Bortsett fra litt padding på panseret, som trolig skjuler de typiske
Bortsett fra litt padding på panseret, som trolig skjuler de typiske "Mercedes pølsene", er det lite igjen som skjuler kommende 2012 Mercedes SL på disse bildene. (Foto: Scoopy)

Mercedes SL 2012: Nå er det like før den kaster forkledningen

Nye Mercedes SL knipset på en av de siste prøveturene før lanseringen. Se spionbildene:

Forkledningen fortsetter å falle av Mercedes volum-roadster i eliteklassen. Siden den hele tiden har vært spådd å debutere som en 2012-modell, er det sannelig også på tide.

Disse bildene har vi nettopp fått inn fra våre "spionfoto-leverandører" i Scoopy, og de er knipset på det som må være en av de aller siste prøveturene før lanseringen - som vi og alle andre forventer at vil skje nå i høst.

Det forventes at 2012-modellen vil lanseres i løpet av høsten - dermed er det kort tid til du får se bilen helt uten tape og forvillende striper. (Foto: Scoopy)
Det forventes at 2012-modellen vil lanseres i løpet av høsten - dermed er det kort tid til du får se bilen helt uten tape og forvillende striper. (Foto: Scoopy)

Ingen unødvendige linjer

Forrige gang vi viste bilder av den var det litt vanskelig å danne seg et helt detaljert bilde av bilen på grunn av noen litt tykke "paddinger" under tapen her og der. Det største spørsmålstegnet da var om den markerte "30-gradersprofilen" fra nye B-klasse også ville bli å finne på nye SL, noe maskeringene kunne tyde på.

Se de forrige bildene av bilen her:

Som vi muligens mistenkte, og nok innerst inne håpet, så viser dagens bilder at det nok var kreativ tape-jobb og et ønske om å forville oss journalister som lå bak dét. På den sorte testbilen som er fotografert nå er tapen riktignok lagt på samme måte, men den er tynnere, og det er intet som tyder på at den har sammenheng med noen konkret profil i karosseriet.

Tvert imot virker bilen svært ren for unødvendige linjer og detaljer, og også slik sett svært lik den utgående modellen.

En voksen kjøpergruppe

Det vil kjøperne være glade for. For her er det som sagt et godt voksent publikum som i de fleste tilfeller utgjør kundegruppen. De unge og mer aktivt oppmerksomhets-søkende vil heller velge en GL med store hjul og høy bling-faktor, eller gå for en SL i AMG-versjon, som sikkert vil få utseendemessige detaljer som skiller dem markert ut uansett.

Bakfra minner bilen mye om sin forgjenger, både i generell fasong og når det gjelder detaljer som baklys, koffertlokkets utforming og hele foldetaket. (Foto: Scoopy)
Bakfra minner bilen mye om sin forgjenger, både i generell fasong og når det gjelder detaljer som baklys, koffertlokkets utforming og hele foldetaket. (Foto: Scoopy)

Avvikene fra utgående modell ligger først og fremst i snutepartiet, som vi nå ser ganske tydelig at vil bli både langt mer kraftfullt og med en mer oppreist front. Det rimer med inntrykket av at den siste faceliften av SL-fronten ikke oppfattes som like vellykket av alle, for å si det forsiktig, og et ønske om å gi alle roadsterne i stjernefamilien en klar familielikhet - fra SLK til SLS.

Uttrykket er nå det samme - og SL plasserer seg korrekt i midten med hensyn til kraftig utstråling: Større og mer bastant enn lettvekteren SLK, men ikke så lang og kompromissløs i snuten som superbilen SLS.

Les også: SLS cabrio blir en heftig sommerbil

Scoopy melder at også på denne testturen inngikk en Jaguar XK og en Aston Martin Vantage Roadster i den kamuflerte SL´ens entourage, noe som vanskelig kan forstås annerledes enn at disse to bilene regnes som svært viktige konkurrenter.

Komfortabel - men "sportslig nok"

Det rimer igjen med oppfatningen av at SL mer og mer blir en komfort-orientert bil - og at det overlates til verstingen SLS og tildels AMG-versjonene av SL å stå for det sportslige.

Også sett fra denne vinkelen gir det mer markerte snutepartiet mer karaktér til bilen. (Foto: Scoopy)
Også sett fra denne vinkelen gir det mer markerte snutepartiet mer karaktér til bilen. (Foto: Scoopy)

Samtidig minnes det også om at en av de viktige forandringene på den nye bilen, som atpå til ikke synes på noe bilde, er at den skal ha blitt vesentlig lettere enn den forrige, takket være mer utstrakt bruk av komposittmaterialer.

Del med Facebook-vennene dine!

I kombinasjon med en nyutviklet 3,5 liters V6-motor vil det sikkert gi greie nok ressurser, og med den varslede 4,6 liters V8´en med doble turboer vil den nok også føles sportslig nok for de fleste av oss.

Les også: Aston Martin er Broom-lesernes favoritt-brite