Nyheten om nedleggelsen kom som et sjokk på de ansatte, som deretter samlet seg utenfor avisens lokaler (innfelt t.v.). Noen omfavnet hverandre, andre gråt åpenlyst, mens mange gikk rett på puben. (Foto: SCANPIX (MONTASJE))
Nyheten om nedleggelsen kom som et sjokk på de ansatte, som deretter samlet seg utenfor avisens lokaler (innfelt t.v.). Noen omfavnet hverandre, andre gråt åpenlyst, mens mange gikk rett på puben. (Foto: SCANPIX (MONTASJE))

«Farvel, grusomme 'World'»

Slik reagerer konkurrentene på News of the Worlds brå død.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

168 års pressehistorie er over søndag, når skandaletabloiden News of the World går i trykken for aller siste gang. Etter at det ble kjent at telefonhackingen kan ha omfattet over 4000 personer, føler eierne av News International, mediemogulen Rupert Murdoch og sønnen James, at de ikke hadde noe valg. 200 journalister blir dermed arbeidsløse, og verdens største søndagsavis forsvinner fra avisstativene.

Mange kommentatorer reagerte med vantro på nyheten, og mener dette egentlig bare er for å beskytte toppsjefen i News International britiske arm, Rebekah Brooks. Hun satt selv som sjefredaktør i News of The World da hackingen startet. I tillegg kan konsernet trolig spare penger ved å gjøre søsteravisen The Sun til sjudagersavis.

LES OGSÅ: Norsk presse rystes av News of the World-skandalen

Slik reagerer konkurrentene i britisk presse på sine forsider dagen derpå:

The Daily Telegraph

dtel (Foto: Faksimile)
dtel (Foto: Faksimile)

Telegraph, den største av de såkalte seriøse avisene i England, slår til med en tittel med dobbeltbunn: Den kan leses både som et farvel til den grusomme konkurrenten, og som en oppsummering av det News of the Worlds ansatte nok føler omkring den brutale avskjeden.

Daily Mail

mail (Foto: Faksimile)
mail (Foto: Faksimile)

«Avisen som døde av skam», konstaterer Daily Mail, og spekulerer om det hele egentlig er et grep for å redde skinnet til News International-sjef Rebekah Brooks – og sikre at et planlagt oppkjøp av TV-giganten British Sky Broadcasting ikke går i vasken.

The Sun

sun (Foto: Faksimile)
sun (Foto: Faksimile)

Slik er NOTWs søsteravis The Suns avskjed. Alt tyder nå på at denne avisen får søndagsutgave. Selv om NOTW har vært et overskuddsforetak, vil konsernet trolig kunne spare store penger på å ha én stor tabloidavis, i stedet for å dele uken mellom de to titlene.

The Times

times (Foto: Faksimile)
times (Foto: Faksimile)

The Times er også eid av News International. «Hacket til døde», lyder overskriften. I en lederartikkel overrasker den seriøse avisen med å hevde at «populærjournalistikk er avgjørende for et fritt samfunn».

The Independent

indy (Foto: Faksimile)
indy (Foto: Faksimile)

Liberale «The Independent» slår også fast at nedleggelsen er gjort for å redde skinnet til Rebekah Brooks, som selv var sjefredaktør i News of the World da telefonhackingen startet.

The Guardian

guardian (Foto: Faksimile)
guardian (Foto: Faksimile)

The Guardian har stått i første rekke for avsløringene av telefonhackingen. Dagen etter at nedleggelsen ble kjent, oppsummerer kommentatoren Roy Greenslade at tabloidavisens ansatte ble de siste ofrene for en lang rekke ugjerninger som ledelsen i selskapet ikke klarte å takle på en fornuftig måte.

Financial Times

ft (Foto: Faksimile)
ft (Foto: Faksimile)

Daily Mirror

mirror (Foto: Faksimile)
mirror (Foto: Faksimile)

«Hacket til døde» er også tittelen til Daily Mirror, som mener nedleggelsen er et desperat forsøk på å få bruket rundt telefonhackingen til å stilne.