva har i garasjen hjemme...

- Det passer jo egentlig godt at dere ringer akkurat nå da, for vi har nettopp fått oss ny bil. Nå står det en splitter ny Volvo XC60 i oppkjørselen, hvit med R-design og 20" felger.

- Den hørtes kul ut. Fornøyd med den vil jeg tro?

- Ja, det må jeg kunne si. Den har lassevis med komfort, et stilig design og D3-motoren på 163 hk er også bra. Nå er jeg familiemann vet du, så det er ikke så viktig å ha den raskeste bilen i gata lenger.

- Men du har jo hatt noen biler opp gjennom årene. Hva er det morsomte du har eid?

- Jeg liker litt store biler, så det tror jeg må være en Chevrolet Suburban jeg eide på 90-tallet, eller en Dodge Durango som jeg solgte for tre-fire år siden.

- AmCars med andre ord. Men hva er bilen du har vært minst fornøyd med da?

- Tja, jeg har vært heldig nok til å stort sett få kjøre nye biler gjennom ulike sponsoravtaler. Og med nye biler er det jo sjelden så veldig mye feil. Jeg hadde for eksempel en Renault Megane da den var ny. Det var jo ikke så spesielt spennende, men den fungerte fint da den var ny.

- Men hva var den første bil

- Jeg handlet en Volvo 360 av markedsdirektør på Volvo Norge. Det var min første bil. Og for en vinterbil – den var fin å brøyte kantene med i svingene takket være harde og solide bakskjermer, he, he.

Den mest spesielle bilen han har disponert er imidlertid noe helt annet.

- Da jeg kjørte go-cart og mamma var sjåfør til og fra løp, hadde vi en "svartemarje" fra Oslo Kreftsfengsel. En sort Ford Transit, med gitter, polstring og full pakke, slik som de brukte i Olsenbanden-filmene. Det var litt utenom det vanlige, ja...

Bestselgeren i klassen - les testen av Volvo XC60 her:



Vegard Johnsen/broom.no:

"Broomlebassen skrev:Dette er en bil jeg har hatt mange runder med meg selv om jeg skal kjøpe eller ei:"

Det der er en klassiker ja! Det finnes rett og slett et hav av muligheter der ute, og noen ganger er det lov å unne seg noen kule prosjekter.

Alfa Romeo skal jo, ifølge Top Gear i alle fall, enhver ekte bilentusiast ha eid på et eller annet tidspunkt Lykke til med handelen!

Broomlebassen:

TIL BROOM-REDAKSJONEN: Tusen takk for kjempeflott respons på min lille tråd, dette var veldig morsom lesning. Jeg hadde ikke forventet så detaljert informasjon med intervjuer og det hele, så takk nok en gang. Mvh Broomlebassen

Del med Facebook-vennene dine

Har du ikke sjekket ut Broom-forumet ennå? Da må du klikke her!

LES OGSÅ: Dette kjører de mest fornøyde bileierne

...og nå som du har lest dette vil vi gjerne vite hva DU kjører! Fortell i kommentarfeltet under: