instrument
instrument

– Vet ikke om jeg skal le eller gråte

Flere opplever at instrumentene blir ødelagt på flyreiser.

– Det skyldes for hard behandling av instrumentene. Jeg pleier å følge litt med når jeg sitter på flyplassene, og jeg ser at bagasjen blir regelrett kastet på båndet. De tar ikke hensyn! sier en frustrert Tommy Kristiansen.

Tommy Kristiansen fra Hordaland er gitarist, og turnerer rundt med artister som Tone Damli Aaberge , Madcon, Maria Mena , Vidar Busk og Lene Marlin i både inn- og utland.

Han har med andre ord en del reisedager i året, og som hos de fleste andre artister følger instrumentene med på reisene.

Tre ganger på to år

På to år har han hele tre ganger opplevd at instrumentene hans har blitt ødelagt.

Sist det skjedde, ble gitaren til en verdi av 11.000 kroner ødelagt.

– Når man oppdager at det har skjedd, vet man ikke om man skal le eller grine. Det er veldig synd på dem som står i nærheten der og da. Det er utrolig surt, sier musikeren til «God kveld Norge».

Klok av skade har Tommy skaffet seg egen instrumentforsikring, men den dekker kun reparasjoner.

Når skaden først har skjedd, og instrumentet har blitt reparert, er instrumentets verdi halvert.

Les også: – Om du ikke gjør det, kan du bare drite i å klage

Artistene forsikrer også sine instrumenter ved å investere i solide flightcases, også kalt instrumentkasser, som skal ta den verste støyten når instrumentene blir fraktet om bord på flyene.

Men det er ikke alltid at det holder.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

tommy3 (Foto: Joakim Storvold)
tommy3 (Foto: Joakim Storvold)

Betaler instrumentavgift

Når skaden er et faktum, kan det brått bli mye styr for å skaffe nytt instrument før konserten.

– Man får som regel låne utstyr på konsertstedene om man trenger det, men det blir uansett en amputert spillejobb.

Artister betaler også egen instrumentavgift for å sende instrumentene sine med flyene, og Tommy mener personalet på flyplassene burde behandle bagasjen mer varsom.

– Når vi i tillegg betaler instrumentavgift, er det utrolig surt at inkompetente folk ikke klarer å unngå at det blir ødelagt. I bunn og grunn må de skjerpe seg. Det skal ikke så mye til for å skjønne at en gitar ikke tåler røff behandling, sier han.

Knekt cello

Nylig benyttet bandmedlemmene i Honningbarna Twitter for å få ut sin aggresjon mot Norwegian, etter at de opplevde at vokalistens cello hadde blitt ødelagt.

edvard (Foto: Dige, Jens, © mal)
edvard (Foto: Dige, Jens, © mal)
«Kjære Norwegian. Hvis dere fortsetter å knuse tingene våre, begynner vi å knuse kneskålene deres,» skrev bandet etterfulgt av et bilde som tydelig viser det ødelagte instrumentet.

Les også: Carola raser mot den svenske «Melodifestivalen»

Edvard Valberg forteller at Twitter-meldingen ble til i kampens hete, men han innrømmer at det er kjipt når slike ting skjer.

– Det er utrolig surt når det skjer, og det burde finnes en måte å markere bagasjen på sånn at de blir behandlet mer forsiktig. Den eneste måten for meg å fly trygt med celloen min, er hvis jeg kjøper et ekstra sete på flyet. Men det har vi ikke akkurat råd til å gjøre hver gang, sier han.

Nødvendig med robust innpakning

Petter Waldemar Nohr Unstad i Bodø-bandet Kråkesølv har ennå ikke opplevd at instrumentene deres er blitt ødelagt på reiser, men han forteller at bandet har lagt i store summer for å beskytte instrumentene best mulig.

– Vi har lagt en god del penger i massive og robuste instrumentkasser, også har vi veldig god forsikring gjennom GramArt. Jeg tror det er menneskelig at man kan bli litt uforsiktig når man jobber på bakken på flyplassene, men flyselskapene bør ta mer ansvar – jeg tror det er der det er mest å gå på, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

kråkesølv (Foto: Glenn Svendsen)
kråkesølv (Foto: Glenn Svendsen)

Dekker opptil en viss sum

Tommy Kristiansen forteller at han har prøvd å ta kontakt med flyselskapene etter de gjentatte hendelsene, men har da fått beskjed om at han må ha egen forsikring.

Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, skriver i en mail til «God kveld Norge» at de dekker skader opptil en viss sum.

«Som flyselskap dekker vi inntil 10 000 kr for innsjekket bagasje som blir skadet. Dersom instrumentet har en høyere verdi, anbefaler vi egen forsikring».

Røff behandling i lasterommet

På spørsmål om bakkeansatte får beskjed om å være ekstra varsom med for eksempel instrumentkasser, svarer Sandaker-Nielsen at den største belastningen på bagasjen skjer i flyets lasterom.

lasse_sandaker
lasse_sandaker
Derfor bes musikere pakke instrumentene ekstra godt inn.

«Det stilles krav til at all innsjekket bagasje må være forsvarlig pakket, på grunn av belastningen som må forventes på flyplassen og i lasterommet. Vår erfaring tilsier at det ikke er den manuelle håndteringen av bagasje som forårsaker skadene, men belastningen i bagasjeanlegget og i flyets lasterom. Bakkeansatte vil alltid forsøke å legge skjør bagasje øverst, og håndtere denne så skånsomt som mulig. Men flyselskapet kan ikke garantere at bagasjen ikke kommer i berøring med annet gods underveis».

Vil begrense skader

«God kveld Norge» gjør pressesjefen oppmerksom på observerte hendelser der bagasje faller av kjøretøyene på vei til flyene, på grunn av overbelastede vogner og stor hastighet.

Han forsikrer om at slike hendelser blir tatt til følge.

«Håndteringen som beskrives er ikke i henhold til hvordan vi ønsker vår bagasje håndtert, bagasjevognene skal ikke lastes slik at gods kan falle av eller at det kjøres i en hastighet som kan skade godset. Hendelser som dette blir rapportert skal følges opp som avvik for å hindre gjentakelse. Norwegian arbeider aktivt for å begrense skader på innsjekket bagasje».

Les også: Disse artistene kommer snart til Norge