Frister en Ferrari California som utgangspunkt for å oppleve cabriolet livets gleder i sommer? Dette er en av landets dyreste, takløse biler. Og forhandleren har tre stykker som står og venter på deg. Foto: Finn.no
Frister en Ferrari California som utgangspunkt for å oppleve cabriolet livets gleder i sommer? Dette er en av landets dyreste, takløse biler. Og forhandleren har tre stykker som står og venter på deg. Foto: Finn.no

Topp 5: Norges dyreste brukt-cabrioleter

Dette er bilene for deg som har mye penger - og vil kjøre uten tak.

Hva er egentlig Norges feteste cabriolet?

Vi fikk spørsmålet her om dagen, og hadde ingen problemer med å komme opp med en liste på rundt 10 biler. Men innså raskt at det var våre egne, høyst subjektive drømme-cabrioleter, og at andre høyst sannsynlig ville protestere på flere - om ikke de fleste - av kandidatene.

Altså: Norges objektivt sett feteste cabriolet? Man skal ikke alltid bruke pris som et mål, men samtidig er det en av svært få konkrete størrelser som man faktisk kan bruke.

Vi har dermed bevisst søkt etter landets dyreste cabrioleter for å se om vi kunne få noen aha-opplevelser. Og det fikk vi - her er det, som man sier, virkelig noe for enhver smak. Men bare for noen meget få lommebøker.

Hvilken hadde vært din drømme-cabriolet dersom du slapp å betale for den selv? Fortell i kommentarfeltet under!

Del med Facebook-vennene dine!

2005 Koenigsegg CCR EVO, kr 4.976.747

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

I særklasse dyrest blant de takløse bilene i Norge er for tiden en gullfarget, svensk superbil, som vi nordmenn liker å tenke at har mye norsk i seg. Koenigsegg CCR ble bygget i meget begrenset opplag før CCX tok over, ifølge godt informerte Hydrolift i Fredrikstad, som selger bilen, ble det bygget kun 14 totalt, og denne er i tillegg oppgradert til EVO-spesifikasjoner.

Se annonsen her:

4,7 liters V8´en, som nok hadde regnet med at den skulle få et adskillig roligere liv i en eller annen Ford da den ble født, er skremt opp til 806 hestekrefter, og handler du denne kan du regne deg som medlem i en meget eksklusiv "klubb" av Koenigsegg-eiere med høyt skattede, norske registreringsskilter i begge ender.

Men akkurat cabriolet? Her er det så mye karosseri høyt oppe bak hodet at vi ville kalt bilen en targa. Men vi har en følelse av at dette spørsmålet ikke er av avgjørende betydning for denne kjøpergruppen...

Les også: Koenigsegg kaster seg på skiboks-trenden

2010 Ferrari Califorina, kr 2.572.648

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Dropper du Koenigseggen kan du nesten kjøpe to slike Ferrarier, og selger Autostrada Sport i Asker har hele tre stykker inne til omtrent samme pris, slik at du har noe å velge mellom.

Se annonsen her:

Også Ferrarien er svært moderne i linjeføringen, men likevel med en form for klassisk eleganse som ikke er like fremtredende hos Koenigsegg. For å si det mildt.

I Californiaens rutemønstrede og sjokoladefargede skinnseter er du aldri i tvil om at du sitter i en cabriolet, selv om du fort kan glemme det med taket på. Her er det nemlig nedfellbart ståltak som gjelder, og på en bil til denne prisen ser vi at det kan være praktisk for å holde langfingrede folk ute.

Ellers synes vi nemlig det er noe eget også i det å høre regndråpene tromme mot teltduken når vi kjører cabriolet. Men så kjører vi gjerne cabrioleter med en pris der kommaet står et par plasser lenger frem.

Les også: Én heldig nordmann har bestilt verstingen Ferrari FF

1928 Lincoln L, kr 1.900.000

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Jada, vi SA jo at det var noe for enhver smak her! Og uansett pris er det fryktelig sjelden det dukker opp en Lincoln i denne kategorien til salgs i Norge, rett og slett fordi det ikke finnes så veldig mange av dem.

Se annonsen her:

Fargekombinasjonen slår oss som litt uvant, men finishen er det ikke noe å si på. Salmakerjobben ser imponerende ut, som en ren heder overfor den bølingen av kyr som må ha satt livet til for at interiøret i den store dual cowl-bilen med syv seter skulle fremstå i ny prakt.

Det er nok ikke spart på noe annet heller, ettersom vi leser i annonsen at bilen har vært vist på verdensberømte Pebble Beach Concours d´Elegance og også en tilsvarende utstilling i Palo Alto for et knippe år siden. Det er begivenhetene som hvert år samler de best forkrommede bilene med de mest forgylte eierne.

California er et tilbakelagt stadium. Nå kan du i stedet reise til Sortland hvis du ser mørkt på å møte neste sommer uten cabriolet.

Les også: Slottet angret, og kjøpte tilbake sin flotte 1966-modell

1997 Lamborghini Diablo VT Roadster, kr 1.889.000

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Nesten nye og kjempegamle biler i all ære, vi synes det er litt gøy at det også dukker opp litt halv-gamle superbiler i denne kategorien. Biler som har noen år på nakken, men som fremdeles både har så ekstreme spesifikasjoner og er så godt holdt at de uten tvil betinger en pris tilsvarende en grei enebolig - med vestvendt veranda.

Se annonsen her:

Lamborghini-entusiast Tony Johansen i TJ Auto på Roa jobber lidenskapelig for å øke antallet Lamboer i Norge, og når han innleder den halvmeter lange annonseteksten med å si at "ord kommer til kort", da har han sannsynligvis rett i det. Den 530 hester sterke VT Roadsteren er en av bare 466 bygde, og en av kun tre i Skandinavia.

I tillegg er den oppgradert med diverse stæsj både inn- og utvendig, som eksempelvis 20" krommede felger og et musikkanlegg som overgår det meste. Alt, som selgeren understreker, er montert med både "omhu og intelligens", slik at samlerbilen når som helst kan tilbakeføres til original stand.

Igjen - her sitter man så innkapslet at undertegnede ville kalle det mer en targa enn en cabriolet. Men Lamborghini kaller det en roadster, og alle som har sett Disney-filmen om Lady og landstrykeren på julaften vet at man ikke diskuterer uvesentlige detaljer med en oppglødd italiener...

Les også: Jacob kjører racing med sin ekstreme Diablo SV-R

2007 Bentley Continental GTC, kr 1,799.000

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Siste blomst i denne noe schizofrene buketten er en brite, og kanskje den som i størst grad står for tradisjon - sammen med Lincolnen, selvsagt.

Se annonsen her:

Nå er det riktignok ikke så forskrekkelig mye "tradisjon" over tall som 560 hestekrefter, en motor med W12-konstruksjon og doble turboer, eller 5,1 sekunder fra 0 til 100. Så er det på den annen side ikke mye britisk igjen i den heller, ettersom Volkswagen som kjent sikret seg eierskapet i Bentley på slutten av 90-tallet.

Del med Facebook-vennene dine!

Men om det er blitt litt mer tysk Ordnung under skallet, og teknikken samtidig kan finnes igjen på flere av de mest kostbare modellene fra både VW, Audi og etterhvert Porsche, så utstråler den fremdeles det gamle imperiets stolthet: Reflektert i blank krom og omhyggelig lakkert edeltre, montert sammen av særdeles stolte arbeidere i tog- og bilbyen Crewe, England.

Les også: Bentley Arnage stasjonsvogn - men det finnes vel ikke?