Toyota Corolla går helt til topps i pålitelighetsundersøkelsen. Her i Norge får du denne bilen nå kun som sedan   etter at kombien skiftet navn til Auris.
Toyota Corolla går helt til topps i pålitelighetsundersøkelsen. Her i Norge får du denne bilen nå kun som sedan etter at kombien skiftet navn til Auris.

Dette er de 10 mest pålitelige bilene

Gir deg minst problemer – og koster minst på eie. Se listen:

Det britiske forsikringsselskapet Warranty Direct tilbyr utvidet bruktbilforsikring som blant annet dekker reparasjoner på bilen.

Dermed får de også et ganske unikt statistikkgrunnlag på hva som går i stykker på hvilke biler – og hvilke biler som har mest problemer.

Dette bruker de til å utarbeide en egen "Reliability Index", på norsk en pålitelighets-indeks.

Flere kriterier

Til sammen 250 bilmodeller er ranket. De er alle representert med 50 eller flere eksemplarer, for å få et godt nok statistikkgrunnlag.

Når de utarbeider denne indeksen tar Warranty Direct utgangspunkt i følgende:

– Hvor mange ganger har bilen hatt feil?

– Hva har reparasjonene kostet?

– Hvor lenge står bilen i gjennomsnitt på verksted?

– Gjennomsnittsalder og -kjørelengde på bilene som er forsikret

LES OGSÅ: Slike verkstedpriser er en hån mot vanlige folk

Veldig konkret

– Dette er skikkelig grasrot-materiale og det er ikke minst veldig konkret. Det handler om ting som har gått i stykker, hva det har kostet – og også hvor lenge bilene blir stående på verksted, sier Brooms bilekspert Benny Christensen og legger til:

– Det finnes veldig mange forskjellige kvalitetsundersøkelser som er basert på enten EU-kontroller eller eiernes egne vurderinger. Men her går vi rett på sak og får vite akkurat hvordan bilene oppfører seg uten i den "virkelige verdenen". Derfor synes jeg det er all grunn til å merke seg det som framkommer her.

Tredobbelt japansk

Denne gangen ser vi nærmere på de bilene som kommer aller best ut av denne undersøkelsen. Gjennomsnittlig poengsum er satt til 100. Som vi ser, er disse bilene mye, mye bedre enn det

Helt til topps går en bil som vi kjenner som en liten evighetsmaskin. Toyota Corolla er suverent best, med en poengsum på bare fire. Deretter følger Suzuki Alto på sju – og Honda HR-V på åtte. Altså tredobbelt japansk på toppen.

– Det er selvfølgelig ingen stor overraskelse. Her er det verdt å merke seg at dette er tre ganske enkle og ukompliserte biler. Med andre ord: Ikke så mye som kan gå i stykker.

Og for de som er opptatt av at bilen skal være mest mulig pålitelig, er det en klar fordel. Jo mer utstyr og fancy tekniske løsninger en bil har – jo mer er det som kan gå galt. Så enkelt er det, dessverre, sier Benny.

SUV-en mange har glemt - les mer om den her:

Fiesta overrasker

– Er det noen overraskelser på topp 10-lista?

– Ingen store, men det er altså bare to ikke-japanere her. Og det er kanskje ikke helt de bilene man forventer å finne så høyt oppe. Ford Fiesta holder en knallsterk fjerdeplass, mens Volvo S40 er på sjetteplass.

– For Volvoens del har jeg en sterk mistanke om at godt voksne eiere og kort kjørelengde har en del å si, for Fiestas del er det vanskelige å spekulere. De går nok generelt ganske kort de også, men det gjelder jo de aller fleste småbiler, så Fiesta burde ikke hatt fordeler framfor de andre bilene i sin klasse på det området. Derfor tror jeg rett og slett dette skyldes at Fiesta har blitt en veldig bra bil, sier Benny.

Spennende småbil: Her kan du lese testen av nye Fiesta

Her er hele topp 10-lista:




tabell-pålitelige-biler
tabell-pålitelige-biler



Tallet til høyre er poengsummen bilmodellen får i Warranty Directs reliability index. Jo lavere tall, jo bedre. Gjennomsnittsbilen har 100 poeng.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Denne bilen inneholder det dårligste fra de dårlige