Viktor Johansen og Heikki Sammalahti mener begge at tunneler er et mareritt når de kjører store vogntog. I Maursundtunnelen teller hver eneste centimeter. (Foto: Ragnhild Enoksen, nordlys.no /ANB)
Viktor Johansen og Heikki Sammalahti mener begge at tunneler er et mareritt når de kjører store vogntog. I Maursundtunnelen teller hver eneste centimeter. (Foto: Ragnhild Enoksen, nordlys.no /ANB)

Må skrape bort en kilometer nylagt asfalt

"Noen" glemte å måle høyden i tunnelen - nå er den for lav.

Noen glemte å måle høyden da Kolo veidekke la ny asfalt gjennom Maursundtunnelen. Det nye dekket gjør lav takhøyde enda lavere, og asfalten må bort, skriver Nordlys.

– Lave og trange tunneler er et mareritt for oss som kjører vogntog, sier yrkesbrødrene Viktor Johansen og Heikki Sammalahti.

Førstnevnte har ferie og er på vei fra Skjervøy til Storfjord på motorsykkeltreff. Heikki Sammalahti er på jobb og har flere tonn med fersk oppdrettslaks som skal til vestkysten av Finland.

De to prater sammen mens de venter på ledebil som skal føre dem gjennom Maursundtunnelen der veibanen skulle få ny asfalt før sommerferien.

Lav høyde

Men asfaltarbeidet ble stoppet da litt over halvparten av den undersjøiske tunnelen på fv 866 hadde fått nytt dekke.

Slik vil det være mens elektrikere gjør noen småjobber, sommerferien går og veivesenet og entreprenøren forsøker å bli enige om hvem som har ansvaret for at ny såvel som gammel asfalt må freses bort.

– Entreprenør og byggherre er ikke enige om arbeidet i henhold til kontrakten. Høyden fra veibanen til tunneltaket blir ikke korrekt fordi entreprenøren ikke har frest bort nok av den gamle asfalten før han la på ny, sier fungerende seksjonssjef i Statens vegvesen, Tony Gjerdrum, til Nordlys.

Han mener rett og slett at takhøyden i tunnelen blir for lav, og sier at entreprenøren må bære hele ansvaret for tabben.

Kolo veidekke vil på sin side ikke kommentere saken. Takhøyden i tunnelene har mye å si for de som kjører store vogntog.

Skraper hjørnene

– Jeg må kjøre forsiktig gjennom Maursundtunnelen så ikke høyre hjørne på vogntoget skraper i tunneltaket. I tillegg er denne tunnelen tung å komme gjennom fordi den er så bratt, sier Sammalahti.

Viktor Johansen synes det er ille at en trang og bratt tunnel blir enda trangere. Han legger til at dette ikke er den eneste lave tunnelen på norske veier.

– Jeg kjører for et firma i Lofoten, og i Nordland er flere tunneler så lave at jeg må over gulstripa for å unngå å skrape bil mot tunneltak.

Om noen må gjøre det samme i nedoverbakke i Maursundtunnelen, kan det bli veldig farlig, så bratt som det er her, sier han.

Del med Facebook-vennene dine

Du kan lese mer om bil og trafikk på nordlys.no - her:

Superbil i en tunnel - det høres slik ut!