Jan Åge Fjørtoft og sønnen Markus Garborg Fjørtoft trener ukentlig skadeforebyggende trening. (Foto: Erik Manshaus)
Jan Åge Fjørtoft og sønnen Markus Garborg Fjørtoft trener ukentlig skadeforebyggende trening. (Foto: Erik Manshaus)

Markus Fjørtoft: – Jeg ble bevisst den grunnleggende treningen etter jeg ble skadet

Far og sønn Fjørtoft trener skadeforebyggende trening to ganger i uken.

– Unge som trener mye, tenker ikke så mye på konsekvensene på hva en overbelastning kan føre til. Derfor er det viktig at alle som driver idrett på høyt nivå og i stor mengde, også trener skadeforebyggende trening, sier fysioterapeut Tor Østhagen ved Stabæk klinikken.

Ved en belastningsskade brytes vevet ned, enten det er muskel eller annet vev, som eksempelvis sener. Vevet blir betent og smertefullt.

Les også om Nina, som falt av hest og fikk nakkeskade.

Far og sønn Fjørtoft

Tidligere fotballspiller Jan Åge Fjørtoft vet hva det vil si å trene og ikke minst trene skadeforebyggende trening.

– Skal du bli fotballspiller, som jeg, så må du sørge for at kroppen tåler mye trening, sier Fjørtoft til God morgen Norge.

Med hele 71 landskamper, hvor 15 av dem var som landslagskaptein, og med bred bakgrunn som både manager og trener, er det nå sønnen Markus (17) sin fotballkarriere Fjørtoft er opptatt av.

Markus spiller midtstopper for Bærums juniorlag, og pappa Fjørtoft, passer godt på den unge spilleren.

– Ukentlig tropper jeg opp hos fysioterapeut Tor Østhagen ved Stabæk klinikken for å trene skadeforebyggende trening. Da er Markus også med, forteller Jan Åge Fjørtoft.

Du kan lese mer om behandling ved Stabæk klinikken her.

(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

Her kan du se hele innslaget med Jan Åge og Markus Fjørtoft, samt fysioterapeut Tor Østhagen fra God morgen Norge.

Fløytist fikk skulderskade etter oppussing

Operert for menisk

Tidligere i år hadde Markus Garborg Fjørtoft et skadeavbrudd på ca. fire måneder. Som så mange andre, måtte han i ung alder bli operert for menisk i kneet.

– Jeg ble langtidsskadet i fjor, men det gjorde egentlig at jeg ble enda mer bevisst på det med grunnleggende trening, sier Markus.

Dessverre er meniskskader ganske vanlig også hos de unge ifølge fysioterapeut Tor Østhagen.

– Det er vel i fotball at denne typer skader er mest utbredt. Det skyldes nok at det er mye vridningsskader i fotball. Mye vendinger med bruk av stor kraft, forklarer han.

– Vi spiller fotball fordi det er gøy og da blir ofte grunnleggende trening litt kjedelig, sier unge Fjørtoft.

Marianne Behn om massasje for sjelen

Hva er skadeforebyggende trening?

Skadeforebyggende trening vil si å trene styrke og stabilitet for mage/rygg og hofte.

Balansetrening for hofte/kne og ankel. Nordic Hamstrings, knebøy og generell styrketrening.

Fysioterapeut Tor Østhagen.
Fysioterapeut Tor Østhagen.

– Skadeforbyggende trening er øvelser som forebygger akutte skader og belastningsskader, forklarer Østhagen.

Østhagen anbefaler å trene to ganger i uka og da bare for å forebygge skader. Det gjelder også de som trener i voksen alder.

– Her ser vi flere som trener så hardt og feil at de både før og etter et ritt som for eksempel Birkebeineren, må ha behandling, sier Østhagen.

– Og hovedutfordringen til Markus og hans generasjon er at de trener nesten for hardt, følger Jan Åge Fjørtoft opp.

Markus trener tre ganger i uken, to ganger daglig.

– Når jeg hadde trent så mye som han, så var jeg 22, og han er 17. Så han er fem år foran meg, forteller Jan Åge.

Her kan du lese mer om forskning på idrettskader og forebygging.

Østhagens tips til de som ønsker å satse på fotball:

1. Tren allsidig i ung alder.

2. Start tidlig med forebyggende styrketrening. Viktig at man holder seg skadefri!

3. Har man fått en skade, enten akutt eller en belastningsskade er det viktig at man går ut av fellestreningene og får riktig behandling og rehabilitering av kyndig personell. Pass på å bli frisk fra skaden før man går tilbake til felles fotballtrening.

4. Riktig kosthold, søvn og hvile er viktig. Restitusjon!

5. Pass på å bruke riktig fotballsko til det underlaget du trener på!

Tips til utendørs trening

Les svarene fra nettprat med Tor Østhagen under!