De som skal sykle Birken i helgen må belage seg på litt nedbør. Det kan bli opp mot 17 18 grader. Her fra fjorårets ritt.  (Foto: Birkebeinerrittet AS)
De som skal sykle Birken i helgen må belage seg på litt nedbør. Det kan bli opp mot 17 18 grader. Her fra fjorårets ritt. (Foto: Birkebeinerrittet AS)

Ekspert advarer mot konkurranseinstinktet i Birkenrittet

– Folk må huske at de ikke er Thor Hushovd i Tour de France, advarer ekspert.

For mange er Birkebeinerrittet et mål de har trent til hele året. Det er prestisje, og det kan være et rotterace for å oppnå best mulig tid.

– En av de største farene er konkurranseinstinktet til de mest ivrige, sier Terje M. Halvorsen.

Han er spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering og leder i Norsk idrettsmedisinsk forening.

–. De er ikke Hushovd eller Boassen Hagen i Tour de France. De proffe gutta er vant til utforkjøringer og krappe svinger i høy fart. Det er jobben deres. De færreste som sykler Birken er i den ligaene, sier Halvorsen til God morgen Norge.

Les historien om Rune Stenseth: Han veide 162 kg for bare ti måneder siden, i helgen sykler han Birken

Ser mange skader

Det er i tillegg stor forskjell på landeveien i Frankrike og terrenget det skal sykles i til helgen. For ikke å snakke om været som er ventet.

– Birken sykles ofte i klynger og i gjørme. Jeg har sett mange skader, store og små. Det er en tendens til at fornuften forsvinner når man tråkker til uten å tenke på konsekvensene, sier Halvorsen.

Les også: Birken: Har gravemaskin i beredskap

BIRKEN: Her er noen av fjorårets deltakere i Birkebeinerrittet på Sjusjøen under siste etappe ned mot Lillehammer. (Foto: SCANPIX)
BIRKEN: Her er noen av fjorårets deltakere i Birkebeinerrittet på Sjusjøen under siste etappe ned mot Lillehammer. (Foto: SCANPIX)

Birken – et utslag av 40-årskrisa? Les mer her!

24 timer før

1) Sjekk utstyret en ekstra gang. Det er godt, rent mentalt

2) Spis godt og drikk rikelig. Gjerne sukkerholdig drikke

3) Ingen hardtrening siste døgnet

4) Vær uthvilt

5) Spis en god og variert frokost lørdag morgen

6) Ha nok væske i kroppen. Er morgenurinen mørk er du i ubalanse.

7) Har du feber må avstå fra rittet

8) Pass på konkurranseinstinktet underveis

9) Drikk godt underveis

10) Hvis kroppen slutter å fungere bør du bryte

Lykke til!

Mer innhold fra TV 2