Denne bilen kan kanskje bli en lekker cabriolet   men da skal det utrolig mye jobb til!
Denne bilen kan kanskje bli en lekker cabriolet men da skal det utrolig mye jobb til!

VW Scirocco: - Hvorfor kan jeg ikke kappe taket av bilen min?

Stian har en noe spesiell plan - lar den seg gjennnomføre?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallais Benny kan du hjelpe meg med en ting? Har en Scirocco som jeg gjerne vil ha bygd om til cabriolet, jobber med mekanikk i nordsjøen selv så er relativt bra til å skru og tror jeg skal kunne få til dette med litt hjelp fra kompiser som også er gode på bil.

Var innom Biltilsynet for å be om råd men de var mer ivrige etter og si at jeg måtte ha bestilt time før jeg kom enn å hjelpe og fikk bare til svar der at dette var umulig å få til men så lett vil jeg nå ikke gi meg når jeg først har bestemt meg om det. Kan du fortelle meg litt om hvordan jeg kan gjøre dette og få det til sånn at det blir godkjent? Hilsen Stian.

Benny svarer:

Hallo Stian! Oj, oj litt av et prosjekt du går svanger med der! Lyst på litt vind i håret skjønner jeg...

Selv om jeg ikke tviler på at du er en aldri så fink mekaniker, tror jeg dette kan bli vanskelig å gjennomføre – dessverre.

Det er jo slik at på nyere biler er taket en vesentlig del av den bærende konstruksjonen i bilen. Det er derfor litt mer komplisert enn å finne fram vinkelsliperen og å kappe bort taket. Bilen må forsterkes ganske mye for opprettholde vri-stivheten, og bæringen.

Scirocco er neppe den enkleste bilen å bygge om heller. Vil tro at en slik jobb er enklere med en sedan eller todørs hartop. En Scirocco vil i aller høyeste grad kreve en erfaren karosseri-arbeider om sluttresultatet skal bli pent. Jeg tenker da spesielt på overgangene mellom bakskjermene, bagasjelokket og kalesjen.

Dette gjør det komplisert å få godkjent prosjektet ditt. Jeg tipper at det til og med vil kreves en krasj-test for å i det hele tatt kunne i nærheten av å få skilter på den. Det vil nok sikkert også kreves dokumentasjon fra både importør og fabrikk på at de tillater ombyggingen. Noe som trolig også kan gi deg "utfordringer".

Dyrt og tidkrevende

I tillegg er det 100 000 småting du må planlegge, finne løsninger på og å bygge om. Trolig vil dette gjøre at prosjektet blir veldig dyrt og tidkrevende, selv om du gjør jobben selv, sammen med kompiser.

Det er lett å la seg fascinere og å drømme seg bort – så jeg forstår deg godt. I blant annet Sverige er slike ting langt enklere. Der kan ombygde kjøretøyer registres om ”ombygd-kjøretøy” og altså ikke som VW Scirocco – etter en slik omfattende ombygging. Det er i vårt naboland ganske vanlig måte å registre hot-rods og andre custom biler på.

Forskjellige bil interesse-organisasjoner jobber også for å få på plass et tilsvarende regelverk i Norge – og de har lagt ned en kjempejobb, men er til tross for det ikke helt i mål enda.

Jeg tror nok derfor at det enkleste er å la Sciroccoen beholde taket på en stund til, og at du heller kjøper deg en annen cabriolet for de pengene du sparer på ombyggingen. Det finnes faktisk mye toppløst å velge i for en ganske ”hyggelig” penge!

Ønsker deg en fin sommer – med masse vind i håret!

Les også: På tide å oppfylle cabriolet-drømmen


Del med facebook-vennene dine


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer - skriv inn i kommetarfeltet under: