GLAD FOR Å VÆRE TILBAKE: Direktør i jernbaneverket Elisabeth Enger er glad for å være tilbake på Oslo S. (Foto: TV 2)
GLAD FOR Å VÆRE TILBAKE: Direktør i jernbaneverket Elisabeth Enger er glad for å være tilbake på Oslo S. (Foto: TV 2)

Få problemer på nyåpnet Oslo S

Etter seks uker med buss for tog går nå togene igjen. Jernbaneverket garanterer at passasjerene vil oppleve bedre punktlighet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VISER VEI TIL BUSSEN: I seks uker har togpassasjerer tatt buss for bane fra Oslo S. Her blir togpassasjerene vist til rett buss av en av de mange som var utplassert på Oslo S for å gjøre det lettere for de reisende å finne rett buss. (Foto: Tv 2)
VISER VEI TIL BUSSEN: I seks uker har togpassasjerer tatt buss for bane fra Oslo S. Her blir togpassasjerene vist til rett buss av en av de mange som var utplassert på Oslo S for å gjøre det lettere for de reisende å finne rett buss. (Foto: Tv 2)
Det har vært en slitsom sommer for mange bussjåfører. Men nå er det over. Mandag morgen gikk togene igjen til og fra Oslo S. Og da skal alt fungere.

– Vi har kjørt omfattende testing av anlegget både lørdag og søndag, anlegget har oppført seg meget bra, sier Harald Nikolaisen, utbyggingsdirektør i Jernbaneverket til TV 2.

Som en del av det såkalte Oslo-prosjektet har det i sommer blitt utført omfattende oppgraderingsarbeid på jernbanenettet mellom Lysaker og Etterstad. Dermed har togpassasjerer på alle strekninger gjennom Oslo S, med unntak av Østfoldbanen, vært nødt til å ta buss for bane store deler av sommeren.

Det første toget gikk kl. 4.06 mandag morgen. Ifølge Jernbaneverket har det gått bra i morgentimene, kun ett tog var forsinket. Direktøren for jernbaneverket Elisabeth Enger er fornøgd og glad for at det igjen er grønt lys for togene på Oslo S.

– Det har gått veldig bra å komme igang igjen, sier Enger, som delte ut sjokolade, kaffi og informasjon til folk på Oslo S mandag morgen.

Enger sier at togpassasjerene har vært forståelsesfulle og tolmodige. Direktøren kan ikke garanterer at det ikke blir flere forsinkelser, men det kommer til å bli bedre.

– Vi er ikke ferdig med alt renoveringsarbeidet her før om litt over et år, så det kan nok fremdeles være noe innimellom. Men det går absolutt i riktig retning, sier Enger.

Les også: Forbrukerrådet ber togpendlere registrere om toget er i rute

Ny stopp neste sommer

Det har blitt lagt ned fire kilometer med nye skinner, det er skiftet 34 sporveksler, og store deler av de elektriske installasjonene er oppgraderte.

Harald Nikolaisen, utbyggingsdirektør i Jernbaneverket. (Foto: Tv 2)
Harald Nikolaisen, utbyggingsdirektør i Jernbaneverket. (Foto: Tv 2)
Dette arbeidet vil koste 1,6 milliarder kroner etter at en ny stengingsperiode på seks uker er gjennomført - neste sommer.

– Seks uker stenging, hvor vi jobber intensivt døgnet rundt, gir veldig gode resultat, sier Nikolaisen.

Og er det noe togpassasjerene kan, så er det nettopp å vente. Og i følge Jernbaneverkt, venter vi da ikke forgjeves.

– Vi kan garanterer mindre forsinkelser fordi vi har fornyet så mye av det tekniske anlegget at det vil bli bedre, sier Nikolaisen.



Glad samferdselsminister

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er godt fornøgd med arbeidet som er gjort i sommer.

– Jeg er glad for at passasjerene nå vil oppleve en bedre hverdag. Jeg håper at meldinger om at kjøreledninger har falt ned vil være en saga blot. Færre feil betyr at flere tog er i rute, og det vil folk merke, sier Kleppa, ifølge NTB.

Ber pendlerne rapportere

Grunnen til at det er om sommeren arbeidet gjøres er at man vil skjerme pendlerne, men samtidig som pendlerne blir færre på sommeren øker antallet fritidsreisende. På en normaldag har NSB rundt 50-60.000 reisende inn og ut fra Oslo.

– Det er selvsagt færre pendlere i sommerferien, men samtidig er det flere fritidsreisende, så antallet passasjerer er noenlunde det samme, sa informasjonsrådgiver i NSB, Erik Lødding til tv2nyhetene.no tidligere i år.

Er du en av de mange som pender med tog som er innom Oslo S ber Forbrukerrådet deg bidra med å informasjon om toget er i rute. Forbrukerrådet ønsker å få et bildet av situasjonen og ber pendlere registrere seg og rapportere om eventuelle forsinkelser på følgende strekninger:

* Skien-Oslo

* Lillehammer-Oslo

* Halden-Oslo

Les mer om Forbrukerrådets togtest her.