Bompenger
Bompenger

- Meningsløst med bompenger

Gjett hvilket parti som nå vil ha folkeavstemning.

Med 51 bompengeprosjekter, 165 innkrevningspunkter og 5,6 milliarder bompengekroner, har Bård Hoksrud fått nok.

– Ved å gjennomføre folkeavstemninger om bompengespørsmål, vil også den enkelte borgers stemme bli hørt – og man vil kunne oppleve at man har større medbestemmelsesrett når viktige saker skal avgjøres. Man kan påvirke ikke bare gjennom valg hvert annet år, men også når avgiftskåte politikere i den enkelte kommune vurderer å flå bilistene for å få realisert et kanskje mangeårig og særdeles nødvendig veiprosjekt, sier Hoksrud til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

LES OGSÅ: Må betale bompenger for parkert bil

Bompenger landet rundt

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) mener det må bli slutt på måling av gjennomsnittsfart mellom fotobokser.  (Foto: Vidar Ruud, ANB)
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) mener det må bli slutt på måling av gjennomsnittsfart mellom fotobokser. (Foto: Vidar Ruud, ANB)

Samtlige fylker i Norge kjører på med bompenger, viser den ferskeste dokumentasjonen som foreligger fra Samferdselsdepartementet. Østfold har flest med ni innkrevningspunkter og tre bompengeprosjekter viser tallene fra 2009, mens Akershus (ekskl. Bærum) har fire innkrevingspunkter og tre bompengeprosjekter. Oslo (inkl. Bærum) har hele 30 innkrevingspunkter i ett bompengeprosjekt.

Den mest lønnsomme er ikke overraskende «Hovedvegutbyggingen Oslo/Akershus» som dro inn 1,878 milliarder kroner i netto inntekter.

Ifølge Frp tok regjeringen totalt inn 5,6 milliarder kroner i bompenger, hvorav netto inntekter utgjorde 4,6 milliarder kroner.

– Mange kommuner har indirekte og under press godtatt bompenger, og det er viktig at man skjerper tonen overfor kommunene – selv om det uansett er Stortinget som har siste ord når det gjelder å opprette nye bompengeprosjekter, sier politikeren.

LES OGSÅ: Slik forsøker de å snike seg unna bompengene

– I perioden 2010-2019 går de rødgrønne inn for 60 milliarder kroner, pluss renter og innkrevningskostnader, i bompenger på riksveiene. I tillegg blir det et ukjent antall milliarder kroner i bompenger på de 17.150 kilometer med dårlig vedlikeholdte riksveier som regjeringen har overført til fylkene, legger han til.

Del med dine Facebook-venner

– Bilistene største melkeku

Bård Hoksrud mener bilistene er den største melkekua i den norske stat, og peker på at staten tar inn rundt 50 milliarder kroner årlig i bilrelaterte avgifter.

– Av dette brukes det bare en brøkdel for å bedre norsk infrastruktur. I tillegg kommer også bompengeinntektene på snaut seks milliarder kroner. Gjennom den rødgrønne regjeringens tid har bompengeinntektene økt med 30 prosent, hevder han.

Porsgrunn-mannen mener at også at avgiftene rundt bompenger er usolidariske.

LES OGSÅ: Dette betaler du i avgifter på en Mercedes SLS

– Det rammer de som har minst fra før. Høytlønte vil alltids ha råd til å passere bommene, mens det for en trygdemottaker eller minstepensjonist vil være en forholdsmessig mye større andel av deres penger som vil måtte brukes på dette.

Frp er også mot rushtidavgifter og annen veiprising, og vil avsette 300 milliarder kroner i et infrastrukturfond for å sikre forutsigbar finansiering.

– Det kreves et stort økonomisk løft for å få stamveinettet opp til god standard. Bilistene betaler 3,5 ganger mer i bilavgifter, drivstoffavgifter og bompenger enn det staten bruker på vei, avrunder Hoksrud.

LES OGSÅ: Sjekk hvor mye din lokale bomstasjon henter av inntekter her