Rudskogen: Her kan du kjøre i 250 km/t - helt lovlig!

Se det flunkende nye anlegget som nå er klart for Gatebil-samling.

Hovedbilde
Hovedbilde

Rudskogen Motorsenter i Rakkestad åpnet i 1990 og har vært Norges hovedanlegg for motorsport siden 2006.

I fjor høst startet imidlertid en omfattende utbygging for blant annet å gjøre hovedbanen bedre og lengre. Investeringen på 50 millioner kroner var nødvendig både for å få et mer moderne og sikrere anlegg, og for å kunne arrangere internasjonale løp.

Fra å være 1,9 kilometer, har den nå strukket seg til 3,2 kilometer.

Rudskogen NY
Rudskogen NY

LES OGSÅ: Her er bildene fra Gatebil på Rudskogen i 2009

– Absolutt alt er bygget om. Langsvingen er der fortsatt, men også den har blitt renovert og laget bredere. Hovedløypa er nå raskere og mer kupert. Vi har fått en langside som stuper litt mot slutten, og går inn i en høyresving. Her vil de raskeste komme opp i rundt 250 km/t, forteller Harald Huysman til broom.no.

Raskere baner enn det finner du ikke i Norden.

Det har allerede vært avviklet Racing NM – og vinner André Falkenhaug gir banen tommelen opp.

– Nå har vi endelig en bane med internasjonal standard, som også setter sjåførene litt på prøve, sier han.

Den første banerekorden ble for øvrig satt av tidligere racingfører Sten Erik Nilsen – med 1.39.236.

Broom-testet

I helgen er det ventet storinnrykk, i forbindelse med at det avvikles Gatebiltreff på motorsenteret.

Broom har imidlertid fått prøve seg allerede. Vår egen Helen Thorgersen er nemlig blant dem som bruker banen flittig. Denne uken var hun på plass i sin Porsche GT3 og fikk testet nyheten i forbindelse med et arrangement av Autostrada.

– Dette var noe helt annet enn den gamle banen. Jeg hadde lært meg samtlige svinger og helninger utenatt. Men du må kjøre mye før du kan alle kriker og kroker av den nye banen. Dessuten er det mer kupert terreng her, så en får høydeforskjell også. Det gjør det mer utfordrende, mener Thorgersen.

Baneprofil
Baneprofil

– Dette var rett og slett kjempemoro. Det er en spennende bane, og vi var oppe i 197 km/t på langstrekka. Dessuten er banen sikrere, ettersom det er mye bredere enn det var før. Så her kan en oppleve mange fine arrangementer.

Pit stop med garasjer

SE VIDEO: Ferrari-råner holder på å kjøre ned to barn

Både Helen Thorgersen og Tommy Rustad liker å kjøre på Rudskogen. Så langt er det bare Helen som har rukket å få gleden, men vi tipper Tommy klør etter å få prøve han også!
Både Helen Thorgersen og Tommy Rustad liker å kjøre på Rudskogen. Så langt er det bare Helen som har rukket å få gleden, men vi tipper Tommy klør etter å få prøve han også!

Foreløpig er ikke banen godkjent for internasjonale race, men det ligger i planene å få tatt de siste grepene neste år.

– Det står igjen litt småtteri rundt banen, men det har vi en plan for, forteller Huysman.

– Hvilke typen internasjonale arrangement ser dere for dere å lokke til Rudskogen når alt er på plass?

– Det har vi ikke rukket å tenke på enda. Det finnes mange muligheter, så vi får se.

Utover finpuss på det som er gjort, planlegges det garasjer i pitstop-en.

I tillegg til hovedbanen er det en go cart-bane på 1,2 kilometer, så er landets lengste og internasjonalt godkjent.

Del med dine venner på Facebook

LES OGSÅ: Gammel Porsche-nyhet god som ny?