13 år og mange arbeidstimer skiller denne bilen fra en vanlig Opel Corsa B. Foto: Privat
13 år og mange arbeidstimer skiller denne bilen fra en vanlig Opel Corsa B. Foto: Privat

BILEN MIN: Frodes Opel Corsa Sport er premiert 33 ganger

Og først nå har den fått garasje til beskyttelse mot vestlands-klimaet.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal vi ta en nærmere kikk på en bil som er langtfra original - og som har høstet stor anerkjennelse for det arbeidet eieren har lagt ned i den. Og det er ikke få timer som har gått med for å få den lille knerten til å fremstå som en showbil.

Ny favoritt blant bilbyggerne

Opel er og har vært et meget populært merke å ta utgangspunkt i for de som er glad i både å ta vedlikeholdet selv, og som gjerne vil forsøke noen egne løsninger. Men få går til så omfattende skritt som i dette tilfellet, og med en så høy finish.

Finishen på bilen er upåklagelig, og den tar fremdeles pokaler på treff og utstillinger. Imponerende, med tanke på at bilen er både bygget og har vært parkert utendørs helt til nå nylig. Foto: Privat
Finishen på bilen er upåklagelig, og den tar fremdeles pokaler på treff og utstillinger. Imponerende, med tanke på at bilen er både bygget og har vært parkert utendørs helt til nå nylig. Foto: Privat

Corsa er heller ikke den vanligste bilen å starte med, selv om det har blitt flere av dem på treff og utstillinger med årene. Tidligere var det gjerne Kadetter og Asconaer som ble pusset opp og bygget om, men etter hvert som deres etterfølgere Astra og Vectra ble større og tyngre har de som vil ha en liten og lett bil i større grad "oppdaget" Corsa.

For de fleste biler vokser, og nye modeller kommer til for å ta over småbil-markedet. Corsa dukket først opp som 1983-modell, og den lille og kantete "A-generasjonen" fikk leve i hele ti år før B-generasjonen kom. Den ble en stor suksess i Norge, både som "seg selv", og i form av avleggeren Combo, som var Opels Corsa-baserte tilbud i pizzabil-klassen.

Ikke akkurat som i brosjyren...

Det er også en Corsa B vi ser på disse bildene. Men sitter du på en brosjyre fra den gang da, vil du se at det her har skjedd adskillige oppgraderinger i løpet av de 13 årene Frode har eid sin bil.

Både delskinn-interiøret, lakkerte paneler og motivlakk innvendig er utført i samme farge som bilen har utvendig. Foto: Privat
Både delskinn-interiøret, lakkerte paneler og motivlakk innvendig er utført i samme farge som bilen har utvendig. Foto: Privat

Les også: Jaguar med motivlakk? Joda, det finnes!

Eier: Frode Hjelmervik, (34)

Bosted: Haugesund

Litt om meg selv: 34 år gammel. Er samboer, og jobber i skipsverft-industrien.

Bilen: Opel Corsa sport

Premiert 33 ganger

Hvor lenge har du eid den? I 13 år.

Fete hjul og et omfattende karosserikit er et godt utgangspunkt for å forandre en hverdagslig Corsa til en virkelig head turner. Foto: Privat
Fete hjul og et omfattende karosserikit er et godt utgangspunkt for å forandre en hverdagslig Corsa til en virkelig head turner. Foto: Privat

Hva har du gjort med den? Denne bilen er det vel egentlig omtrent gjort "alt" med. Jeg har satt på Carzone Specials bodykit, 17" TSW Pace felger, lakkert i original Opel Arden blå med flakes som litt ekstra effekt, interiøret er sydd om til delskinn i bilens farge, montert stor stereo med 4 stk 7" LCD skjermer, mange detaljer er blitt motivlakkert både inni, utenpå og på motor deksel, ++.

Bilen er også blitt premiert hele 33 ganger på diverse treff siden jeg begynte å stille den ut.

Les også: Har Wasif Norges heftigste Audi Q7?

Liker best med bilen: Bilen er liten og hendig, og kan utrolig nok ennå ta en pokal på biltreff etter alle disse årene jeg har stilt den ut.

Liker minst med bilen: Er egentlig ikke noe som jeg kan sette fingen på der. Har tross alt hatt den i 13 år ;)

Beste opplevelse med bilen: Det var nok å dra til Opel-treff i Oschersleben i Tyskland i 2010. Der var det 19.900 Opeler og 67.400 mennesker som samlet seg fra hele Europa, og vi var visst de eneste fra Norge... helt sykt, til de grader en opplevelse.

Stereoanlegget er en iøyenfallende del av dette bilbygget, og alt er gjort på en gjennomført og ryddig måte. Foto: Privat
Stereoanlegget er en iøyenfallende del av dette bilbygget, og alt er gjort på en gjennomført og ryddig måte. Foto: Privat

Framtidsplaner for bilen: Muligens salg hvis det rette budet kommer inn.

Drømmebil: Drømmebil må nok være enten Lotus Omega eller Vauxhall Monaro VXR8 Bathurst.

Annet: Tja... bilen har endelig fått garasje å stå i. Hele prosjektet har gjennom 13 år mer eller mindre blitt bygget og ombygget utendørs, og stått ute i harde vestlands-vintre.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Nye Opel Combo blir "noe helt annet"

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Frode om? Bruk kommentarfeltet under!