ny1-ahus-kritikk-F - Helsedepartementet krever opprydding fra Ahus

Helse- og omsorgsdepartementet mener den lange ventetiden i pasienthenvendelser ved Akershus universitetssykehus er uakseptabel og ber sykehuset rydde opp umiddelbart.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag meldte TV 2 at Ahus bruker over et halvt år på å svare på henvendelser fra pasientombudet. Lørdag kontaktet Helse- og omsorgsdepartementet Ahus-ledelsen og ba dem endre rutinene.

– Det er helt uakseptabelt at de bruker så lang tid på å svare pasientombudet. Vi har tatt kontakt med Ahus for å forsikre oss om de nå vil endre rutinene og praksisen, sier politisk rådgiver Tord Dale i Helse- og omsorgsdepartementet til kanalen.

Mange av klagene gjelder alvorlige feiloperasjoner.

– I flere av disse tilfellene er det alvorlige saker, også dødsfall. Og vi har ikke fått svar, sier pasient- og brukerombud Knut Fredrik Thorne i Akershus.

Departementet har nå bedt Ahus om å møte pasientombudet.

– Ahus har forsikret oss om at de tar et snarlig møte med pasientombudet for å klare opp i samarbeidet, sier Dale.

Ledelsen ved Akershus universitetssykehus beklaget fredag på det sterkeste at ventetiden på svar har vært lang. (©NTB)