BILEN MIN: Halvors Taunus 20M er en tidløs klassiker

Med V6-motor og flotte linjer var den en drømmebil på 60-tallet. Og er det ennå, mener eieren.

Halvors 20M er stadig under restaurering, og klassikeren kan komme til å få både ny lakk og en motoroverhaling, forteller han. Foto: Privat
Halvors 20M er stadig under restaurering, og klassikeren kan komme til å få både ny lakk og en motoroverhaling, forteller han. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Her har vi fått bilder av det de litt voksne av oss kjenner som en meget populær ungdomsbil fra 80-tallet - og som de helt voksne kanskje husker at de en gang hentet ut fra forhandleren som en ny, flott familiebil.

En folkebil å strekke seg etter

For dette er bil med tradisjon i Norge. Taunus i forskjellige tapninger var en bil som svært mange nordmenn hadde et nært forhold til, og det var aldri langt til nærmeste nabo som kjørte en "ett-eller-annet-M". For modellutvalget var stort, og frem til Consul og Granada dukket opp som litt større og mer påkostede alternativer, fantes det en Taunus for enhver lommebok.

Les også: 100 GL 5E - den første Audien med luksus-ambisjoner

På 80-tallet var lykken et sett
På 80-tallet var lykken et sett

Selv om dette var Sierraens stamfar, oppnådde den ikke det samme "totale herredømmet" på markedet som Sierra gjorde utover 80-tallet. Det kan skyldes at flåtesalg og firmabiler var langt mindre kjente begreper på 60-tallet, og at hvermannsen hadde dårligere råd, slik at en Taunus den gang hang høyere enn en Sierra gjorde 20 år senere.

Dermed ble en Taunus en bil man måtte anstrenge seg litt for å kunne parkere i garasjen. Dyktige markedsfolk hos Ford brukte store penger på design med lange, flytende linjer inspirert fra den andre siden av Atlanterhavet, og modellskiftene kom svært hyppig i løpet av 60-tallet.

Sekser ga en følelse av luksus

Halvors bil er en P7-utgave, som ble produsert for årsmodellene 1968 til og med 1971. Med betegnelsen 20M vet vi at den har Fords toliters V6 under panseret, hvilket var denne bilens store fortrinn i markedet: Med to sylindre mer enn de fleste direkte konkurrentene ga den litt mer luksusfølelse, uten at prisen for den delen gikk helt gjennom taket.

Les også: Også BMW elskes for 2 liter fordelt på seks sylindere

Navn: Halvor Aabak, (35)

Bosted: Vegårshei.

Et stort karosseri med rette linjer og store flater var inspirert fra amerikanske Ford-slektninger, og fikk litt kjeft for å være for jålete for europeisk smak. Foto: Privat
Et stort karosseri med rette linjer og store flater var inspirert fra amerikanske Ford-slektninger, og fikk litt kjeft for å være for jålete for europeisk smak. Foto: Privat

Litt om meg selv: Er en kar fra indre bygder på Sørlandet som alltid har hatt interesse for ting som "brommer". Bil, båt, motorsykkel, etc. Men jeg har ett spesielt forhold til klassikere når det gjelder biler, de er tidløse. Spesielt amerikanske, tyske og engelske biler. De har sjel, og må stelles pent med. Og de kan faktisk "stelles" med for den som kan skru litt, noe ikke nyere biler kan. De må helst på merkeverksted.

Bilen: Ford Taunus 20M.

Hvor lenge har du eid den? I 2 år.

Hva har du gjort med den? Bilen er stadig under restaurering.

Liker best med bilen: Man føler at man aktivt kjører bil.

Stadig under restaurering

Liker minst med bilen: Har ingen negative ting å si om bilen.

Beste opplevelse med bilen: Rett og slett det å kjøre den.

Grill med
Grill med

Framtidsplaner for bilen: Den skal få ny lakk, muligens overhaling av motor, samt nye felger (8 x 17 American Racing).

Drømmebil: 1965 Chevrolet Impala 2d ht

Annet: Gamle, klassiske biler må aldri dø!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Capri - en europeisk "Mustang light"

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Halvor om? Bruk kommentarfeltet under!