1953 Packard Caribbean - en av mange perler som selges på auksjon

Entusiast tok vare på 150 biler - blant dem en helt unik Corvette. Se bildene!

1953 Packard Caribbean convertible er en av godbitene på auksjonen. En av kun 750 produserte i tilsynelatende meget restaurerbar stand. Photo courtesy of Auction Solutions Inc
1953 Packard Caribbean convertible er en av godbitene på auksjonen. En av kun 750 produserte i tilsynelatende meget restaurerbar stand. Photo courtesy of Auction Solutions Inc

Det ryddes og det ryddes i USA, og høyere eiendomspriser og mer høyrøstede miljøvernere gjør at flere gjengrodde gamle bilskroter tilintetgjøres, slik at de kan bebygges eller eventuelt gro igjen på nytt i naturens egen regi.

Men ikke bare bilskroter. Også andre eiendommer ryddes, som i dette tilfellet, hvor rundt 150 gamle biler rett og slett kun har vært lagret i påvente av bedre tider - mens en overoptimistisk eier har ventet på å få tid eller økonomi til å restaurere dem.

Mange vil huske at vi skrev om en tilsvarende auksjon for bare et par uker siden. Da ble alt innholdet på en bilskrot ved Maxwell, bare noen få timers kjøring lenger vest i Nebraska, solgt til nevenyttige bilentusiaster. Nå er det nye muligheter, og denne gang inngår også en god del interessante objekter som har vært tørt lagret under tak.

"One man´s field of dreams", er betegnelsen som auksjonsfirmaet Auction Solutions bruker om samlingen, som har fylt et lagerhus og en godt synlig skråning like ved Bennington, Nebraska, rett utenfor Omaha, gjennom 35 år. Sikkert til fryd for noen, og til ergrelse for andre.

Nå er det uansett slutt på dét. Lørdag 30. juli selges alle objektene, som er i svært varierende stand. Vi har kikket på auksjonslista og funnet noen godbiter:

Del med Facebook-vennene dine!

1935 Ford roadster

1935 Ford roadster med herlig
1935 Ford roadster med herlig

Blant de mest spesielle av en håndfull førkrigs-Forder på bruket er denne roadsteren, som har vært lagret innendørs og dermed burde være et rimelig godt objekt. Knallrød, nyere lakk og moderne hvitstripe-dekk på bakhjulene kan tyde på at denne har vært i bruk til godt innpå 60-tallet i det minste - den gang var ikke disse verdt mange kronene.

Les også: Dette var en bruktbil allerede for 100 år siden

Europeiske sportsbiler i stort utvalg

Små, snertne europeere i stort antall - du kan nesten velge farge. Photo courtesy of Auction Solutions Inc
Små, snertne europeere i stort antall - du kan nesten velge farge. Photo courtesy of Auction Solutions Inc

Det er ikke bare amerikanske biler som samleren i Nebraska har tatt vare på. En og annen gammel Mercedes og BMW finnes, men blant utlendingene er det først og fremst de små sportscoupeene og cabrioletene som dominerer.

På bildet ser vi nærmest en Alfa Romeo Spider, en Opel GT, to av en hel haug Triumph TR7 og MG B, og en traust 1949 Cadillac i bakgrunnen. Mange av importbilene har stått ute, men ser ut til å være i oppsiktsvekkende god form likevel. Vi finner også både Ford Capri og flere Karmann Ghia i samlingen.

Del med Facebook-vennene dine!

1955 T-bird - med glassfiberkopi som bonus!

1955 Thunderbird:
1955 Thunderbird:

De første T-birdene er det langt mellom - og du må frem med den helt store lommeboka for å skaffe deg en. Mye tyder dog på at denne, som oppgis å være en 1955-modell, kan bli billigere. Men så er det også en del jobb med den før du kan cruise rundt som den mystiske damen i "Siste natten med gjengen".

På bildet ser det ut som at den er i ferd med å skifte skinn som en middels hendig huggorm. Glassfiberskallet kan enten være en avstøpning, eller også har kanskje eieren vurdert sveisejobben som så krevende at han har hatt planer om å bytte ut stålet med et glassfiberkarosseri en gang i tiden. Kanskje greit han aldri rakk å gjøre det...

Les også: Thunderbird - comeback-fuglen som krasjlandet

1951 Twin Coach - ganger to...

Amerikansk transporthistorie på sitt beste: To Twin Coach-busser, visstnok 1951-modeller, skal også selges. Disse hadde separate motorer for bensin- og propandrift, derav navnet. Photo courtesy of Auction Solutions Inc
Amerikansk transporthistorie på sitt beste: To Twin Coach-busser, visstnok 1951-modeller, skal også selges. Disse hadde separate motorer for bensin- og propandrift, derav navnet. Photo courtesy of Auction Solutions Inc

Vi skal ikke påberope oss å kunne mye om busser, men disse drar vi kjensel på. Ifølge auksjonslisten er begge 1951-modeller, og da er det i så fall blant de siste årsmodellene av de lett gjenkjennelige, Fageol-bygde bussene med to motorer - hvorav én gikk på bensin og én på propan.

Dette er klassiske busser som vi kjenner igjen fra nesten alt av amerikanske filmer fra 50- og 60-tallet, og utpeker seg med de firedelte frontrutene, som av alle ting har en spiss fremover horisontalt. Dette er virkelig befordringshistorie, og hjernen begynner å tenke "campinginnredning" med det samme vi ser bildet.

"Kortreist" 1966 Oldsmobile Toronado

1966 Oldsmobile Toronado - med skilter som antyder at den sist var på veien i 1972! Photo courtesy of Auction Solutions Inc
1966 Oldsmobile Toronado - med skilter som antyder at den sist var på veien i 1972! Photo courtesy of Auction Solutions Inc

1966 Oldsmobile Toronado er som vi flere ganger har nevnt på Broom en meget spesiell sak, som både er milestone-sertifisert og høyt ansett som samlerbil som GMs første subframe-konstruksjon og en pionér når det gjelder forhjulsdrift.

Denne ser egentlig mest støvete ut etter lang tids lagring, og dersom skiltene med "tags" fra 1972 er de korrekte betyr det at bilen bare rakk å være på veien i 6-7 år før den ble hensatt!

Les også: Restaurerte bare halve Toronadoen sin

Soppspist 1949 Ford "woodie"

1949 Ford
1949 Ford

Gamle stasjonsvogner av "woodie"-typen er hardvaluta når de er i god stand, og av en populær modell. Denne todørs Forden fra 1949 er blant de siste representantene for slike biler med ekte treverk - selv om denne fremstår så godt som uten nettopp treverk. Her kan det virke som at sopp, barkebiller eller noe annet tilsvarende har forsynt seg godt mens bilen har stått i låven.

Likevel - resten ser lovende ut, og det bør være et godt objekt for den rette. En møbelsnekker, kanskje.

Del med Facebook-vennene dine!

Den siste, urestaurerte gammel-Corvetten?

1957 Corvette - kanskje en av de aller siste som ikke allerede er restaurert og utenfor rekkevidde for oss med vanlig økonomi? Photo courtesy of Auction Solutions Inc
1957 Corvette - kanskje en av de aller siste som ikke allerede er restaurert og utenfor rekkevidde for oss med vanlig økonomi? Photo courtesy of Auction Solutions Inc

For rundt 15 år siden takket vi nei til å kjøpe en kjørbar, men restaurerings-trengende 1957 Corvette for 100.000 kroner. Vi har sparket oss selv i baken siden. Slike biler finnes egentlig ikke å oppdrive som restaureringsobjekter, tilpasset folk med normal økonomi lenger. Her er et unntak.

Corvetten er åpenbart en 56-57, selv om den i lista oppgis som 1955-modell. Chassisnummeret bekrefter den som en 1957-modell, og selv om den mangler en god del deler finnes så godt som alt å få kjøpt reprodusert. Dette er "gull".

Les også: Her er ti ting du kanskje ikke vet om Corvette

1953 Packard Caribbean convertible

Når så du en 1953 Packard Caribbean convertible sist? Det kom inn minst én bil  til Norge med 30-årsregelen, og vi har sett én i en gammel, norsk svarthvitt-film. Denne kan bli din... Photo courtesy of Auction Solutions Inc
Når så du en 1953 Packard Caribbean convertible sist? Det kom inn minst én bil til Norge med 30-årsregelen, og vi har sett én i en gammel, norsk svarthvitt-film. Denne kan bli din... Photo courtesy of Auction Solutions Inc

Dette er en av de virkelige rosinene i pølsa. Bilen er en av de kun 750 produserte eksemplarene fra den marginale luksusmodellens premiere-år, og vil garantert trekke et svært interessert publikum med tunge lommebøker til auksjonen.

Denne er også en av de mange som har vært oppbevart innendørs, muligens helt siden skiltene som sitter på den gikk ut i 1965, og bør dermed være et meget godt utgangspunkt for restaurering, selv om kalesjen er bortimot ikke-eksisterende.

1939 Lincoln Zephyr V12 coupé

Ikke nok med åtte sylindere? Ok, her er en 1939 Lincoln Zephyr V12 coupé. Den møter du ikke mange maken til. Photo courtesy of Auction Solutions Inc
Ikke nok med åtte sylindere? Ok, her er en 1939 Lincoln Zephyr V12 coupé. Den møter du ikke mange maken til. Photo courtesy of Auction Solutions Inc

Har ikke noe av det andre fristet, foreslår vi denne sjeldne Lincoln Zephyren, som i auksjonslista er feilaktig oppført som en 1940-modell. Som fronten viser dreier det seg om en 1939-modell, som - igjen ifølge registreringsskiltet - trolig har stått rolig og ventet på restaurering i drøyt 50 år.

Del med Facebook-vennene dine!

Med både søkerlykt, tidsmessig radioantenne og skikkelig panserpryd levner den liten tvil om at det er en virkelig luksusbil vi har med å gjøre, og den sjeldne 3 window coupeen vil avgjort vekke stor interesse på auksjonen. Kanskje også fra kjøpere på denne siden av Atlanterhavet.

Les også: Blackwood var ikke Lincolns smarteste påfunn