Ferietur med velbrukt elbil? Tja, hvorfor ikke, hvis du har fleksibelt tidsskjema, lang skjøteledning og et vinnende vesen? Foto: Netcarshow.com
Ferietur med velbrukt elbil? Tja, hvorfor ikke, hvis du har fleksibelt tidsskjema, lang skjøteledning og et vinnende vesen? Foto: Netcarshow.com

Tre for deg som er avhengig av spenning på ferieturen

God tid og kontaktskapende evner? Dra på bilferie med velbrukt el-bil!

Blant de mest bensinavhengige regnes elbiler nærmest som en vits. Mange er de aviser og bilblader som med vilje har strandet langs landeveien med en elbil for så å se hvordan de kan komme seg videre, og gjort et poeng ut av kjedelig ladetid og den begrensede tilgangen på "offentlige" kontakter.

Samtidig har elbilene sitt lille, men hengivne publikum. Folk som ikke ville nøle et sekund på å reise på ferietur med den lille elbilen.

Hvis du er av det el-frelste slaget, og klar for en utfordring, finnes det artige feriebiler å finne på nettet. Vi har sett bevisst etter biler med mest mulig kilometer på telleverket, som kan gi deg en ubetinget spennende ferietur - med høyst varierende spenning.

Her er det bare å pakke den lengste skjøteledningen du kan finne øverst i bagasjerommet, trene på å smile pent og å legge ut på tur...

Del med Facebook-vennene dine!

1991 Volkswagen CitySTROMer

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Disse bilene husker vi at vi hørte om den gang de var nye, men siden har det vært stille. Og det er første gang vi ser en i Norge. I hvertfall tror vi det, det er jo ikke mye som avslører at vi ikke ser på en helt vanlig Golf II.

Se annonsen her:

Bilen er da også importert til Norge fra Sverige, og har tilbakelagt i underkant av 100.000 kilometer på 20 år. Spenningen for deg som eier blir ikke mindre av at motorstyringen er ombygget for å fungere bedre enn det originale oppsettet, og at den er høyteknologisk nok til at den både kan programmeres og monitoreres via en medfølgende, gammel laptop (!).

Likevel, 65 kilometer skal den gjøre på en lading, og innpakket i en normal Golf II får du i hvertfall en elbil som er noenlunde god å kjøre. Til 30.000 kroner er det mye god miljøsamvittighet for pengene, og de mest teknisk begavede vil både sette seg inn i og sette pris på det som er gjort for å optimalisere bilen. Kanskje kan du gjøre den enda bedre?

Les også: Frisk elbil på gang fra Saab - hvis de overlever...

2001 Citroën Saxo Electrique

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Om det aldri tok helt av med den tidligere nevnte Golfen, så er dette selve standarden når det gjelder elektriske biler - i hvertfall nedover i Europa. Men noen elektron-drevne Citroën Saxo og Peugeot 106 har gjennom årenes løp også kommet hit til norge.

Se annonsen her:

Med 120.000 kilometer er dette den mest kjørte elbilen som ligger til salgs på nettet når dette skrives, og motbeviser langt på vei tesen om at elbiler først og fremst står rolig i oppkjørselen og genererer god samvittighet. Til 100.000 kroner er den likevel langtfra den billigste, men så skal det være oppdaterte batterier og flunkende ny motor under panseret.

Eller hvor nå motoren sitter på en slik sak.

Dette er bilen for deg som liker å være i forkant av utviklingen, men som likevel synes det er greit å kunne hente råd og erfaringer fra noen andre. Flest av dem finner du dog i bilens hjemland, og med 80-90 kilometers aksjonsradius vil du nok bruke mesteparten av ferien - samt et sett med strømadaptere - på å komme dit.

Les også: Nissan Leaf visner hen før tiden

2001 Think City

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Også den "norske" elbilen Think City finnes det en del av på markedet. Uten baksete og uten noen sammenlignbar, fossildrevet standardbil å bygge på ble den likevel solgt i respektabelt antall i løpet av de årene produksjonen foregikk i Aurskog, og med karosseri i ettergivende plast som liksom oppfordrer til å småbulke er det noe herlig, jantelovsk over den.

Se annonsen her:

Dette eksemplaret, som med 63.000 kilometer er den brukt-Thinken som har den høyeste kjørelengden for øyeblikket, er dessuten levert med prikkete "granitt-struktur" i plasten. Dermed blir det meningsløst å si at bilen til tross for alderen er "like pen", men det bør i det minste være mye Think for pengene til drøyt 50.000 kroner når batteripakken nylig er gått over.

Del med Facebook-vennene dine!

Og når Think nå igjen har parkert grundig i skifteretten kan det kanskje føles som en ære å få ta vare på et konkret minne etter det tross alt mest omfangsrike, norske bileventyret som noen gang har eksistert.

Les også: Think konkurs - brukte 4 milliarder kroner på 12 år