nsb-app-åpenhet-F - Mer NSB-informasjon etter lansering av tog-app

Etter at Forbrukerrådet lanserte sin togtest-app varsler NSB at de vil gjøre mest mulig informasjon om punktligheten tilgjengelig.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et gledelig og viktig initiativ fra NSBs side, mener Forbrukerrådet om NSBs svar på tog-applikasjonen, der reisende selv rapporterer inn forsinkelser.

Hos NSB har tidligere metoder delvis vært manuelt basert, hvilket har gjort det vanskelig å samkjøre informasjonen.

- Nå åpnes det for verktøy for å sammenstille data slik at det kan beregnes hvor mye tid kundene i sum taper på forsinkelser, heter det i en pressemelding fra NSB.

Informasjonen vil underbygge behovet for et mer stabilt jernbanenett og mer pålitelige tog, mener NSB.

- Informasjon om hvor forsinkelsene oppstår, hvor store de er og hvor mange som blir rammet vil gi god dokumentasjon på hva dette faktisk koster samfunnet, sier fagsjef Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet. (©NTB)