...og slik ser det ut bak rattet i en ny Toyota HiAce. (Foto: Benny Christensen)
...og slik ser det ut bak rattet i en ny Toyota HiAce. (Foto: Benny Christensen)

Den perfekte feriebilen - eller?

Debatten går høyt på Broom-forumet. Hva mener du?

Broom-forumet har ikke tatt sommerferie. Tvert imot: Det er stor aktivitet inne i Brooms "diskusjonsrom" og det synes vi selvfølgelig et helt topp.

Målet vårt er at dette skal bli møtestedet for de mange tusen som er innom på broom.no hver dag. Enten man trenger hjelp, gode råd - eller bare vil diskutere og si sin mening.

En av dem som nylig har bedt om litt assistanse kaller seg DJ: Han funderer på å legge ut på langtur med sin Toyota Hi Ace, med campingvogn på slep. Her kan du lese debatten så langt:

DJ:

Kjøpte en brukt Hi Ace for et år siden. 2000-mod, nå gått nesten 200.000 km. 2 t. hengervekt. Spørsmålet mitt er, kan jeg trygt legge ut på langtur med campingvogn på denne bilen uten å skulle få nevneverdige problemer? Vil girkassen og clutchen holde? Eller er det en bil som best bør kjøres uten henger?

Billivet

Hvilken motor og girkasse står i bilen? Virker den tight og fin? Noe som uroer meg er at du faktisk undrer på om den holder, det er som regel et dårlig tegn...

joakim

Tja. Har du stor lommebok, små krav til komfort, god tid osv. så greier du det sikkert. Hi-Acene er store, ukomfortable biler med alt for små motorer. Forbruket vil garantert havne på 1,5 liter i snitt. Hi-acen er ingen langtransportbil. Kjører mye Hi-Ace på jobben. Blir sliten av å kjøre fem meter. Bråker, skrangler, ruster og mye mer. De slår noe helt vilt ned mot veien. særlig 4x4. Finnes ikke fjæring. Men er en gammel trebenk komfortabelt nok, så går det sikkert greit. Bytt ut bilen før rusta tar den og kjøp noe som går an å kjøre med.

Lerke

Om et par uker drar jeg avgårde på campingvognferie med min Hiace 99, kjørt i overkant av 230.000. Det har jeg gjort i 7 år nå og aldri hatt problemer. Hvis din Hiace er i normalt god stand og fått de servicene den skal ha, kan du ikke jeg peke på noe som jeg tror vil skape problemer for deg. Den har vel hatt hovedservice på ca 180.000, og da ble vel olje i girkasse og differensial byttet. Bremsevæska og kjøleveska skal vel byttes hvert andre år. Motoroljen har du vel byttet et par ganger etter hovedservice, men ingen dum ide å skifte olje+filter før langtur med campingvogn. Mitt poeng er altså at selv en Hiace trenger stell, men har den fått det, går dette helt fint. Hiace er godt egnet for kjøring med henger fordi den er tung, har lang akselavstand og lavt gearet førstegear. God tur!

LES OGSÅ: Dette er et kjempesmart SUV-kjøp til 250.000 kroner

Hilmar

Jeg vil nå heller si at Hiace er en bil som egner seg ypperlig til langtransport... Kjører 50-60 mil hver dag med min.. Har jeg gjort de siste 8 åra. De første 2 mila er slitsomt for rygg og slikt men så faller man fort til rette og føler bilen riktig. Har en `97 4wd km 760.000 og en `02 4wd 658.000 begge fungerer utmerket både med og uten tung last, så vil si en langtur er rimelig trygt.. de går på 0.75-0.9 på blandet kjøring. Men sier meg enig i at korte turer i Hiace ikke er no særlig.. Kjører helst en annen bil om jeg har fri og skal til butikken ja

Bjørnar

Dette hadde jeg ikke vært nervøs for i hele tatt! Min far kjøpte en brukt 1991 mod. HiAce i 2005, og det er en veldig driftssikker bil. Har blitt brukt mye til å dra hengere og hatt ofte mange tunge last. Eneste han gjør med den er å skifte olje og registerreim.

joakim

Har kjørt mye forskjellig opp igjennom tidene. VW Golf 5, VW Golf Pluss, Audi A6, VW Caravelle, Volvo 242, Volvo 744, Renault Laguna, Opel Vivaro, Opel Astra, Landrover Freelander, Toyota Yaris, Toyota Hi-lux, Toyota Hi-Ace (med og uten 4x4 og innkoblingsbar 4x4) Toyota RAV 4, Ford Sierra 4x4, Ford Escort, Ford Focus MK2, Mitsubishi Colt, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Spacewagon og Peugeot 306. Så jeg har kjørt mye forskjellig. Helt klare favoritter her. Når det gjelder komfort, kjøreglede/egenskaper, fremkommelighet, drivstoff utgifter o.l så kommer Toyotaene nederst på lista. De som har gamle japanere(før 2000), må være de med minst krav til støydemping, komfort, rust, drivstoffforbruk, hk, plass osv. Har nå en 07 Focus TDCi Ghia stv. Hadde en 98 306 Bensin før. Og disponerte en Sierra med V6 og 4x4 før det igjen. Det er vel de 3 beste bilene jeg har kjørt også.

Volvomannen

Viss bilen din ikkje er i spesielt dårleg stand er det ingen problem. Det er greit at det går litt tregt og bråkar i oppoverbakkane, men viss du har olje og disel på han so går han. Eg ville ikkje vore redd for å reisa på ferietur med ein Hiace. Dei går og går, og når du blir vant med dei so er dei faktisk ganske god å kjøra viss du kjører sånn som ein Hiace skal kjørast og ikkje trur det er ein sportsbil, for det er ikkj hiace.

LES OGSÅ: Falt pladask på skiferie i Østerrike...

Rune

Familien min kjøpte en Hiace i 1983, den kjørte vi nedover Europa med hver sommer. Først til Sverige, Danmark, Finland... men etterhvert som desse turene gikk smertefritt kjørte vi lengre og lengre.. Tyskland, Sveits, Lichtenstein... hva pokker... vi kjørte like greit over Alpene til Italia.

Dette var en 66hk 2.2 diesel.(kom senere med 85hk 2.5L) Den kan sammenliknes med å kjøre gammal boble-buss i ytelsene. Bare glem å hold 80 i de bratteste bakkene. I utlandet ville jeg ikke anbefalt noe mer enn 110 på motorvei, (selv om nåla har passert 125 i sjeldne tilfeller). Slike biler må kjøres for det de er, en kassebil. Tenk deg at du er på entusiastferie med en veteranbil... nyt naturen, slipp forbi biler som ligger i bakspeilet, og bare cruise avgårde.

På langtur er faktisk sittestillingen svært god for min kropp, du sitter høyt og har god oversikt. Lydnivået er høyt i forhold til vanlige personbiler og det er null luksus ( det er tross alt en bil bygget for rørleggere, håndverkere, etc.) Men den får deg fra A til B, og i Norge er det 80 eller 90 grense, så sånn sett kommer den like fort frem som alle andre. Jeg satt forresten på med en kompis som har 1997mod Hiace diesel. den bråkte mer (motorstøy) enn både 1983 og 2007 modellen vår... men det er bare en obsevasjon jeg gjorde.

Blandet forbruk på vår bil var faktisk så lavt som 0,75l pr.mil i gjennomsnitt reknet over et helt år blandet kjøring. (men økonomisk kjøring da, ikke noe tullingkjøring)

Vi hadde denne i 25 år, så å si uten problemer. Men olje og filter ble skiftet når den skulle og den ble generellt godt stellt med.

Nå solgte vi den i fjor til en grønnsakshandler eller noe i Oslo, og rekner med den gjør en god jobb der.

Poenget mitt er at om jeg skulle kjørt verden rundt med bil, tror jeg at en Hiace er noe av det mest pålitelige man kunne valgt. Det er ikke uten grunn at du ser Hiace, Land cruiser og Corolla i hopetall hver gang du ser nyhetene fra midt-østen ( særlig Iran, Irak, Afghanistan) og i afrikanske land. I perioden 1990 til 2000 var Toyota inne i en gullalder der de lå på topp av alle pålitlighets/ driftssikkerhets -tester. Bilene har enkel teknologi, godt utbyggd verksted/forhandlernett i hele verden og deler er enkle å få tak i. Motorene i Hiace er evighetsmaskiner.

Vi har også kjøpt ny Hiace 2007 mod nå... som har gått hele Norge på langs på ferie, pluss en mengde andre turer. 117hk turbodiesel er nesten doble motoren som den gamle traveren og 80 i bakkene er ingen problem lengre. Vi har stor tillit til at denne skal gi god driftssikkerhet fremover, men om den klarer 25 år slik som forrige tviler vi på... jo mer teknikk jo mer som kan feile.

Lykke til på ferietur, om verktøyet er vedlikeholdt godt tror jeg det skulle holde fint. Jeg kjenner en som drar hestehenger med en Hiace fra den perioden, han kjøpte ikke den dieselen som har over 100hk men en som er 79hk eller noe, og dette er noe han angret på i forhold til motorstyrke og tung henger. Men 100hk burde klare biffen

Del med Facebook-vennene dine

DJ

Takker for alle svar, da blir det tur med gutta i Hi Ace'en og campingvogn tidlig i august

Det skal sies at Hi Ace'en er vår bil nr.2 og jeg bruker den som hobbybil. Og til det formålet synes jeg bilen er helt super. Har jo hatt bilen et år og føler meg ganske trygg på den. Ikke vært noe problem, har nylig hatt vanlig oljeskift og reg.reim er byttet for få år siden. Bilen er en 2,4 diesel varebil med 4x4 og manuelt gir.

Joakim: Ser du sammenlignet Hi Ace med masse små personbiler, for meg blir det helt feil sammenligning. Jeg velger ikke Hi Ace for komforten sin del, man kjøper Hi Ace for at man trenger god plass bak, rundt 5m3 i min. Det at komforten ikke kan sammenlignes med vår nye stasjonsvogn gjør ingenting. Bilen er som sagt en hobbybil og den er perfekt til mitt bruk. Støyer godt når jeg passerer 70km/t og med vogn går det ikke i racerfart heller. Men hva gjør det så lenge bilen er perfekt til mitt hobbybruk

Ekstremt lite rust har den også, så da har jeg vel vært heldig med den biten også.

Synes det forøvrig er flott at du er fornøyd med alle Ford'ene du har hatt. Ingenting er artigere enn å være fornøyd bileier. (Selv om jeg personlig ikke kommer til å kjøpe Ford).

Igjen takk til alle sammen for flotte tilbakemeldinger på godt og vondt

joakim

Kaller du Caravelle/Transporter og Vivaro for vanlig små biler? De er begge større en Hi-Acen. Kjørefølelsen og komforten er jo mere lik en vanlig person bil da. Også støynivået er lavere. Hi-acen er nok en grei bil for de som ikke bryr seg om komfort o.l. Men jeg vil sitte godt når jeg kjører. Det er nesten umulig i en Hi-ace. Har vertfall enda ikke funnet en stilling som ikke gjør med sliten.

Hilmar

Joda det er mulig Joakim Men er vel omtrent kun èn innstilling som passer... Så i min er alle hendler på førersetet tapet godt fast!! Kjedelig å gå rundt å haaaaate stakkars mekanikere som har flytta på setet ved service Og jeg har 30.000 service 3-4 ganger i året, så jeg hadde ødelagt ryggen om de skulle flytte på det setet hver gang, for uten komfortveggen er den perfekte stillinga omtrent umulig å finne igjen ;p

Loffen

Jepp..særnorske avgifter skaper trøbbel på flere måter!!!

hikkas

Jeg fikk ny Hiace på jobben for ca. 2 mnd. siden. Den er riktig så fin med lakkerte fangere, dørhåndtak og krom i grill og bak.

Den har også komfortvegg, slik at jeg kan ta setet mye lenger bak enn jeg faktisk trenger. Den har også fått "armlener" i dørene, dvs. at knappene til vindusheisene ligger nede på armstøtten. (som i en vanlig personbil).

I tillegg var det en flott spiller i bilen, med aux-inngang og usb slik at jeg kan ha musikken på minnepinnen. Støyen er det heller ingenting å si på synes jeg. (dette er en 4x4 kort versjon).

Jeg har i tillegg litt erfaring ang. Hiacene ettersom jeg "vokste opp" i en 1989 modell Hiclass. Det var en jubileumsutgave av 80-talls Hiacen, med gule kjørelys i fronten. Det var en flott bil i forhold til de andre Hiacene på den tiden ettersom den var ustyrt med servostyring, sentrallås, varmeapparat i baksetet, mørkeblått interiør med teppe matchende teppe på alle gulv og ordentlig taktrekk i taket. 5 gir (rattgir) og setevarme i begge fremsetene. Samme som denne, bare denne har speil montert i fronten: Toyota Hiclass 1989

Det var en flott bil som var i vår familie frem til 2005. Da hadde den 280.000 på telleren uten noen problemer. Da ble den solgt til Afrika, full av rust, men ikke på rammen...

En æra er i ferd med og forsvinne, på godt og vondt

Snart forsvinner HiAce fra markedet - les mer her:

Vaneier

En amerikanske Van er bedre enn Hiacer, Vitoer og Caraveller på det meste. Spesielt støy og komfort. Dessuten tåler de mer og har utstyr som Cruisekontroll og AC standard.

Dette er viktig når en skal kjøre langt. Jeg har kjørt begge deler. Mye Hiace, men etter at jeg prøvde først en Chevrolet Astro, siden en stor Van, var jeg solgt. Dette er noe HELT annet enn europeiske og japanske vaner.

DJ

Takker for flere svar. Føler at jeg har fått svar på mine spørsmål. Jeg er veldig fornøyd med min Toyota til mitt hobbybruk og som en bil nr.2.

Takker spesielt dem som har svart på mine spørsmål og ikke begynt å kritisere andre sider av bilen som jeg ikke hadde spørsmål om.

Nå kan du si DIN mening. Klikk her for å komme til HiAce-tråden i forumet:

Del med Facebook-vennene dine

Den norske importøren vil selge så mange de klarer i år - men så er det slutt for Toyota Hiace. Foto: Benny Christensen
Den norske importøren vil selge så mange de klarer i år - men så er det slutt for Toyota Hiace. Foto: Benny Christensen

Nysgjerrig på bilen? Her kan du lese testen på HiAce: