Skoda (Foto: Privat)
Skoda (Foto: Privat)

Møller Bil lovet å ta Vegards reparasjon på garantien – så ombestemte de seg

Vegard: – Møller Bil har brukt sin størrelse og styrke gjennom hele prosessen.

Vegard Breiseth var på vei hjem fra jobb på St. Olavs hospital i Trondheim i romjulen 2010 da oljetrykkslampen varslet om at det ikke var oljetrykk i motoren.

Vegard tok kontakt med Viking som fraktet bilen hans, en Skoda Octavia Scout 2007-modell, til Møller Bil Leangen.

– De antok at det var oljetrykksføleren som hadde gått i stykker. Jeg ble informert muntlig om at oljetrykksføleren ble byttet, at bilen ble prøvekjørt samt at oljetrykket ble målt og funnet i orden, forteller Vegard Breiseth til TV 2 hjelper deg.

Les også: Alt om bil og båt i Testbasen

Samme problemet

Men to uker senere får Vegard det samme varselet. Denne gangen får han beskjed fra Møller Bil om at det ikke er oljetrykk på bilen. Han får også vite at det er en ulyd i motoren som virker alvorlig.

Møller Bil dreier etter hvert fokus over på et oljeskift utført to år tidligere av forrige eier. Selv om serviceheftet viser at riktig oljetype ble brukt, betviler likevel Møller Bil dette.

– Jeg informeres om at det problematisk at service ikke er tatt på et merkeverksted. Deretter blir tema om det ble det byttet oljefilter. Det får vi bekreftet muntlig over telefon, men det stoler ikke Møller Bil på og krever skriftlig dokumentasjon for at det stemmer, sier Vegard.

Se også: Vi testet bensinstasjoner - sjekk hvilken som er best

Lover kostnadsfri reparasjon

Etter mye om og men lover likevel daglig leder ved Møller Bil Leangen, Erling Wisth, å dekke reparasjonen..

– Jeg forsikres om at det går i orden, og at kostnad er deres ansvar. Møller Bil sier at det ikke skal være nødvendig med skriftlig bekreftelse fra de om at reparasjonen vil bli dekket da bilen er blitt kjøpt ny i Norge og at kjøpsloven regulerer dette, sier Vegard.

Les også: Sendte bilen på verksted - fikk tilbake vrak to år senere

Trekker garantien

Men fem dager etter at Møller Bil gav Vegard garantien, går de tilbake på den da de finner en del avleiringer i motor som sannsynligvis skyldes at det har blitt brukt feil olje.

Selv da Vegard fremlegger kvittering fra selger og skriftlig dokumentasjon fra ikke-merkeverkstedet om at bilen fikk skiftet riktig olje og filter, velger Møller Bil og se borti fra dette fordi det i serviceheftet er stemplet og signert den 23.10.08, mens kontoutskrift og kvittering er datert den 24.08.2011.

– Jeg reagerer på at da jeg gjør en innsats for å etterkomme deres krav og lykkes med det, velger Møller Bil å se bort ifra det de selv har etterspurt. Jeg reagerer også sterkt på deres plutselige endring av hva de velger å fokusere på, sier Vegard oppgitt.

Dette får André Fimreite, seniorrådgiver og advokat i NAF, til å reagere.

– De lover at de tar deg på garanti, men så skifter de mening. Her er det sannsynligheten overveiende for at det er brukt riktig olje og filter, men skrevet feil dato i serviceheftet. Eieren har gjort alt etter boken her, sier Fimreite.

Se også: Even kjøpte Corvette for 170.000 kr, bilen var et vrak

«Ny» dokumentasjon

Etter tre måneder tar Vegard kontakt med TV 2 hjelper deg. Det er først da vi kontakter Møller Bil det viser seg at de har dokumentasjon på at forrige eier kan ha kjørt med for lite olje.

– Møller Bil har brukt sin størrelse og styrke gjennom hele prosessen. Nå sitter jeg igjen med en bil med en kostnad for motor, turbo og oljepumpe. I tillegg kommer verkstedkostnader. Som jeg har skjønt det, er det snakk om cirka 100.000 kroner, sier Vegard

Også Fimreite synes at det er rart at Møller Bil først nå viser til den nye dokumentasjonen.

– Det har vært en rotete håndtering av Møller Bil i denne saken, sier han.

Les også: Feil forsikring kan gjøre deg til gjeldsslave

Får et bra tilbud

Møller Bil sier til TV 2 hjelper deg at bildedokumentasjonen fra bunnpannen i bilen gir klare indikasjoner på brent olje. Dette kommer av manglende vedlikehold, og skadene kan derfor ikke komme innenfor garantiordningen.

– Vi har stor sympati med kunden, som vi opplever har kjøpt en bil som tidligere eiere ikke har vedlikeholdt etter anbefalingene. Vi forstår at totalkostnadene blir store for ham som privatkunde, og siden han har vært så uheldig med kjøpet vil vi derfor tilby kunden en gunstig pris for utbedring av skade på motor, sier daglig leder i Møller Bil Trondheim, Roger Hansen, til TV 2 hjelper deg.

Vegard har fått et tilbud fra Møller Bil som han er fornøyd med, og bilen hans har nå blitt reparert.

– Jeg vil takke for hjelpen jeg har fått av TV 2 hjelper deg, som har spart meg for mye penger, avslutter Vegard fornøyd.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter