LEGGER SEG FLAT:   Jeg vil beklage i forhold til pasienter og pårørende for sånn skal det ikke være, sier viseadministrerende direktør Stein Vaaler ved Akershus universitetssykehus om pasientkalgene som ikke har blitt håndtert. (Foto: TV 2)
LEGGER SEG FLAT: Jeg vil beklage i forhold til pasienter og pårørende for sånn skal det ikke være, sier viseadministrerende direktør Stein Vaaler ved Akershus universitetssykehus om pasientkalgene som ikke har blitt håndtert. (Foto: TV 2)

– Vi har hatt for dårlige rutiner

Etter at TV2 fortalte om manglende svar på klagesaker sendt til Ahus, gjør sykehuset nå en helomvending. De lover å svare på de aller fleste sakene innen en uke.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag forrige uke kunne TV2 fortelle om pasientombudet i Akershus som fortviler over at Akershus Universitetssykehus i lang tid har latt være å gi svar i flere klagesaker.

Sykehuset har brukt over et halvt år på å svare på henvendelser fra pasientombudet.

Les også:Helsedepartementet krever opprydning

Omsorgsdepartementet forlangte opprydning

Lørdag kontaktet helse og omsorgsdepartementet Ahus-ledelsen for å få en forklaring, og for å forsikre seg om at sykehuset rydder opp i rutinene sine.

– Det er helt uakseptabelt at de bruker så lang tid på å svare pasientombudet. Vi har tatt kontakt med Ahus for å forsikre oss om de nå vil endre rutinene og praksisen, sa politisk rådgiver i Helse- og omsorgsdepartementet, Tord Dale til TV 2 Nyhetene lørdag.

Mange av klagene gjelder dødsfall eller alvorlige feiloperasjoner.

Les også: Ahus har brutt loven 16.000 ganger hittil i år

Skylder på rutinesvik

Viseadministrerende direktør Stein Vaaler ved Akershus universitetssykehus svarer nå på den kritikkverdige klagehåndteringen. Han er tydelig på at rutinene ved sykehusets klageavdeling ikke har vært gode nok.

– Grunnen til at vi ikke har svart i sakene, er at vi har hatt for dårlige rutiner internt til å følge opp en del av sakene. Og så vil jeg jo beklage dette i forhold til pasienter og pårørende for sånn skal det ikke være, sier Vaaler til TV 2.

Les også: Ahus risikerer dagbøter for manglende svar

– I flere av disse tilfellene så er det alvorlige saker. Også dødsfall. Og jeg har ikke fått svar, sa Ombudet Knut Fredrik Thorne til TV 2 lørdag.

Lover svar innen en uke

Også klagesaker sendt fra Statens helsetilsyn lå ubesvart fra sykehuset i opp til et halvt år. Etter at tilsynet truet med dagbøter på 10.000 kroner per sak lovet Ahus å svare umiddelbart.

– Vi leverer nok alle disse sakene i løpet av en uke, sier direktør Vaaler til TV 2.

Ahus legger ikke skjul på at det var media som måtte til for at rutinesvikten ble oppdaget og avdekket.

Les også: Kaos på Ahus

– Ja, dessverre så måtte det ytre press til for at vi skulle gjøre noe ekstraordinært internt, sier Stein Vaaler ved Ahus.