Trening i ferien (Foto: Eivind A. Pettersen/)
Trening i ferien (Foto: Eivind A. Pettersen/)

Prioriterer barna foran trening i ferien

7 av 10 foreldre med små barn velger familien foran trening. Men det går faktisk an å gjøre begge deler.

– Man har alltid et ønske om å trene mer enn man gjør, men jeg prøver å kombinere trening og lek med ungen, sier Harald Engesæth (37).

En fersk undersøkelse viser at over halvparten av oss gjerne skulle trent mer i ferien. Særlig gjelder dette unge barnefamilier.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Trondhansensportsbransjen
Trondhansensportsbransjen

Sportsbransjen har i samarbeid med You Gov gjennomført den omfattende undersøkelsen om folks vaner og holdninger knyttet til trening i sommerferien. 1005 nordmenn over hele landet er spurt.

– Ikke gå rundt med dårlig samvittighet for treningen du ikke får gjort i ferien. Gjør heller andre typer aktiviteter, sier Trond Hansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS.

Nederst i saken kan du lese Hansens beste ferieråd som forebygger inaktivitet.

70 prosent av voksne med hjemmeboende barn i alder 0-6 år sier de prioriterer tid med barn/familie foran trening. Dette er en statistisk klar overvekt i forhold til andre demografiske grupper. På landsbasis er snittet 47 prosent.

LES OGSÅ: Tre gode sommertips fra Sportsbransjen

Trening i ferien (Foto: Eivind A. Pettersen/)
Trening i ferien (Foto: Eivind A. Pettersen/)

Felles aktiviteter
– Så lenge vi har felles interesser og været er bra er det enkelt å finne på ting sammen. Jesper synes fotball er gøy nå, men om han seinere velger å samle på frimerker i stedet skal han få lov til det, smiler pappa Harald Engesæth.

TV 2 Sporty treffer ham og sønnen Jesper (2 1/2) på kunstgressbanen på Nordnes, bare et steinkast unna der de bor. Jesper kledelig antrukket i Barcelona-overtrekksdrakt og Puma-joggesko med borrelås.

Nylig har de vært på ferie i Tyskland, der de bodde like ved en fotballbane. Så aktivitet har det blitt. Harald anslår at han ellers i året trener 3-4 timer ukentlig.
– Jeg spiller innefotball med kamerater og jogger litt.

Å få tid til egentrening blir ikke enklere når bergenseren og konen snart får barn nummer to.

LES OGSÅ: Sniker inn trening i en hektisk hverdag

– Du trenger ikke bli kjempesliten selv om du er i aktivitet i ferien. Vær ute, ta med barna og få dem til å kjenne at sport er gøy. Selv er jeg nå på vei til hytta med krokketspill, badmintonnett og to nye badmintonracketer i bilen, sier Trond Hansen til TV 2 Sporty.

Ferie, fri og familie stikker kjepper i hjulene for folks treningsvaner. Undersøkelsen viser at nordmenn trener mindre i ferien enn i hverdagen, og cirka én million mennesker (51 prosent av de spurte) sier de får dårlig samvittighet fordi de trener for lite i sommerpausen. Kjønnsfordelingen er tilnærmet 50/50.

De aktive trener mindre
7 prosent svarer at de vanligvis trenger fire eller flere ganger ukentlig i løpet av året, 18 prosent trener 3-4 ganger pr. uke, 29 prosent trener 1-2 ganger i uka og 14 prosent 1-3 ganger i måneden.

EFFEKTIVT: Trening med høyere intensitet vil føre til et høyere totalt kaloriforbruk i treningsøkten.  (Foto: Eivind A. Pettersen)
EFFEKTIVT: Trening med høyere intensitet vil føre til et høyere totalt kaloriforbruk i treningsøkten. (Foto: Eivind A. Pettersen)

I ferien synker antall treningstimer: Trener mer enn fire ganger pr. uke (6 prosent), 3-4 ganger i uka (16).

Derimot er det en liten økning for dem som trener sjeldnere: 1-2 ganger i uka (31 prosent) og 1-3 ganger i måneden (15).

Dårlig samvittighet
Ett av spørsmålene i You Govs meningsmåling lyder følgende: «Basert på fjorårets sommerferie, i hvilken grad oppfylte du dine egne forventninger om trening i ferien»? Her svarer 7 prosent at de trente mer enn forventet, 52 prosent trente like mye, mens 37 prosent trente mindre enn forventet. 25 prosent svarer at de får dårlig samvittighet fordi de ikke får trent nok i sommerferien.

Fem gode ferieråd
Her er Trond Hansens råd for hvordan du kan kombinere familieferie og trening i ferien:

1. Svøm – ikke bad
– Prøv å ikke bare bade, stupe, vasse. Ta en skikkelig svømmetur hver dag, og bli ordentlig sliten. Om så bare et timinutters drag.

syden (Foto: Colourbox.com)
syden (Foto: Colourbox.com)

2. Jogg om morgenen
– Mange steder er det for varmt til å trene på dagtid. Legg derfor feriejoggeturen til morgenen. Da smaker også frokosten bedre, og du har fått en flott start på dagen. Dusje må du jo uansett.

LES OGSÅ: – Ikke tenk, løp!

3. La bilen stå
– Bruk heller sykkelen i ferien og sykle til butikken. Barna får da et annet forhold til distanse, og dere opplever ting sammen underveis.

4. Bruk naturen som treningssenter
– De mest motiverte kan ta hang-ups i trærne eller bruke steiner som manualer. Alternativet er å ta turen til fjells og følge Turistforeningens løyper, en utmerket rekreasjon.

5. Bruk baller
– Ta med deg en ball overalt hvor du går. Baller av alle slag får hele familien til å røre på seg.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!