Faksimile fra www.finn.no
Faksimile fra www.finn.no

Se hva du kan få for 10.000 kroner

Vi har tatt et sveip over Norge - se hva vi fant

Etter å ha surfet litt rundt på de største nettsidene for bruktbil, går det sakte men sikkert opp for meg at jeg kanskje har løyet. Jeg pleier nemlig å si at skal du ha en brukbar og noenlunde pålitelig bruktbil – ja, så bør du legge minst 50.000 kroner i den, helt enda litt mer...

Nå sitter jeg altså her og ser på bruktbiler til maks 10.000 kroner. Og jo - det finnes håp... Jeg skal ikke påstå at disse bilene liggerpå øverste hylle når det gjelder sikkerhetsutstyr og innovativ teknologi, men de bør duge til å frakte både deg og matpakka til og fra jobb eller skole.

Litt bingo er det uansett å kjøpe biler i dette prisleie. Man kan lett havne opp med halvannet tonn med problemer, om man velger feil...

En grundig undersøkelse er så klart på sin plass, men man vet jo aldri. Plutselig sier det PANG - og så står stemplene opp gjennom panseret. Uansett – fallhøyden er jo ikke sååå stor. Vrakpanten er 1500 spenn og tapet begrenser seg da til max. 8500 kroner – eller omtrent det samme som en service koster på en nyere bil!


1997 VW Polo. Kr. 5000

Polo-annonse
Polo-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Tøff, knallrød liten VW Polo med RS-grill. Aluminiumsfelger ”Lexus-baklykter” og doble eksosutblås – det blir aldri helt feil. Motoren er på 1000 ccm og yter 50 hk – og står således kanskje ikke helt i stil med eksosrørene – men skitt au...

Dette ble plutselig også rundens billigste bil. Grunn: Mens jeg satt og skrev saken, var selger inne og justerte prisen ned fra kr. 10 085,- til kr. 6585,- (ferdig reg.)! Da her jo vedkommende allerede gjort unna prutejobben, så da slipper du det.

Bilen ser grei ut på bildene, men har en ulyd foran – et defekt hjullager kanskje? Det er i alle fall en ganske vanlig feil på disse bilene. Den er EU-godkjent et drøyt år til – ellers er selger sparsommelig med opplysninger om den.

Polo er i utgangspunktet enkle, solide og greie biler å ha med å gjøre, men se opp for rust – kommer først nederst på dørene. Sjekk også at det ikke er oljelekkasje fra girkassa.

Dette sier vår bruktbil-guide om VW Polo:


1997 Daewoo Nubira. Kr. 7315

Daewoo-annonse
Daewoo-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Våger man å velge litt annerledes, kan man faktisk få ganske mye bil for pengene. Koreanske Deawoo er en slik bil. Enkel, grei og liketil, men den gir deg neppe den helt stor heltestatusen.

Det ser kanskje ikke slik ut, men Nubira har italiensk design – og den produseres fortsatt. I Egypt...

Bilen bygger i utgangspunktet på en GM-plattform og det er derfor en del Opel- komponenter under skallet på denne Nubira-en fra 1997.

Les også: Daewoo forsvinner for godt:


1985 Ford Granada 2,3 Lincoln. Kr 10 000

Ford-Granada-annonse
Ford-Granada-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Det er ikke så ofte det dukker opp biler til salgs av denne klassiske familiedoningen fra 80-tallet, men nå kan du sikre deg et eksemplar av siste årsmodell og med 2,3-liters V6-motor mellom forskjermene.

Dette er utrolig enkle, solide og greie biler å ha med og gjøre. Mekanikken er enkel og gjør Granada til en perfekt bil for de som kan skru litt selv. V6-motoren er god og sikrer både god lyd og at bensinen ikke blir for gammel i tanken. Særlig sprek er den ikke – seig er vel et mer dekkende ord.. Plassen i de tykke setene er raus og den er en skikkelig cruiser å kjøre. Rusten er det som ”tar livet” av disse bilene.

På dette eksemplaret følger det også med Ghia-felger og tidsriktig bakrute-sjalusi. Bilen er nylig påkostet en hel del, men den trenger allikevel en EU-kontroll før skiltene kan hentes ut. Men da får du til gjengjeld en liten nostalgi-godbit!

Klassiker: Ford Granada i to generasjoner


1985 Mazda 323 LX. Kr. 7000

Mazda-annonse
Mazda-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

En grei bil hvor alt virker - i følge selgeren i Haugesund, og vi tror ham på det. Mazda 323 er en liten evighetsmaskin hvor ”strikken er trekt opp en gang for alle”. Riktig nok kan de bruke litt olje hvis de har gått langt, men pytt, pytt... Bilen er både EU-godkjent og har nye felger og dekk for 8000 kroner. Allikevel koster den bare 7000!

Medaljens bakside er en bulk på bakskjermen, men så vidt vi kan vurdere er denne av ren kosmetisk art. Japanske biler fra 80-tallet er vel heller ikke det sikreste man kan kjøre, men vi tror allikevel at denne Mazda-en med bare 120.000 km på telleverket og som på bildene ser pen ut, kanskje er rundens beste kjøp - bulken til tross?

Denne Mazda-en er en av de morsomste bilene du kan kjøpe:

Del med Facebook-vennene dine

Hvilken av disse ville du hatt – og hvorfor? Skriv inn i kommentarfeltet under: