onlinecon bilder (Foto: Daniel Bjur)
onlinecon bilder (Foto: Daniel Bjur)

Gørild fikk regning på 6000 kroner, men nektet å betale

Onlinecon sender fortsatt varer og betalingskrav til folk som aldri har bestilt noe.

I mai fortalte TV 2 hjelper deg om det svenske selskapet Onlinecon Group som blant annet sender ut barberhøvler og kosttilskudd til folk som aldri har bestilt.

Fortsatt strømmer klagene inn fra fortvilte forbrukere, både til oss og Forbrukerombudet. Nå er det mange som reagerer på at selskapet prøver å ta seg betalt for varene gjennom betalingskrav.

Se reportasjen i videovinduet under:

515364

Regning på 6000 kroner

En av dem som stilte opp i reportasjen som gikk på TV i mai, var Gørild Aasland fra Stavanger. Hun hadde fått brusetabletter som det stod Aloe Vera på, men som hun aldri hadde bestilt.

– Jeg prøvde forgjeves å kontakte selskapet, men til ingen nytte, sier Gørild når vi snakker med henne nå.

Siden Gørild nektet å betale, gikk saken hennes så langt at hun fikk en rekke inkassovarsler, purregebyrer og press fra namsmannen om tvangsinndrivelse.

Verken Onlinecon, inkassoselskapet eller namsmannen ville høre på Gørild og regningen ble bare større og større, - til slutt var den på rundt 6000 kroner.

– Det er jo ikke kjekt å få sånne brev i posten. Men nå er jeg glad jeg hadde bein i nesa og stod på mitt, sier hun.

Les også: – Jeg får varer jeg aldri har bestilt

Les også: Dette gjør folk skikkelig forbanna

Slapp å betale

Noen dager etter at TV 2 hjelper deg viste TV-reportasjen om Onlinecon fikk Gørild beskjeden hun hadde ventet på i månedsvis. I et brev fra inkassoselskapet stod det at saken var avsluttet og at regningen ikke lenger var gyldig.

– Min mor sier alltid at ærlighet seirer til slutt. Det hadde hun heldigvis rett i for mitt vedkommende, sier Gørild og legger til:

– Hvis jeg ikke hadde stått på mitt og bare hadde betalt, hadde jeg aldri sett pengene igjen. Jeg er litt irritert for at jeg ikke har fått noen unnskyldning fra selskapet, sier Gørild.

Les også: Slankemiddel får bot på 400.000 kroner

Abonnement – ingen gratisprøve

Ikke alle har gjort som Gørild, men isteden betalt de grunnløse kravene. Onlinecon Group står bak MyHygo, Pharmaoptic og Natusal, som blant annet sender ut barberhøvler og tabletter.

Selskapene markedsfører seg på internett med gratis prøvepakker, men i realiteten dreier det seg om et løpende abonnement på varene, - som det står skrevet med liten skrift i vilkårene.

kartonlinecon (Foto: Grafikk)
kartonlinecon (Foto: Grafikk)

Se også: Sjekk Experts salgs-bløff

Ikke betal!

I mai hadde forbrukermyndighetene i Norge og Sverige fått inn til sammen 204 henvendelser, siden 2009, fra folk som hadde fått varer fra Onlinecon. Nå har tallet steget ytterligere, og Forbrukerombudet advarer igjen folk mot å betale.

– Dersom du mener at du aldri har inngått en avtale med selskapet, eller at selskapet har lurt deg inn i en avtale du ikke ville inngå, må du kontakte selskapet og protestere på kravet skriftlig, for eksempel på e-post, sier Forbrukerombud, Gry Nergård.

– Skriv at du ikke kommer til å betale. Og at du ikke kommer til å sende varene tilbake, men at selskapet kan komme hjem til deg å hente varene. Da kan ikke selskapet inndrive pengene, sier Nergård.

Så lenge et betalingskrav er omstridt, kan ikke selskapet true med inkasso eller ilegge deg inkassokostnader.

– Stå på ditt og ikke betal regningene, avslutter Nergård.

Se også: Her går Kevin ut med en stjålet jakke

Det svenske Konsumentverket har ansvaret for å følge opp den omstridte virksomheten, men der er det for øyeblikket ferietid.

TV 2 hjelper deg har ikke fått tak i sjefen i Onlinecon Group AB, Petter Lundström.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter