– Vi tar gjerne opp kampen!

Astrid Gjertsen, daglig leder for Jotunheimen Reiseliv AS, frykter ikke konkurransen fra Åndalsnes og Romsdal.

– Jeg tror heller Romsdalseggen blir et ekstra tilskudd på stammen, og det er bare bra med konkurranse. Selv har jeg høydeskrekk og hadde ikke turt å gå i Romsdalen, som har mer alpine vestlandsfjell, og retter seg til andre målgrupper enn Besseggen, sier Gjertsen til TV 2 Sporty.

Hun anslår at mellom 35.000 og 45.000 mennesker går Besseggen årlig, avhengig av været.

– Besseggen er lett tilgjengelig med buss og båt, og har en middels vanskelighetsgrad som passer mange. Den største gruppen besøkende er nordmenn, men også tyskere, nederlendere, samt franskmenn og østeuropeere, kommer i økende antall. Mange reiser hit via Valdres-siden, sier hun.

Jotunheimen Reiseliv AS betjener kommunene Lom, Skjåk og Vågå, og har ansvaret for å selge Jotunheimen som består av Galdhøpiggen, Glittertind og 20 topper over 2000 meter, Breheimen, Reinheimen og deler av Valdresflya.

– Vi kommer til å være der uansett om andre reisemål blir innarbeidet. Kanskje vi kan lage fellespakker med Romsdalen?