helse (Foto: TV 2)
helse (Foto: TV 2)

Helsedepartementet krever oppryddning

Ahus må møte pasientombudet for å få fortgang i klagebehandlingen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helse og omsorgsdepartementet ber Ahus rydde opp umiddelbart, etter at TV 2 fredag fortalte at de bruker over et halvt år på å svare på henvendelser fra pasientombudet. Departementet ber sykehuset endre rutinene.

Ber om forklaring

Pasientombudets klagebunke vokser.

LES OGSÅ: Ahus risikerer dagbøter for manglende svar

Lørdag kontaktet helse og omsorgsdepartementet Ahus-ledelsen og ba om en forklaring.

– Det er helt uaskseptabelt at de bruker så lang tid på å svare pasientombudet. Vi har tatt kontakt med Ahus for å forsikre oss om de nå vil endre rutinene og praksisen, sier politisk rådgiver i Helse- og omsorgsdepartementet, Tord Dale til TV 2 Nyhetene.

Mange av klagene gjelder dødsfall eller alvorlige feiloperasjoner.

– I flere av disse tilfellene er det alvorlige saker, også dødsfall. Og vi har ikke fått svar, sier Pasient- og brukerombud i Akershus, Knut Fredrik Thorne.

LES OGSÅ: Ahus har brutt loven 16.000 ganger hittil i år

Usikkerhet for pasientene

Høyre mener dette skaper usikkerhet for pasientene.

– Hvis klagene ikke blir besvart, kan det tyde på at sykehuset ikke tar klagene på alvor, Jeg er bekymret for at dette gjør at færre ansatte faktisk rapporterer inn feilbehandlinger, og dermed får vi et sykehus som ikke har oversikten over de feil som er begått, sier stortingsrepresentant for Høyre, Arve Kambe til TV 2.

Departementet har nå bedt Ahus om å ta et snarlig møte med pasientombudet.

– Vi har forsikret oss om at Ahus rydder opp i dette, og at de nå har klare rutiner og at brev fra pasientombudet blir svart på. Ahus har også forsikret oss om at de tar et snarlig møte med pasientombudet for å klare opp i samarbeidet. Vi har bedt dem ta et møte med pasientombudet, sier Dale.